Bakalářská práce se zabývá literární a dramatickou výchovou v předškolním vzdělávání. Jejím cílem bylo sestavení literárního programu, který má děti seznámit s lidovými zvyky a tradicemi v období podzimu. V sestaveném programu jsou využívány metody dramatické výchovy s využitím aktivit pro rozvoj předčtenářské gramotnosti.
Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části je popsána literární a dramatická výchova v předškolním vzdělávání. Jsou zde vysvětleny zásady práce s textem, kompetence učitelky v MŠ a metody dramatické výchovy. Dále se teoretická část zaměřuje na lidovou slovesnost v předškolním vzdělávání a výběr zvyků a tradic pro roční období podzim. Na závěr jsou v teoretické části představeny knihy Chaloupka na vršku a Chaloupka na vršku nové příběhyod autorky Šárky Váchové. Praktická část se skládá z literárního programu "Průvodce podzimními zvyky a tradicemi". Dále je zde podrobně popsán průběh šetření a vyhodnocení výsledků na základě strukturovaného rozhovoru s respondenty, kteří program realizovali.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with literary and dramatic education in preschool education. Its goal was to compile a literary program to acquaint children with folk customs and traditions during the autumn. The compiled program uses methods of drama education with the use of activities for the development of pre-reading literacy.
The work is divided into two parts. The theoretical part describes literary and dramatic education in preschool education. The principles of working with the text, the competencies of a kindergarten teacher and the methods of drama education are explained here. Furthermore, the theoretical part focuses on folk literature in preschool education and the selection of customs and traditions for the autumn season. Finally, the books Chaloupka na vršku (The Cottage on the Hilltop) and Chaloupka na vršku nové příběhy (The Cottage on the Hilltop new stories) by the author Šárka Váchová are presented in the theoretical part. The practical part consists of the literary program "Průvodce podzimními zvyky a tradicemi" (Guide to Autumn Customs and Traditions). Furthermore, there is a detailed description of the survey and evaluation of results based on a structured interview with respondents who implemented the program.
Klíčová slova
literární výchova, dramatická výchova, předškolní vzdělávání, lidová slovesnost,
Chaloupka na vršku, literární program
Klíčová slova v angličtině
literary education, drama education, preschool education, folk literature, book: "The Cottage on the Hilltop", literary program
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá literární a dramatickou výchovou v předškolním vzdělávání. Jejím cílem bylo sestavení literárního programu, který má děti seznámit s lidovými zvyky a tradicemi v období podzimu. V sestaveném programu jsou využívány metody dramatické výchovy s využitím aktivit pro rozvoj předčtenářské gramotnosti.
Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části je popsána literární a dramatická výchova v předškolním vzdělávání. Jsou zde vysvětleny zásady práce s textem, kompetence učitelky v MŠ a metody dramatické výchovy. Dále se teoretická část zaměřuje na lidovou slovesnost v předškolním vzdělávání a výběr zvyků a tradic pro roční období podzim. Na závěr jsou v teoretické části představeny knihy Chaloupka na vršku a Chaloupka na vršku nové příběhyod autorky Šárky Váchové. Praktická část se skládá z literárního programu "Průvodce podzimními zvyky a tradicemi". Dále je zde podrobně popsán průběh šetření a vyhodnocení výsledků na základě strukturovaného rozhovoru s respondenty, kteří program realizovali.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with literary and dramatic education in preschool education. Its goal was to compile a literary program to acquaint children with folk customs and traditions during the autumn. The compiled program uses methods of drama education with the use of activities for the development of pre-reading literacy.
The work is divided into two parts. The theoretical part describes literary and dramatic education in preschool education. The principles of working with the text, the competencies of a kindergarten teacher and the methods of drama education are explained here. Furthermore, the theoretical part focuses on folk literature in preschool education and the selection of customs and traditions for the autumn season. Finally, the books Chaloupka na vršku (The Cottage on the Hilltop) and Chaloupka na vršku nové příběhy (The Cottage on the Hilltop new stories) by the author Šárka Váchová are presented in the theoretical part. The practical part consists of the literary program "Průvodce podzimními zvyky a tradicemi" (Guide to Autumn Customs and Traditions). Furthermore, there is a detailed description of the survey and evaluation of results based on a structured interview with respondents who implemented the program.
Klíčová slova
literární výchova, dramatická výchova, předškolní vzdělávání, lidová slovesnost,
Chaloupka na vršku, literární program
Klíčová slova v angličtině
literary education, drama education, preschool education, folk literature, book: "The Cottage on the Hilltop", literary program
Zásady pro vypracování
Cíl: Příprava a realizace literárního programu zaměřeného na přiblížení lidových tradic, zvyků a pranostik dětem předškolního věku.
Metoda: strukturovaný rozhovor.
Postup práce:
Studium odborné literatury.
Výběr lidových tradic, zvyků, pranostik a literárních textů.
Sestavení literárního programu s využitím metod dramatické výchovy.
Vyhodnocení výsledků po ověření programu.
Zásady pro vypracování
Cíl: Příprava a realizace literárního programu zaměřeného na přiblížení lidových tradic, zvyků a pranostik dětem předškolního věku.
Metoda: strukturovaný rozhovor.
Postup práce:
Studium odborné literatury.
Výběr lidových tradic, zvyků, pranostik a literárních textů.
Sestavení literárního programu s využitím metod dramatické výchovy.
Vyhodnocení výsledků po ověření programu.
Seznam doporučené literatury
MACHKOVÁ, E., 2012. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2. dopl. vydání. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-214-5.
MARÁKOVÁ, I., 2006. Pranostiky a hry na celý rok: pro děti předškolního a mladšího školního věku. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 80-7367-164-6.
MŠMT., 2018. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání: (úplné znění k 1. lednu 2018) [online]. Praha: VÚP [cit. 2021-03-12]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/45304/
SKUTIL, M., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
SVOBODOVÁ, E., & ŠVEJDOVÁ, H., 2011. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0020-8.
TOMÁŠKOVÁ, I., 2015. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0790-0.
Seznam doporučené literatury
MACHKOVÁ, E., 2012. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2. dopl. vydání. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-214-5.
MARÁKOVÁ, I., 2006. Pranostiky a hry na celý rok: pro děti předškolního a mladšího školního věku. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 80-7367-164-6.
MŠMT., 2018. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání: (úplné znění k 1. lednu 2018) [online]. Praha: VÚP [cit. 2021-03-12]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/45304/
SKUTIL, M., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
SVOBODOVÁ, E., & ŠVEJDOVÁ, H., 2011. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0020-8.
TOMÁŠKOVÁ, I., 2015. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0790-0.