Teoretická část této diplomové práce se věnuje vymezení základních pojmů, které jsou vázané k multikulturní výchově. Pozornost je následně věnována multikulturní výchově jako průřezovému tématu v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV). Další část je věnována metodám práce s literárním textem a metodám dramatické výchovy.
Praktická část obsahuje obsahovou analýzu vybraného souboru čítanek, na základě které vznikl seznam literatury vhodné pro využití v rámci multikulturní výchovy. S pomocí ukázek z uvedené literatury byly vytvořeny tři přípravy na vyučování, které byly vyzkoušeny pedagogy v praxi. Pro sběr dat byl následně využit strukturovaný rozhovor.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this thesis focuses on defining basic concepts related to multicultural education. Attention is also paid to multicultural education as a cross-cutting theme. Another part is dedicated to methods of working with literary texts and methods of drama education.
The practical part includes a content analysis of a selected set of literature textbooks, based on which a list of literature suitable for use in multicultural education was created. Based on outcomes of content analysis, three lesson plans were created and tested by teachers in school. A structured interview was subsequently used to collect data.
Klíčová slova
multikulturní výchova, literární výchova, metodické listy, obsahová analýza čítanek
Klíčová slova v angličtině
multicultural education, literary education, methodological sheets, content analysis of literature textbook
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část této diplomové práce se věnuje vymezení základních pojmů, které jsou vázané k multikulturní výchově. Pozornost je následně věnována multikulturní výchově jako průřezovému tématu v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV). Další část je věnována metodám práce s literárním textem a metodám dramatické výchovy.
Praktická část obsahuje obsahovou analýzu vybraného souboru čítanek, na základě které vznikl seznam literatury vhodné pro využití v rámci multikulturní výchovy. S pomocí ukázek z uvedené literatury byly vytvořeny tři přípravy na vyučování, které byly vyzkoušeny pedagogy v praxi. Pro sběr dat byl následně využit strukturovaný rozhovor.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this thesis focuses on defining basic concepts related to multicultural education. Attention is also paid to multicultural education as a cross-cutting theme. Another part is dedicated to methods of working with literary texts and methods of drama education.
The practical part includes a content analysis of a selected set of literature textbooks, based on which a list of literature suitable for use in multicultural education was created. Based on outcomes of content analysis, three lesson plans were created and tested by teachers in school. A structured interview was subsequently used to collect data.
Klíčová slova
multikulturní výchova, literární výchova, metodické listy, obsahová analýza čítanek
Klíčová slova v angličtině
multicultural education, literary education, methodological sheets, content analysis of literature textbook
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Identifikovat multikulturní texty v čítankách pro 4. a 5. ročník a na základě výsledků vytvořit seznam literatury zabývající se danou problematikou. Vytvořit a ověřit ukázkové přípravy pro realizaci multikulturní výchovy v hodinách literární výchovy v 2. období ZŠ.
Požadavky:
∙ studium odborné literatury
∙ na základě analýzy vybraných čítanek identifikovat texty s multikulturní tematikou
∙ výběr literárních textů pro žáky 4. a 5. ročníků ZŠ a příprava seznamu doporučené literatury
∙ sestavení ukázkových vyučovacích hodin
∙ realizace a ověření vyučovacích hodin v praxi
∙ shrnout poznatky v závěru
Metody šetření: obsahová analýza dokumentů, strukturovaný rozhovor
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Identifikovat multikulturní texty v čítankách pro 4. a 5. ročník a na základě výsledků vytvořit seznam literatury zabývající se danou problematikou. Vytvořit a ověřit ukázkové přípravy pro realizaci multikulturní výchovy v hodinách literární výchovy v 2. období ZŠ.
Požadavky:
∙ studium odborné literatury
∙ na základě analýzy vybraných čítanek identifikovat texty s multikulturní tematikou
∙ výběr literárních textů pro žáky 4. a 5. ročníků ZŠ a příprava seznamu doporučené literatury
∙ sestavení ukázkových vyučovacích hodin
∙ realizace a ověření vyučovacích hodin v praxi
∙ shrnout poznatky v závěru
Metody šetření: obsahová analýza dokumentů, strukturovaný rozhovor
Seznam doporučené literatury
FREDRICKSON, George M. Rasismus: stručná historie. Praha: BB art, 2003, 157 s. ISBN 80-7341-124-5.
HNILICA, Karel. Stereotypy, předsudky, diskriminace: (pojmy, měření, teorie). Praha: Karolinum, 2010. Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica. Monographia, 167. ISBN 978-80-246-1776-3.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006, 130 s. ISBN 80-87027-31-0.
KOVALČÍK, Zdeněk a Svatava URBANOVÁ. Minimum z literatury pro děti a mládež: Stručný chronologický, tematický a žánrový přehled české literatury pro děti a mládež. Ostrava: Nakladatelství Scholaforum, 1996, 73 s.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie, praxe, výzkum. Praha: ISV, 2001, 211 s. Pedagogika. ISBN 80-85866-72-2.
URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (reflexe české tvorby a recepce). Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-185-9.
Seznam doporučené literatury
FREDRICKSON, George M. Rasismus: stručná historie. Praha: BB art, 2003, 157 s. ISBN 80-7341-124-5.
HNILICA, Karel. Stereotypy, předsudky, diskriminace: (pojmy, měření, teorie). Praha: Karolinum, 2010. Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica. Monographia, 167. ISBN 978-80-246-1776-3.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006, 130 s. ISBN 80-87027-31-0.
KOVALČÍK, Zdeněk a Svatava URBANOVÁ. Minimum z literatury pro děti a mládež: Stručný chronologický, tematický a žánrový přehled české literatury pro děti a mládež. Ostrava: Nakladatelství Scholaforum, 1996, 73 s.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie, praxe, výzkum. Praha: ISV, 2001, 211 s. Pedagogika. ISBN 80-85866-72-2.
URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (reflexe české tvorby a recepce). Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-185-9.