Teoretická část diplomové práce je zaměřena na vymezení a přiblížení pojmů čtenářská gramotnost a čtenářství. Věnuje se všemi pojmy úzce s ní spojenými, charakterizuje a vysvětluje roviny, faktory a metody, které čtenářskou gramotnost ovlivňují. V neposlední řadě popisuje průběh literární výchovy na základních školách a blíže popisuje cílovou věkovou skupinu. Neopomíná ani charakteristiky vhodných literárních žánrů pro žáky prvního stupně základní školy.
Praktická část je tvořena vypracovanými vzorovými přípravami do výuky literární výchovy pro první věkové období žáků na 1. stupni ZŠ a pro druhé věkové období žáků na 1. stupni ZŠ. Samotným přípravám předchází anketní šetření, jehož výsledky byly zohledněny při výběru literárních textů k jednotlivým přípravám. Jednotlivé aktivity v přípravách jsou sestaveny tak, aby rozvíjely čtenářskou gramotnost žáků a vzbudily v žácích zájem o četbu. Tyto vzorové přípravy byly zrealizovány v praxi a tím byla ověřena jejich využitelnost. Výsledky realizace byly získány za pomoci strukturovaného rozhovoru s pedagogy a zveřejněny v práci.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis is focused on the definition and approximation of the concepts of reading literacy and readership. It deals with all concepts closely connected with it, characterizes and explains the levels, factors and methods that in-fluence reading literacy. Last but not least, it describes the course of literary education in primary schools and describes the targeted age group in more detail. It also does not neglect the characteristics of suitable literary genres for pupils of the first grade of elementary school.
The practical part is created of model preparations for the teaching of literary education for the first age period of pupils in the 1st grade of elementary school and for the second age period of pupils in the first grade of elementary school. The preparations themselves are preceded by a survey, the results of this survey were taken into account when selecting literary texts for individual preparations. The individual activities in the preparations are set up to develop pupils' reading literacy and arouse pupils' interest in reading. These sample preparations were implemented in practice and thus their usability was verified. The results of the implementation were obtained with the help of a structured interview with teachers and published in the work.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, literární program, literární výchova, čtení a čtenářství
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, literary program, literary education, reading and readership
Rozsah průvodní práce
96 s. (142 095 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část diplomové práce je zaměřena na vymezení a přiblížení pojmů čtenářská gramotnost a čtenářství. Věnuje se všemi pojmy úzce s ní spojenými, charakterizuje a vysvětluje roviny, faktory a metody, které čtenářskou gramotnost ovlivňují. V neposlední řadě popisuje průběh literární výchovy na základních školách a blíže popisuje cílovou věkovou skupinu. Neopomíná ani charakteristiky vhodných literárních žánrů pro žáky prvního stupně základní školy.
Praktická část je tvořena vypracovanými vzorovými přípravami do výuky literární výchovy pro první věkové období žáků na 1. stupni ZŠ a pro druhé věkové období žáků na 1. stupni ZŠ. Samotným přípravám předchází anketní šetření, jehož výsledky byly zohledněny při výběru literárních textů k jednotlivým přípravám. Jednotlivé aktivity v přípravách jsou sestaveny tak, aby rozvíjely čtenářskou gramotnost žáků a vzbudily v žácích zájem o četbu. Tyto vzorové přípravy byly zrealizovány v praxi a tím byla ověřena jejich využitelnost. Výsledky realizace byly získány za pomoci strukturovaného rozhovoru s pedagogy a zveřejněny v práci.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis is focused on the definition and approximation of the concepts of reading literacy and readership. It deals with all concepts closely connected with it, characterizes and explains the levels, factors and methods that in-fluence reading literacy. Last but not least, it describes the course of literary education in primary schools and describes the targeted age group in more detail. It also does not neglect the characteristics of suitable literary genres for pupils of the first grade of elementary school.
The practical part is created of model preparations for the teaching of literary education for the first age period of pupils in the 1st grade of elementary school and for the second age period of pupils in the first grade of elementary school. The preparations themselves are preceded by a survey, the results of this survey were taken into account when selecting literary texts for individual preparations. The individual activities in the preparations are set up to develop pupils' reading literacy and arouse pupils' interest in reading. These sample preparations were implemented in practice and thus their usability was verified. The results of the implementation were obtained with the help of a structured interview with teachers and published in the work.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, literární program, literární výchova, čtení a čtenářství
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, literary program, literary education, reading and readership
Zásady pro vypracování
CÍL: Určení nejoblíbenějšího žánru literárních textů žáků v období 1. stupně ZŠ. Na základě tohoto zjištění vypracovat a realizovat přípravy na vyučovací hodiny tak, aby co možná nejefektivněji podporovala čtenářskou gramotnost při výuce.
METODY: Anketa, rozhovor
POŽADAVKY: Studium odborné literatury, výběr literárních textů pro žáky v období 1. stupně ZŠ, vypracování a realizace příprav, vyhodnocení výsledků
Zásady pro vypracování
CÍL: Určení nejoblíbenějšího žánru literárních textů žáků v období 1. stupně ZŠ. Na základě tohoto zjištění vypracovat a realizovat přípravy na vyučovací hodiny tak, aby co možná nejefektivněji podporovala čtenářskou gramotnost při výuce.
METODY: Anketa, rozhovor
POŽADAVKY: Studium odborné literatury, výběr literárních textů pro žáky v období 1. stupně ZŠ, vypracování a realizace příprav, vyhodnocení výsledků
Seznam doporučené literatury
Havel, Jiří a kol. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 110 stran. ISBN 978-80-210-5714-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
STRAKOVÁ, Jana a Vladislav TOMÁŠEK. Mezinárodní studie čtenářské gramotnosti a její realizace v České republice. Praha: VÚP, 1995. ISBN 978-80-87000-24-3.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
Seznam doporučené literatury
Havel, Jiří a kol. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 110 stran. ISBN 978-80-210-5714-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
STRAKOVÁ, Jana a Vladislav TOMÁŠEK. Mezinárodní studie čtenářské gramotnosti a její realizace v České republice. Praha: VÚP, 1995. ISBN 978-80-87000-24-3.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.