Diplomová práce se zabývá sdílením příběhů seniorů ve výuce na 1. stupni základní školy se zaměřením na posílení mezigeneračních vztahů. Teoretické kapitoly se zabývají charakteristikou dítěte mladšího školního věku, mezigeneračními vztahy, proměnou rodiny v průběhu času a vhodnými metodami práce s dětmi. V praktických kapitolách je popsáno a vyhodnoceno několik tematicky cílených setkání žáků se seniory. Vyhodnocení proběhlo mimo jiné za pomoci dotazníku, porovnáváním pretestů a posttestů a Studentova testu.
Anotace v angličtině
The master thesis deals with sharing stories of seniors in teaching at the first level of primary school, focusing on strengthening intergenerational relationships. Theoretical chapters deal with the characteristics of the younger school-age child, intergenerational relationships, family change over time, and appropriate methods of working with children. The practical chapters describe and evaluate several thematically targeted meetings of pupils with seniors. The evaluation was carried out using a questionnaire, comparing pretest and posttests, and the Student's T-test, among others.
Klíčová slova
senioři ve výuce, mezigenerační vztahy, posílení mezigeneračních vztahů, výuka na 1. stupni ZŠ, příběhy seniorů, Studentův T-test
Klíčová slova v angličtině
seniors in education, intergenerational relations, strengthening intergenerational relations, teaching in primary school, stories of seniors, Student's T-test
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá sdílením příběhů seniorů ve výuce na 1. stupni základní školy se zaměřením na posílení mezigeneračních vztahů. Teoretické kapitoly se zabývají charakteristikou dítěte mladšího školního věku, mezigeneračními vztahy, proměnou rodiny v průběhu času a vhodnými metodami práce s dětmi. V praktických kapitolách je popsáno a vyhodnoceno několik tematicky cílených setkání žáků se seniory. Vyhodnocení proběhlo mimo jiné za pomoci dotazníku, porovnáváním pretestů a posttestů a Studentova testu.
Anotace v angličtině
The master thesis deals with sharing stories of seniors in teaching at the first level of primary school, focusing on strengthening intergenerational relationships. Theoretical chapters deal with the characteristics of the younger school-age child, intergenerational relationships, family change over time, and appropriate methods of working with children. The practical chapters describe and evaluate several thematically targeted meetings of pupils with seniors. The evaluation was carried out using a questionnaire, comparing pretest and posttests, and the Student's T-test, among others.
Klíčová slova
senioři ve výuce, mezigenerační vztahy, posílení mezigeneračních vztahů, výuka na 1. stupni ZŠ, příběhy seniorů, Studentův T-test
Klíčová slova v angličtině
seniors in education, intergenerational relations, strengthening intergenerational relations, teaching in primary school, stories of seniors, Student's T-test
Zásady pro vypracování
Cíl práce: posílení mezigeneračních vztahů prostřednictvím sdílení příběhů seniorů
Postup práce: a) studium odborné literatury k tématu; b) shromáždění kontaktů, příprava podkladů, sběr materiálu; c) zpracování vybraných materiálů a příprava vyučovací jednotky; d) realizace a vyhodnocení; e) stanovení závěrů a doporučení pro praxi
Metody: kvalitativní výzkum, analýza rozhovorů
Zásady pro vypracování
Cíl práce: posílení mezigeneračních vztahů prostřednictvím sdílení příběhů seniorů
Postup práce: a) studium odborné literatury k tématu; b) shromáždění kontaktů, příprava podkladů, sběr materiálu; c) zpracování vybraných materiálů a příprava vyučovací jednotky; d) realizace a vyhodnocení; e) stanovení závěrů a doporučení pro praxi
Metody: kvalitativní výzkum, analýza rozhovorů
Seznam doporučené literatury
JANČÍKOVÁ, Eva. Jak se kdysi... Praha: Arista Books, 2013. ISBN 978-80-87867-03-7.
GERŠLOVÁ, Jana. Vádemékum vědecké a odborné práce. Praha: Professional Publishing, 2009. ISBN 978-80-7431-002-7.