Tématem diplomové práce je přípravný grafomotorický program pro úspěšné psaní v prvním ročníku základní školy (dále jen ZŠ). Teoretická část vysvětluje a přibližuje témata související s grafomotorikou a psaním v prvním ročníku ZŠ. Praktická část se zabývá tvorbou a aplikací přípravného grafomotorického programu pro skupinu dětí předškolního a mladšího školního věku. Úspěšnost metody byla ověřena v prvním ročníku ZŠ. Skupina dětí A byla porovnávána se skupinou dětí B na základě přepisu tiskacího písma na psací. V závěrečné části diplomové práce je rozbor výsledků šetření.
Anotace v angličtině
The subject of this graduation thesis is a preparative graphomotoric's program for improving writing in the 1st year of elementary school. The theoretical part is about topics related to graphomotorics skills and writing in the 1st year of elementary school. The practical part is about the creation and application of a preparatory graphomotorics program for a group of preschool children and younger school children. The results of the program was verified in the 1st year of elementary school. Group A of children was compared with group of children B on the basis of writing. In the final part of the work is an analysis of the program results.
Klíčová slova
Grafomotorika
Mateřská škola
Pracovní list
Pracovní návyky
Psaní
Vývoj kresby
Základní škola
Klíčová slova v angličtině
Graphomotorics
Kindergarten
Worksheet
Work habits
Writing
Development of drawing
Elementary School
Rozsah průvodní práce
97 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je přípravný grafomotorický program pro úspěšné psaní v prvním ročníku základní školy (dále jen ZŠ). Teoretická část vysvětluje a přibližuje témata související s grafomotorikou a psaním v prvním ročníku ZŠ. Praktická část se zabývá tvorbou a aplikací přípravného grafomotorického programu pro skupinu dětí předškolního a mladšího školního věku. Úspěšnost metody byla ověřena v prvním ročníku ZŠ. Skupina dětí A byla porovnávána se skupinou dětí B na základě přepisu tiskacího písma na psací. V závěrečné části diplomové práce je rozbor výsledků šetření.
Anotace v angličtině
The subject of this graduation thesis is a preparative graphomotoric's program for improving writing in the 1st year of elementary school. The theoretical part is about topics related to graphomotorics skills and writing in the 1st year of elementary school. The practical part is about the creation and application of a preparatory graphomotorics program for a group of preschool children and younger school children. The results of the program was verified in the 1st year of elementary school. Group A of children was compared with group of children B on the basis of writing. In the final part of the work is an analysis of the program results.
Klíčová slova
Grafomotorika
Mateřská škola
Pracovní list
Pracovní návyky
Psaní
Vývoj kresby
Základní škola
Klíčová slova v angličtině
Graphomotorics
Kindergarten
Worksheet
Work habits
Writing
Development of drawing
Elementary School
Zásady pro vypracování
Cíl: Sestavit a ověřit grafomotorický program pro děti ve věku 5-7 let, který bude zaměřený na rozvoj grafomotorických dovedností s cílem podpořit úspěšnost žáků při výuce psaní v 1. ročníku.
Požadavky:
Studium odborné literatury
Sestavení grafomotorického programu
Ověření programu
Vyhodnocení pracovních listů
Zásady pro vypracování
Cíl: Sestavit a ověřit grafomotorický program pro děti ve věku 5-7 let, který bude zaměřený na rozvoj grafomotorických dovedností s cílem podpořit úspěšnost žáků při výuce psaní v 1. ročníku.
Požadavky:
Studium odborné literatury
Sestavení grafomotorického programu
Ověření programu
Vyhodnocení pracovních listů
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. 2011. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80251-0977-9.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. 2015. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Dotisk 2. vyd. Brno: Albatros Media. ISBN 978-80-266-0793-9.
FASNEROVÁ, Martina. 2018. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0289-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. 2006. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
MLČÁKOVÁ, Renata. 2009. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2630-4.
SKUTIL, Martin. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. 2011. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80251-0977-9.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. 2015. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Dotisk 2. vyd. Brno: Albatros Media. ISBN 978-80-266-0793-9.
FASNEROVÁ, Martina. 2018. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0289-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. 2006. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
MLČÁKOVÁ, Renata. 2009. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2630-4.
SKUTIL, Martin. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.