Tato diplomová práce se zaměřuje na rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí prostřednictvím loutkohereckých aktivit, kdy je loutka chápána jako prostředek pro podporu komplexního vývoje dovedností spojených se čtením. Práce kombinuje teoretický přehled metod a přístupů k rozvoji čtenářské gramotnosti s praktickým využitím v prostředí loutkového divadla. V praktických kapitolách byl vytvořen didaktický materiál sloužící k rozvoji čtenářské gramotnosti. Součástí přílohy jsou připravené soubory, kde jsou k dispozici k vytištění komplexní pracovní listy k pohádkám, scénáře, přehled jednotlivých pracovních listů.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on the development of reading literacy in children through puppetry activities, where the puppet is understood as a means to support the comprehensive development of skills associated with reading. The thesis combines a theoretical overview of methods and approaches to the development of reading literacy with the practical use in the context of puppet theatre. In the practical part, instructional material was created to promote reading literacy. The appendix includes prepared files where comprehensive worksheets for fairy tales, scenarios, and an overview of individual worksheets are available for printing.
Klíčová slova
Čtenářská gramotnost, loutka, pracovní listy, volnočasové aktivity
Tato diplomová práce se zaměřuje na rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí prostřednictvím loutkohereckých aktivit, kdy je loutka chápána jako prostředek pro podporu komplexního vývoje dovedností spojených se čtením. Práce kombinuje teoretický přehled metod a přístupů k rozvoji čtenářské gramotnosti s praktickým využitím v prostředí loutkového divadla. V praktických kapitolách byl vytvořen didaktický materiál sloužící k rozvoji čtenářské gramotnosti. Součástí přílohy jsou připravené soubory, kde jsou k dispozici k vytištění komplexní pracovní listy k pohádkám, scénáře, přehled jednotlivých pracovních listů.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on the development of reading literacy in children through puppetry activities, where the puppet is understood as a means to support the comprehensive development of skills associated with reading. The thesis combines a theoretical overview of methods and approaches to the development of reading literacy with the practical use in the context of puppet theatre. In the practical part, instructional material was created to promote reading literacy. The appendix includes prepared files where comprehensive worksheets for fairy tales, scenarios, and an overview of individual worksheets are available for printing.
Klíčová slova
Čtenářská gramotnost, loutka, pracovní listy, volnočasové aktivity
Cíl: Rozvoj čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně ZŠ prostřednictvím práce v loutkohereckém kroužku. Dílčí cíl: Rozvoj komunikačních dovedností, osobnosti a emoční inteligence žáků.
Požadavky:
a) Studium odborné literatury k tématu; (b) příprava koncepce práce kroužku loutkoherectví pro školní rok; (c) průběžná realizace aktivit a výstupů; (d) evaluace a autoevaluace; (e) stanovení závěrů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Cíl: Rozvoj čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně ZŠ prostřednictvím práce v loutkohereckém kroužku. Dílčí cíl: Rozvoj komunikačních dovedností, osobnosti a emoční inteligence žáků.
Požadavky:
a) Studium odborné literatury k tématu; (b) příprava koncepce práce kroužku loutkoherectví pro školní rok; (c) průběžná realizace aktivit a výstupů; (d) evaluace a autoevaluace; (e) stanovení závěrů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOŠŤÁLOVÁ, H., ŠAFRÁNKOVÁ, K., HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M. 2010. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI.
KRAMPLOVÁ, I. 2002. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: Ústav pro informace ve vzdělání.
HAUSENBLAS, O. 2015. Čeština doopravdy: návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Praha.
DVOŘÁK, J. 1997. Herectví s loutkou. Praha: IPOS.
RICHTER, L. 2006. O divadle (nejen) pro děti. Praha: Dobré divadlo dětem.
Seznam doporučené literatury
KOŠŤÁLOVÁ, H., ŠAFRÁNKOVÁ, K., HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M. 2010. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI.
KRAMPLOVÁ, I. 2002. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: Ústav pro informace ve vzdělání.
HAUSENBLAS, O. 2015. Čeština doopravdy: návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Praha.
DVOŘÁK, J. 1997. Herectví s loutkou. Praha: IPOS.
RICHTER, L. 2006. O divadle (nejen) pro děti. Praha: Dobré divadlo dětem.