Teoretická část diplomové práce se zabývá vymezením pojmu čtenářská gramotnost. Pozornost je věnována jednotlivým etapám, rovinám, faktorům a metodám, jež ovlivňují její rozvoj. Dále jsou představeny Orlické hory a pohádky s nimi spojené, neboť pro tvorbu literárního programu byly použity texty regionálního autora Josefa Lukáška.
Praktická část obsahuje literární program složený z pěti metodických listů, které jsou motivovány příběhy patronů horských a podhorských obcí. Zařazeny jsou v něm nejrůznější aktivity a metody vhodné pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Například se jedná o metody dramatické výchovy nebo kritického myšlení. V práci jsou kromě samotného programu prezentovány také výsledky získané jeho realizací ve 4. ročníku 1. stupně základní školy. Za účelem sběru dat byl využit strukturovaný rozhovor a anketa.
Anotace v angličtině
Theoretical part of the diploma thesis deals with the definition and the concept of reading literacy. Attention is paid to individual stages, levels, factors and methods that effect its development. The Orlicke Mountains are introduced and the fairy tales associated with them are included in the texts of the regional author Josef Lukášek as the part of literary program.
Practical part contains literary program, which is composed of five methodological sheets. It is inspired by the stories of patrons of mountain and foothill villages. It includes various activities and methods suitable for the development of reading literacy such as drama education and critical thinking. In addition, the data obtained with the contribution of the 4th year students of the primary school are presented together with the results of the evaluation of the data. As a tool a structured interview and questionnaire were used to collect data.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, literární program, metodické listy, dramatická výchova, regionální pohádky, Orlické hory, Kačenčina pohádková říše
Klíčová slova v angličtině
Reading Literacy, Literary Program, Methodical Sheets, Drama Education, Regional Fairy, Tales, Orlicke Mountains, Kacenka´s Fairy Tale Kingdom
Rozsah průvodní práce
108 s. (140 462 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část diplomové práce se zabývá vymezením pojmu čtenářská gramotnost. Pozornost je věnována jednotlivým etapám, rovinám, faktorům a metodám, jež ovlivňují její rozvoj. Dále jsou představeny Orlické hory a pohádky s nimi spojené, neboť pro tvorbu literárního programu byly použity texty regionálního autora Josefa Lukáška.
Praktická část obsahuje literární program složený z pěti metodických listů, které jsou motivovány příběhy patronů horských a podhorských obcí. Zařazeny jsou v něm nejrůznější aktivity a metody vhodné pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Například se jedná o metody dramatické výchovy nebo kritického myšlení. V práci jsou kromě samotného programu prezentovány také výsledky získané jeho realizací ve 4. ročníku 1. stupně základní školy. Za účelem sběru dat byl využit strukturovaný rozhovor a anketa.
Anotace v angličtině
Theoretical part of the diploma thesis deals with the definition and the concept of reading literacy. Attention is paid to individual stages, levels, factors and methods that effect its development. The Orlicke Mountains are introduced and the fairy tales associated with them are included in the texts of the regional author Josef Lukášek as the part of literary program.
Practical part contains literary program, which is composed of five methodological sheets. It is inspired by the stories of patrons of mountain and foothill villages. It includes various activities and methods suitable for the development of reading literacy such as drama education and critical thinking. In addition, the data obtained with the contribution of the 4th year students of the primary school are presented together with the results of the evaluation of the data. As a tool a structured interview and questionnaire were used to collect data.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, literární program, metodické listy, dramatická výchova, regionální pohádky, Orlické hory, Kačenčina pohádková říše
Klíčová slova v angličtině
Reading Literacy, Literary Program, Methodical Sheets, Drama Education, Regional Fairy, Tales, Orlicke Mountains, Kacenka´s Fairy Tale Kingdom
Zásady pro vypracování
Hlavní cíl: Hlavním cílem diplomové práce je rozvoj čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně prostřednictvím programu nazvaného Kačenčina pohádková říše.
Požadavky: a) Studium odborné literatury týkající se zvoleného tématu, b) sestavení výchovně vzdělávacího programu zaměřeného na rozvoj čtenářské gramotnosti, c) realizace programu se žáky 1. stupně ZŠ, d) evaluace a autoevaluace, e) stanovení závěrů a shrnutí doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Hlavní cíl: Hlavním cílem diplomové práce je rozvoj čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně prostřednictvím programu nazvaného Kačenčina pohádková říše.
Požadavky: a) Studium odborné literatury týkající se zvoleného tématu, b) sestavení výchovně vzdělávacího programu zaměřeného na rozvoj čtenářské gramotnosti, c) realizace programu se žáky 1. stupně ZŠ, d) evaluace a autoevaluace, e) stanovení závěrů a shrnutí doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LUKÁŠEK, J. 1996. Pohádky Orlických hor. Praha: Zvon. VALENTA, J. 2008. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing. SVOBODOVÁ METELKOVÁ, R. 2008. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. HAVEL, J. 2011. Rozvíjení gramotnost ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita. SIEGLOVÁ, D. 2019. Konec školní nudy. Metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing. ROBERT, Č. 2015. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing.
Seznam doporučené literatury
LUKÁŠEK, J. 1996. Pohádky Orlických hor. Praha: Zvon. VALENTA, J. 2008. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing. SVOBODOVÁ METELKOVÁ, R. 2008. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. HAVEL, J. 2011. Rozvíjení gramotnost ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita. SIEGLOVÁ, D. 2019. Konec školní nudy. Metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing. ROBERT, Č. 2015. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing.