Diplomová práce se věnuje papíru jako výtvarnému materiálu a následně také jeho využití při distanční výuce. Předmětem diplomové práce, je vytvořit didaktický materiál, který může být při distanční výuce využitý učiteli na 1. stupni základních škol. Tato práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou.
V teoretické části jsou vysvětleny pojmy výtvarná výchova, učitel výtvarné výchovy a vý-tvarný námět. Jsou zde také přiblíženy pojmy mladší školní věk a samostatný vývoj jedince, distanční vzdělávání, formy distančního vzdělávání, komunikační nástroje, výhody a nevýhody distančního vzdělávání. Samostatnou kapitolu tvoří papír a s ním související techniky plošné a prostorové tvorby.
V praktické části se nachází soubor deseti výtvarných úkolů, které jsou určeny pro učitele na 1. stupni základních praktických škol a vhodné pro distanční vzdělávání.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to paper as an art material and subsequently also to the use of paper in distance learning. The subject of the thesis is to create didactic material that can be used by teachers at the 1st grade of elementary schools during distance learning. This work is divided into two parts, theoretical and practical.
In the theoretical part, the terms art education, art teacher, art subject are explained. The terms younger school age and independent development of the individual, distance education, forms of distance education, communication tools, advantages and disadvantages of distance education are also explained here. A separate chapter is made up of paper and related techniques of surface and spatial creation.
In the practical part there is a set of 10 art tasks, which are intended for teachers at the 1st level of basic practical schools and suitable for distance learning.
Art education, distance education, practical school, art techniques, paper, art task
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje papíru jako výtvarnému materiálu a následně také jeho využití při distanční výuce. Předmětem diplomové práce, je vytvořit didaktický materiál, který může být při distanční výuce využitý učiteli na 1. stupni základních škol. Tato práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou.
V teoretické části jsou vysvětleny pojmy výtvarná výchova, učitel výtvarné výchovy a vý-tvarný námět. Jsou zde také přiblíženy pojmy mladší školní věk a samostatný vývoj jedince, distanční vzdělávání, formy distančního vzdělávání, komunikační nástroje, výhody a nevýhody distančního vzdělávání. Samostatnou kapitolu tvoří papír a s ním související techniky plošné a prostorové tvorby.
V praktické části se nachází soubor deseti výtvarných úkolů, které jsou určeny pro učitele na 1. stupni základních praktických škol a vhodné pro distanční vzdělávání.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to paper as an art material and subsequently also to the use of paper in distance learning. The subject of the thesis is to create didactic material that can be used by teachers at the 1st grade of elementary schools during distance learning. This work is divided into two parts, theoretical and practical.
In the theoretical part, the terms art education, art teacher, art subject are explained. The terms younger school age and independent development of the individual, distance education, forms of distance education, communication tools, advantages and disadvantages of distance education are also explained here. A separate chapter is made up of paper and related techniques of surface and spatial creation.
In the practical part there is a set of 10 art tasks, which are intended for teachers at the 1st level of basic practical schools and suitable for distance learning.
Art education, distance education, practical school, art techniques, paper, art task
Zásady pro vypracování
Cíl: Navrhnout sadu výtvarných úkolů s papírem vhodných pro distanční formu výuky. Úkoly budou založené na hře a experimentování s papírem jako výtvarným materiálem, metodicky popsané, graficky zpracované do podoby pracovních listů.
Požadavky: 1) studium odborné literatury, orientace v odborné terminologii, 2) vytvoření uceleného a graficky zpracovaného souboru výtvarných úkolů, 3) metodické zpracování úkolů, 4) ověření v praxi, reflexe a doporučení do praxe.
Metody: reflexe formou písemné ankety s učiteli/žáky
Zásady pro vypracování
Cíl: Navrhnout sadu výtvarných úkolů s papírem vhodných pro distanční formu výuky. Úkoly budou založené na hře a experimentování s papírem jako výtvarným materiálem, metodicky popsané, graficky zpracované do podoby pracovních listů.
Požadavky: 1) studium odborné literatury, orientace v odborné terminologii, 2) vytvoření uceleného a graficky zpracovaného souboru výtvarných úkolů, 3) metodické zpracování úkolů, 4) ověření v praxi, reflexe a doporučení do praxe.
Metody: reflexe formou písemné ankety s učiteli/žáky
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902267-1-x.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7290-016-1.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1469-4.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Metodický materiál k pedagogické praxi ve výtvarné výchově. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4756-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902267-1-x.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7290-016-1.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1469-4.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Metodický materiál k pedagogické praxi ve výtvarné výchově. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4756-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.