Diplomová práce se zabývá využitím klávesových nástrojů v plné šíři jejich vlastností, zejména jejich uplatnění v hudební výchově, ale také v dalších předmětech vyučovaných na 1. stupni základní školy. Zmiňuje aktivní zapojení žáků nejen u hraní melodií a tónů, ale také při produkci zvukových barev a rytmických zvuků s automatickými doprovody. V neposlední řadě se věnuje jednoduché formě záznamu hudebních statí a následné editace (základy produkce).
První část seznamuje s pojmem elektronický klávesový nástroj, popíše jeho funkce a zmíní rozdíly mezi akustickým a elektronickým nástrojem.
Druhá část se zaměří na praktické poznatky při vlastní práci s žáky v hudební výchově a dalších možností, jak všestranně tyto nástroje využít. Dotkne se zejména i využití elektronických klávesových nástrojů v mezipředmětových vztazích, inspiruje se odbornou literaturou a periodiky.
Třetí část popisuje a soustředí se na zmapování již ověřených postupů práce s klávesovými nástroji ve výuce, posoudí závěry z on-line dotazníku vybraného vzorku základních škol, vychází z uskutečněného pozorování v hodinách hudební výchovy u vybraných pedagogů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the wide use of keyboard instruments, especially their use in Music but also other subjects taught at primary school. It mentions an active involvement of pupils in playing melodies and tones and creating timbres and rhythmical sounds with automated arrangements. It also concentrates on a basic form of recording music followed by editing it (the basics of music production).
The first part describes the concept of an electronic keyboard instrument. It also describes its functions and mentions the difference between the acoustic and the eletronic instrument.
The second part is focused on practical knowledge gained through own work with pupils when teaching Music and on other possibilities of benefiting from the use of such instruments. It mentions the use of electronic keyboard instruments in connection with other subjects in particular. It is inspired by professional literature and magazines.
The third part describes generally used ways of working with keyboard instruments in teaching, it interprets information researched through an online questionnaire at specific primary schools and includes details from observing Music lessons taught by other teachers.
Klíčová slova
keyboard, piano, klaviatura, hudební výchova, zvuk, rytmus, dynamika, synchronizace, základní škola, primární vzdělávání, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
keyboard, piano, music education, sound, style, workstation, dynamics, synchronization, primary school, younger school age
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím klávesových nástrojů v plné šíři jejich vlastností, zejména jejich uplatnění v hudební výchově, ale také v dalších předmětech vyučovaných na 1. stupni základní školy. Zmiňuje aktivní zapojení žáků nejen u hraní melodií a tónů, ale také při produkci zvukových barev a rytmických zvuků s automatickými doprovody. V neposlední řadě se věnuje jednoduché formě záznamu hudebních statí a následné editace (základy produkce).
První část seznamuje s pojmem elektronický klávesový nástroj, popíše jeho funkce a zmíní rozdíly mezi akustickým a elektronickým nástrojem.
Druhá část se zaměří na praktické poznatky při vlastní práci s žáky v hudební výchově a dalších možností, jak všestranně tyto nástroje využít. Dotkne se zejména i využití elektronických klávesových nástrojů v mezipředmětových vztazích, inspiruje se odbornou literaturou a periodiky.
Třetí část popisuje a soustředí se na zmapování již ověřených postupů práce s klávesovými nástroji ve výuce, posoudí závěry z on-line dotazníku vybraného vzorku základních škol, vychází z uskutečněného pozorování v hodinách hudební výchovy u vybraných pedagogů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the wide use of keyboard instruments, especially their use in Music but also other subjects taught at primary school. It mentions an active involvement of pupils in playing melodies and tones and creating timbres and rhythmical sounds with automated arrangements. It also concentrates on a basic form of recording music followed by editing it (the basics of music production).
The first part describes the concept of an electronic keyboard instrument. It also describes its functions and mentions the difference between the acoustic and the eletronic instrument.
The second part is focused on practical knowledge gained through own work with pupils when teaching Music and on other possibilities of benefiting from the use of such instruments. It mentions the use of electronic keyboard instruments in connection with other subjects in particular. It is inspired by professional literature and magazines.
The third part describes generally used ways of working with keyboard instruments in teaching, it interprets information researched through an online questionnaire at specific primary schools and includes details from observing Music lessons taught by other teachers.
Klíčová slova
keyboard, piano, klaviatura, hudební výchova, zvuk, rytmus, dynamika, synchronizace, základní škola, primární vzdělávání, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
keyboard, piano, music education, sound, style, workstation, dynamics, synchronization, primary school, younger school age
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Jak už název napovídá, cílem práce bude praktické použití klávesových nástrojů a jejich všestranných možností, během výuky hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Budu zde vycházet z odborných studií, které budou ověřeny v praxi.
1/ Pravidelné konzultace s vedoucím práce (1x měsíčně)
2/ Práce s prameny, sběr podkladů a pramenů pro vypracování (LS 2021)
3/ Koncipování práce s texty, konzultace - sběr dat a odborné studie (léto a počátek ZS 2021/2022
4/ Finalizace textu - zapracování (konec roku 2021)
5/ Odevzdání práce, obhajoba práce (04/05 2022)
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Jak už název napovídá, cílem práce bude praktické použití klávesových nástrojů a jejich všestranných možností, během výuky hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Budu zde vycházet z odborných studií, které budou ověřeny v praxi.
1/ Pravidelné konzultace s vedoucím práce (1x měsíčně)
2/ Práce s prameny, sběr podkladů a pramenů pro vypracování (LS 2021)
3/ Koncipování práce s texty, konzultace - sběr dat a odborné studie (léto a počátek ZS 2021/2022
4/ Finalizace textu - zapracování (konec roku 2021)
5/ Odevzdání práce, obhajoba práce (04/05 2022)
Seznam doporučené literatury
* ZENKL, Luděk, ABC hudební nauky; Supraphon, 1982