Diplomová práce se zabývá rozvojem slovní zásoby žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí na 1. stupni ZŠ. Práce je členěna do 8 kapitol. Prvních pět kapitol rešeršního charakteru je zaměřeno na teoretické základy problematiky a zabývají se ontogenezí dítěte, slovní zásobou a charakteristikou žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. V rámci praktických kapitol je popsána metodologie šetření, analýzy a výsledky rozboru slovního projevu žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, které jsou srovnány z hlediska ročníků a také komparovány se žáky pocházejících z běžných rodin. V závěrečné kapitole jsou zmíněny metody, kterými můžeme rozvíjet řečové dovednosti a komunikační schopnosti u žáků na 1. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the development of the vocabulary of pupils from socially disadvantaged environments of primary school. The thesis is divided into eight chapters. The first five chapters of the research character are focused on the theoretical elements of the issue and deal with the ontogenesis of the child, vocabulary, and characteristics of pupils from the socially disadvantaged environment.
Within the practical chapters, the methodology of the survey, analysis, and the results of the analysis of the speech of pupils from socially disadvantaged backgrounds are described, which are compared in terms of school stages and also compared with pupils from standard families. The final chapter mentions the methods by which we can develop speech skills and communication skills in pupils of elementary school.
Klíčová slova
Ontogeneze řeči, slovní zásoba, žák ze sociálně znevýhodněného prostředí, první stupeň ZŠ, popis obrázku, slovní druhy, věta, sémantika, témata.
Klíčová slova v angličtině
Speech ontogenesis, vocabulary, a pupil from a socially disadvantaged environment, primary school, description of a picture, parts of speech, a sentence, semantics, topics.
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem slovní zásoby žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí na 1. stupni ZŠ. Práce je členěna do 8 kapitol. Prvních pět kapitol rešeršního charakteru je zaměřeno na teoretické základy problematiky a zabývají se ontogenezí dítěte, slovní zásobou a charakteristikou žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. V rámci praktických kapitol je popsána metodologie šetření, analýzy a výsledky rozboru slovního projevu žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, které jsou srovnány z hlediska ročníků a také komparovány se žáky pocházejících z běžných rodin. V závěrečné kapitole jsou zmíněny metody, kterými můžeme rozvíjet řečové dovednosti a komunikační schopnosti u žáků na 1. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the development of the vocabulary of pupils from socially disadvantaged environments of primary school. The thesis is divided into eight chapters. The first five chapters of the research character are focused on the theoretical elements of the issue and deal with the ontogenesis of the child, vocabulary, and characteristics of pupils from the socially disadvantaged environment.
Within the practical chapters, the methodology of the survey, analysis, and the results of the analysis of the speech of pupils from socially disadvantaged backgrounds are described, which are compared in terms of school stages and also compared with pupils from standard families. The final chapter mentions the methods by which we can develop speech skills and communication skills in pupils of elementary school.
Klíčová slova
Ontogeneze řeči, slovní zásoba, žák ze sociálně znevýhodněného prostředí, první stupeň ZŠ, popis obrázku, slovní druhy, věta, sémantika, témata.
Klíčová slova v angličtině
Speech ontogenesis, vocabulary, a pupil from a socially disadvantaged environment, primary school, description of a picture, parts of speech, a sentence, semantics, topics.
Zásady pro vypracování
Cíl: Vyzkoumat a popsat rozvoj vyjadřovacích dovedností u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí na 1. stupni ZŠ. Metody: Kvalitativní výzkum, analýza práce dětí. Postup práce: a) Studium odborné literatury k tématu; b) příprava výzkumného materiálu a ověření pilotním výzkumem; c) realizace výzkumu; d) analýzy, evaluace, autoevaluace; e) závěry a doporučení práce.
Zásady pro vypracování
Cíl: Vyzkoumat a popsat rozvoj vyjadřovacích dovedností u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí na 1. stupni ZŠ. Metody: Kvalitativní výzkum, analýza práce dětí. Postup práce: a) Studium odborné literatury k tématu; b) příprava výzkumného materiálu a ověření pilotním výzkumem; c) realizace výzkumu; d) analýzy, evaluace, autoevaluace; e) závěry a doporučení práce.
Seznam doporučené literatury
Hájková, E. (2008). Komunikační činnosti a jejich cíle: (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základních škol). Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie (2. aktualiz. vyd). Grada. Čechová, M., Krčmová, M., & Minářová, E. (2008). Současná stylistika. NLN. Vygotskij, L. S. (2017). Psychologie myšlení a řeči (Vydání druhé, upravené (jako komentovaný výbor, celkově v češtině čtvrté), autor úvodu Jan PRŮCHA). Portál. Svobodová, D. (2006). Průvodce českou slovní zásobou. Vade mecum Bohemiae. Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace (Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání). Portál.
Seznam doporučené literatury
Hájková, E. (2008). Komunikační činnosti a jejich cíle: (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základních škol). Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie (2. aktualiz. vyd). Grada. Čechová, M., Krčmová, M., & Minářová, E. (2008). Současná stylistika. NLN. Vygotskij, L. S. (2017). Psychologie myšlení a řeči (Vydání druhé, upravené (jako komentovaný výbor, celkově v češtině čtvrté), autor úvodu Jan PRŮCHA). Portál. Svobodová, D. (2006). Průvodce českou slovní zásobou. Vade mecum Bohemiae. Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace (Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání). Portál.