Cílem bakalářské práce je připomenout čtenáři význam využívání přírodních materiálů
při výtvarných činnostech v mateřské škole. Práce specifikuje přírodní materiály, se
kterými lze v mateřské škole s dětmi pracovat. Jejich prostřednictvím vedeme děti k
poznávání zdrojů přirozeného prostředí, ve kterém se vyskytují. Souběžně je podporován
i kladný vztah k přírodě a životnímu prostředí.
Praktická část je věnována edukačním listům, které jsou zaměřeny na výtvarné činnosti
pro děti ve věku od 3 do 6 let. Činnosti zde zařazené jsou v kontextu školního a třídního
vzdělávacího programu konkrétní MŠ, ve které probíhala jejich realizace. Součástí práce
je i fotodokumentace jednotlivých výstupů dětí z činností.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to remind the reader of the importance of using natural
materials in art activities in kindergarten. The thesis specifies the natural materials that
can be worked with in kindergarten with children. Through them, we lead children to
recognize the resources of the natural environment in which they occur. At the same time,
a positive relationship with nature and the environment is encouraged.
The practical part is devoted to educational sheets that focus on art activities for children
aged 3 to 6 years. The activities included here are in the context of the curriculum of the
particular kindergarten where they were implemented. The work also includes photo
documentation of the children's individual outputs from the activities.
Klíčová slova
přírodní materiál, předškolní věk, výtvarné činnosti, environmetální
výchova
Klíčová slova v angličtině
natural material, preschool age, art activities, environmental education
Rozsah průvodní práce
87 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je připomenout čtenáři význam využívání přírodních materiálů
při výtvarných činnostech v mateřské škole. Práce specifikuje přírodní materiály, se
kterými lze v mateřské škole s dětmi pracovat. Jejich prostřednictvím vedeme děti k
poznávání zdrojů přirozeného prostředí, ve kterém se vyskytují. Souběžně je podporován
i kladný vztah k přírodě a životnímu prostředí.
Praktická část je věnována edukačním listům, které jsou zaměřeny na výtvarné činnosti
pro děti ve věku od 3 do 6 let. Činnosti zde zařazené jsou v kontextu školního a třídního
vzdělávacího programu konkrétní MŠ, ve které probíhala jejich realizace. Součástí práce
je i fotodokumentace jednotlivých výstupů dětí z činností.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to remind the reader of the importance of using natural
materials in art activities in kindergarten. The thesis specifies the natural materials that
can be worked with in kindergarten with children. Through them, we lead children to
recognize the resources of the natural environment in which they occur. At the same time,
a positive relationship with nature and the environment is encouraged.
The practical part is devoted to educational sheets that focus on art activities for children
aged 3 to 6 years. The activities included here are in the context of the curriculum of the
particular kindergarten where they were implemented. The work also includes photo
documentation of the children's individual outputs from the activities.
Klíčová slova
přírodní materiál, předškolní věk, výtvarné činnosti, environmetální
výchova
Klíčová slova v angličtině
natural material, preschool age, art activities, environmental education
Zásady pro vypracování
Cíl: Vytvořit soubor jednoduchých výtvarných aktivit založených na využití přírodního materiálu a podporujících ekologické a environmentální vzdělávání. Jednotlivé aktivity zpracovat do podoby edukačních listů, ověřit je v praxi MŠ a zhodnotit jejich účinnost. Výstupem bude graficky jednotný soubor výtvarných úkolů vhodný pro předškolní zařízení.
Požadavky: Orientace v odborné pedagogické i oborové literatuře, znalost terminologie, grafické a metodické zpracování úkolů a aktivit.
Metody: Analýza odborné literatury, rešerše, soubor navržených aktivit a ověření projektu v praxi MŠ (pozorování, rozhovor), fotodokumentace a zhodnocení.
Zásady pro vypracování
Cíl: Vytvořit soubor jednoduchých výtvarných aktivit založených na využití přírodního materiálu a podporujících ekologické a environmentální vzdělávání. Jednotlivé aktivity zpracovat do podoby edukačních listů, ověřit je v praxi MŠ a zhodnotit jejich účinnost. Výstupem bude graficky jednotný soubor výtvarných úkolů vhodný pro předškolní zařízení.
Požadavky: Orientace v odborné pedagogické i oborové literatuře, znalost terminologie, grafické a metodické zpracování úkolů a aktivit.
Metody: Analýza odborné literatury, rešerše, soubor navržených aktivit a ověření projektu v praxi MŠ (pozorování, rozhovor), fotodokumentace a zhodnocení.
Seznam doporučené literatury
Chráska Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-262-0872-3
Leblová, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-802-6200-949
Průcha Jan. Přehled pedagogiky- Úvod do studia oboru, Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3
Roeselová Věra. Řady a projkety ve výtvarné výchově. Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8
Seznam doporučené literatury
Chráska Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-262-0872-3
Leblová, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-802-6200-949
Průcha Jan. Přehled pedagogiky- Úvod do studia oboru, Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3
Roeselová Věra. Řady a projkety ve výtvarné výchově. Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8