Diplomová práce se zabývá tvorbou a aplikací metodických listů zaměřených na výuku hudební výchovy na 1. stupni základních škol. Specifickými body metodických listů jsou vybrané prvky z montessori a waldorfské pedagogiky a jejich aplikace na klasické základní škole. V teoretické části se práce zabývá jednotlivými specifiky vybraných alternativních přístupů k výuce, osobnostmi, které se problematikou zabývali a srovnáním jednotlivých škol. Část praktická se zabývá tvorbu metodických listů, vytvořením didaktického postupu k metodickým listům a průzkumem, který vedl k evaluaci aplikace metodických listů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the creation and application of methodical sheets focused on the teaching of music education at the 1st grade of primary schools. The specific points of the mathodical sheets are selected elements from montessori and waldorf pedagogy and their application in classical primary school. In the theoretical part, diploma thesis deals with individual specifics of selected alternative approaches, people who dealt with the topic and comparison of individual schools. The practical part consist of creation of methodical sheet, didactic procedure for work with methodical sheets and analysis which led to the evaluation of the application of methodical sheets.
Klíčová slova
Metodické listy, zvonkohra, hudební výchova na 1. stupni ZŠ, Waldorfská pedagogika, Montessori pedagogika, alternativní směry v hudební výchově, pentatonika, Carl Orff, Orffův instrumentář, Rudolf Steiner
Klíčová slova v angličtině
Key words
Methodical sheets, glockenspiel, music education in the 1st grade of primary school,
Waldorf pedagogy, Montessori pedagogy, alternative directions in music education,
pentatonics, Carl Orff, Orff 's instrument set, Rudolf Steiner
Rozsah průvodní práce
91 s. (21 383 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tvorbou a aplikací metodických listů zaměřených na výuku hudební výchovy na 1. stupni základních škol. Specifickými body metodických listů jsou vybrané prvky z montessori a waldorfské pedagogiky a jejich aplikace na klasické základní škole. V teoretické části se práce zabývá jednotlivými specifiky vybraných alternativních přístupů k výuce, osobnostmi, které se problematikou zabývali a srovnáním jednotlivých škol. Část praktická se zabývá tvorbu metodických listů, vytvořením didaktického postupu k metodickým listům a průzkumem, který vedl k evaluaci aplikace metodických listů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the creation and application of methodical sheets focused on the teaching of music education at the 1st grade of primary schools. The specific points of the mathodical sheets are selected elements from montessori and waldorf pedagogy and their application in classical primary school. In the theoretical part, diploma thesis deals with individual specifics of selected alternative approaches, people who dealt with the topic and comparison of individual schools. The practical part consist of creation of methodical sheet, didactic procedure for work with methodical sheets and analysis which led to the evaluation of the application of methodical sheets.
Klíčová slova
Metodické listy, zvonkohra, hudební výchova na 1. stupni ZŠ, Waldorfská pedagogika, Montessori pedagogika, alternativní směry v hudební výchově, pentatonika, Carl Orff, Orffův instrumentář, Rudolf Steiner
Klíčová slova v angličtině
Key words
Methodical sheets, glockenspiel, music education in the 1st grade of primary school,
Waldorf pedagogy, Montessori pedagogy, alternative directions in music education,
pentatonics, Carl Orff, Orff 's instrument set, Rudolf Steiner
Zásady pro vypracování
Cíle práce: Zmapování metod výuky hudební výchovy v Montessori a Waldorfské pedagogice. Vytvořit soubor metodických listů k výuce hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Vytvoření didaktického postupu k práci s metodickými listy a jejich ověření a evaluace v pedagogické praxi.
Metody:
Pozorování, aplikace, evaluace
Požadavky:
Studium odborné literatury, vytvoření metodických listů pro žáky 1. stupně ZŠ, použití metodických listů v praxi.
Zásady pro vypracování
Cíle práce: Zmapování metod výuky hudební výchovy v Montessori a Waldorfské pedagogice. Vytvořit soubor metodických listů k výuce hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Vytvoření didaktického postupu k práci s metodickými listy a jejich ověření a evaluace v pedagogické praxi.
Metody:
Pozorování, aplikace, evaluace
Požadavky:
Studium odborné literatury, vytvoření metodických listů pro žáky 1. stupně ZŠ, použití metodických listů v praxi.
Seznam doporučené literatury
KONVALINKOVÁ, Jana. Waldorfská pedagogika - ucelený tvořivý koncept ve výuce: hlouběji rozpracované téma hudba a hudební výchova. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. ISBN 978-8073729240.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3. aktual. vydání. Praha: Portál, 2012. 192 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
RONNER, S. Praxisbuch Musikunterricht - Ein Wegweiser zur Musikpädagogik an Waldorfschulen. Freies Geistesleben, 2012. ISBN 3772525946.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
Seznam doporučené literatury
KONVALINKOVÁ, Jana. Waldorfská pedagogika - ucelený tvořivý koncept ve výuce: hlouběji rozpracované téma hudba a hudební výchova. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. ISBN 978-8073729240.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3. aktual. vydání. Praha: Portál, 2012. 192 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
RONNER, S. Praxisbuch Musikunterricht - Ein Wegweiser zur Musikpädagogik an Waldorfschulen. Freies Geistesleben, 2012. ISBN 3772525946.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.