Abstrakt
Diplomová práce "Příprava budoucího učitele hudební výchovy" je zaměřena na výuku hudební výchovy od 1. do 5. třídy základní školy. V diplomové práci jsou vymezeny teoretické znalosti a praktické dovednosti, které by měl učitel ovládat. Jak probíhalo vzdělávání budoucích učitelů v historii a jakým způsobem jsou budoucí učitelé vzděláváni v současné době. Práce obsahuje pohled na výuku hudební výchovy z hlediska školního vzdělávacího programu, jeho velkou revizi a digitalizaci hudební výchovy.
V empirické části je provedeno dotazníkové šetření s přípravami na hodinu. Ty jsou podrobeny rozboru z hlediska aktivit při výuce a uplatnění praktického využití hry na nástroj. Cílem je zhodnotit výuku hudební výchovy, využívání instrumentálních činností žáky. Práce se zaměřuje na "hudebnost" učitelů a jejich přístupu k hudební výchově. Diplomová práce však řeší i "nehudební" učitele, jejich dovednosti a vliv na výuku.
Pro zjištění relevantních informací byly pro tuto diplomovou práci zvoleny metody studia odborné literatury, pozorování, vlastnío výzkumu, aplikace vlastních postupů v hodině a návrh řešení.
Anotace v angličtině
Annotation
The diploma thesis "Preparation of the future Music teacher" is focused on teaching Music from 1st to 5th grade of elementary school. There are defined theoretical knowledges and practical skills that a teacher should master. How were the teachers educated in history and how are teachers educated currently. The thesis contains a view on teaching Music from the point of view of school educational program, its major revision and digitization of music education. In the empirical part, a questionnaire survey is carried out with preparations for the lesson. They are analyzed from the point of view of teaching activities and application of the practical use of playing an instrument. The aim is to evaluate the teaching of music, the use of instrumental activities by pupils. Work focuses on the "musicality" of teachers and their approach to music education. For this diploma thesis in order to find out relevant information following study methods were chosen - study of professional literature, observation, own research, application of own procedures in class and the suggestion of solution.
Klíčová slova
Hudební výchova, učitel hudební výchovy, hra nástroj v hodině hudební výchovy, historie hudební výchovy, studium učitelů na vysoké škole.
Klíčová slova v angličtině
Music education, music teacher, playing an instrument in a music lesson, history of music education, teacher studies at university.
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Abstrakt
Diplomová práce "Příprava budoucího učitele hudební výchovy" je zaměřena na výuku hudební výchovy od 1. do 5. třídy základní školy. V diplomové práci jsou vymezeny teoretické znalosti a praktické dovednosti, které by měl učitel ovládat. Jak probíhalo vzdělávání budoucích učitelů v historii a jakým způsobem jsou budoucí učitelé vzděláváni v současné době. Práce obsahuje pohled na výuku hudební výchovy z hlediska školního vzdělávacího programu, jeho velkou revizi a digitalizaci hudební výchovy.
V empirické části je provedeno dotazníkové šetření s přípravami na hodinu. Ty jsou podrobeny rozboru z hlediska aktivit při výuce a uplatnění praktického využití hry na nástroj. Cílem je zhodnotit výuku hudební výchovy, využívání instrumentálních činností žáky. Práce se zaměřuje na "hudebnost" učitelů a jejich přístupu k hudební výchově. Diplomová práce však řeší i "nehudební" učitele, jejich dovednosti a vliv na výuku.
Pro zjištění relevantních informací byly pro tuto diplomovou práci zvoleny metody studia odborné literatury, pozorování, vlastnío výzkumu, aplikace vlastních postupů v hodině a návrh řešení.
Anotace v angličtině
Annotation
The diploma thesis "Preparation of the future Music teacher" is focused on teaching Music from 1st to 5th grade of elementary school. There are defined theoretical knowledges and practical skills that a teacher should master. How were the teachers educated in history and how are teachers educated currently. The thesis contains a view on teaching Music from the point of view of school educational program, its major revision and digitization of music education. In the empirical part, a questionnaire survey is carried out with preparations for the lesson. They are analyzed from the point of view of teaching activities and application of the practical use of playing an instrument. The aim is to evaluate the teaching of music, the use of instrumental activities by pupils. Work focuses on the "musicality" of teachers and their approach to music education. For this diploma thesis in order to find out relevant information following study methods were chosen - study of professional literature, observation, own research, application of own procedures in class and the suggestion of solution.
Klíčová slova
Hudební výchova, učitel hudební výchovy, hra nástroj v hodině hudební výchovy, historie hudební výchovy, studium učitelů na vysoké škole.
Klíčová slova v angličtině
Music education, music teacher, playing an instrument in a music lesson, history of music education, teacher studies at university.
Zásady pro vypracování
Cíle diplomové práce
1) zhodnotit současný stav výuky Hv na 1. st. ve vybraných třídách na základě provedeného výzkumu
2) seznámit s aktuálními postupy ve výuce hudební výchovy na 1. stupni s využitím nově vzniklých materiálů (učebnic, pracovních listů), navrhnout vlastní postupy
3) zaměřit se na instrumentální činnosti- využití Orffova instrumentáře, boomwhackery
Metody výzkumu
a) studium odborné literatury
b) pozorování výuky hudební výchovy na 1. stupni
c) vlastní výzkum (dotazování žáků i učitelů)
d) aplikace vlastních postupů v hodině
e) vyhodnocení výzkumu, průběhu vlastní výuky v kombinaci s poznatky z pozorování
e) závěr, případné návrhy na řešení
Zásady pro vypracování
Cíle diplomové práce
1) zhodnotit současný stav výuky Hv na 1. st. ve vybraných třídách na základě provedeného výzkumu
2) seznámit s aktuálními postupy ve výuce hudební výchovy na 1. stupni s využitím nově vzniklých materiálů (učebnic, pracovních listů), navrhnout vlastní postupy
3) zaměřit se na instrumentální činnosti- využití Orffova instrumentáře, boomwhackery
Metody výzkumu
a) studium odborné literatury
b) pozorování výuky hudební výchovy na 1. stupni
c) vlastní výzkum (dotazování žáků i učitelů)
d) aplikace vlastních postupů v hodině
e) vyhodnocení výzkumu, průběhu vlastní výuky v kombinaci s poznatky z pozorování
e) závěr, případné návrhy na řešení
Seznam doporučené literatury
Literatura k diplomové práci
ALLIGEROVI, Věra a Karel. Hudební abeceda. České Budějovice: Krajský pedagogický ústav, 1968
BOSÁKOVÁ, Danuše. Zkušenosti s modernizací hudební výchovy na 1. stupni základní školy. 1976. České Budějovice: Krajský pedagogický ústav, 1976.
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy: know how učitele hudební výchovy.
HURNÍK, Ilja a Petr EBEN. Česká Orffova škola. Praha: Supraphon, 1982.
CHARALAMBIDIS, Alexandros. Komplexnost hudební výchovy
KNOPOVÁ, Blanka a Jaroslav KOUTSKÝ. Písničko, pojďme si hrát!: metodické poznámky pro učitele. Vyd. 1. Praha: Albra, 2002, 54
JAGLOVÁ, Jindřiška. Začínáme s hudební výchovou. Brno: Nová škola, 2010.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Praha: SPN, 1985.
SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 68 s. ISBN 80-244-0972-0.
ZADRAŽILOVÁ, Pavlína. Organizace hudebního vyučování [online]. 2000
ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd., v Editio Bärenreiter Praha vyd. 2. Praha
DANIEL, Ladislav, Metodika hudební výchovy:know how učitele hudební výchovy. Vydání 2., Ostrava, Montanex, 1992, ISBN 80-85300-98-2.
EHRENBERGER, Jaromír, Rozvoj hudebních představ pomocí vícesmyslové stimulace, Hudební výchova
WINKLEROVÁ, Zdena. Hudební výchova - vývoj a význam předmětu s přihlédnutím ke kontextu historie českého školství
Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. S. 174.
Literatura HELFERT, Vladimír. Základy hudební výchovy na nehudebních školách: (otázka hudebnosti -nutnost školské hudební výchovy).
Seznam doporučené literatury
Literatura k diplomové práci
ALLIGEROVI, Věra a Karel. Hudební abeceda. České Budějovice: Krajský pedagogický ústav, 1968
BOSÁKOVÁ, Danuše. Zkušenosti s modernizací hudební výchovy na 1. stupni základní školy. 1976. České Budějovice: Krajský pedagogický ústav, 1976.
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy: know how učitele hudební výchovy.
HURNÍK, Ilja a Petr EBEN. Česká Orffova škola. Praha: Supraphon, 1982.
CHARALAMBIDIS, Alexandros. Komplexnost hudební výchovy
KNOPOVÁ, Blanka a Jaroslav KOUTSKÝ. Písničko, pojďme si hrát!: metodické poznámky pro učitele. Vyd. 1. Praha: Albra, 2002, 54
JAGLOVÁ, Jindřiška. Začínáme s hudební výchovou. Brno: Nová škola, 2010.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Praha: SPN, 1985.
SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 68 s. ISBN 80-244-0972-0.
ZADRAŽILOVÁ, Pavlína. Organizace hudebního vyučování [online]. 2000
ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd., v Editio Bärenreiter Praha vyd. 2. Praha
DANIEL, Ladislav, Metodika hudební výchovy:know how učitele hudební výchovy. Vydání 2., Ostrava, Montanex, 1992, ISBN 80-85300-98-2.
EHRENBERGER, Jaromír, Rozvoj hudebních představ pomocí vícesmyslové stimulace, Hudební výchova
WINKLEROVÁ, Zdena. Hudební výchova - vývoj a význam předmětu s přihlédnutím ke kontextu historie českého školství
Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. S. 174.
Literatura HELFERT, Vladimír. Základy hudební výchovy na nehudebních školách: (otázka hudebnosti -nutnost školské hudební výchovy).