Bakalářskou práci jsme rozdělili na teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části
se zabýváme obecným popisem komunikace, popisujeme její verbální a neverbální
stránku. Dále se zabýváme významem komunikace v přednemocniční neodkladné péči.
Následně se v teoretické části věnujeme specifickým rysům komunikace u vybraných
žijících národnostních a náboženských minorit v České republice, které by měl každý
zdravotnický záchranář znát a využívat je. Výzkumnou část jsme zpracovali pomocí
kvalitativní metody výzkumu, technikou polostrukturovaných rozhovorů s deseti
respondenty pracujících na pozici zdravotnického záchranáře u zdravotnické záchranné
služby Libereckého kraje. Cílem této práce bylo popsat zásady komunikace s pacientem
v podmínkách zdravotnické záchranné služby. Dále popsat zásady komunikace
zdravotnického záchranáře s pacientem z jiné kultury, jaké má zdravotnický záchranář
možnosti dorozumění se s pacientem z jiné kultury. Zjistit jaké problémy se vyskytují
při komunikaci s pacientem z jiné kultury a následně zjistit návrhy zdravotnických
záchranářů na zlepšení problematiky komunikace u pacientů z jiných kultur. Výstupem
z této bakalářské práce je brožura, která shrnuje nejdůležitější specifika v komunikaci
u vybraných minorit.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is divided into two parts, first theoretical and second research.
Theoretical part explore generally communication and vebral and non-verbal
communication. Next chapter is the communication in prehospital emergency care.
Another explore topic is specifics feature of communication in the most common
nationalities and religious groups in the Czech republic which should be know by every
paramedics. The research part is realised through the use of qualitative research method
and the technique of semistructured interview with ten paramedics from the emergency
medical service of Liberec region. The aim of this thesis was to describe the principles of
communication with the patient in the conditions of the medical emergency service.
Furthermore, describe the principles of communication between a paramedic and a patient
from another culture, what possibilities a paramedic has for communicating with a patient
from another culture. To find out what problems occur when communicating with
a patient from another culture and subsequently to find out the suggestions of paramedics
to improve communication issues with patients from other cultures The output of this
bachelor thesis is a brochure that summarizes the most important specifics
in communication among selected minorities.
Klíčová slova
Komunikace, zdravotnický záchranář, multikulturní ošetřovatelství,
náboženská minorita, národnostní minorita, specifika komunikace
u minorit
Bakalářskou práci jsme rozdělili na teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části
se zabýváme obecným popisem komunikace, popisujeme její verbální a neverbální
stránku. Dále se zabýváme významem komunikace v přednemocniční neodkladné péči.
Následně se v teoretické části věnujeme specifickým rysům komunikace u vybraných
žijících národnostních a náboženských minorit v České republice, které by měl každý
zdravotnický záchranář znát a využívat je. Výzkumnou část jsme zpracovali pomocí
kvalitativní metody výzkumu, technikou polostrukturovaných rozhovorů s deseti
respondenty pracujících na pozici zdravotnického záchranáře u zdravotnické záchranné
služby Libereckého kraje. Cílem této práce bylo popsat zásady komunikace s pacientem
v podmínkách zdravotnické záchranné služby. Dále popsat zásady komunikace
zdravotnického záchranáře s pacientem z jiné kultury, jaké má zdravotnický záchranář
možnosti dorozumění se s pacientem z jiné kultury. Zjistit jaké problémy se vyskytují
při komunikaci s pacientem z jiné kultury a následně zjistit návrhy zdravotnických
záchranářů na zlepšení problematiky komunikace u pacientů z jiných kultur. Výstupem
z této bakalářské práce je brožura, která shrnuje nejdůležitější specifika v komunikaci
u vybraných minorit.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is divided into two parts, first theoretical and second research.
Theoretical part explore generally communication and vebral and non-verbal
communication. Next chapter is the communication in prehospital emergency care.
Another explore topic is specifics feature of communication in the most common
nationalities and religious groups in the Czech republic which should be know by every
paramedics. The research part is realised through the use of qualitative research method
and the technique of semistructured interview with ten paramedics from the emergency
medical service of Liberec region. The aim of this thesis was to describe the principles of
communication with the patient in the conditions of the medical emergency service.
Furthermore, describe the principles of communication between a paramedic and a patient
from another culture, what possibilities a paramedic has for communicating with a patient
from another culture. To find out what problems occur when communicating with
a patient from another culture and subsequently to find out the suggestions of paramedics
to improve communication issues with patients from other cultures The output of this
bachelor thesis is a brochure that summarizes the most important specifics
in communication among selected minorities.
Klíčová slova
Komunikace, zdravotnický záchranář, multikulturní ošetřovatelství,
náboženská minorita, národnostní minorita, specifika komunikace
u minorit
1) Popsat zásady komunikace s pacientem v podmínkách zdravotnické záchranné služby.
2) Popsat zásady komunikace zdravotnického záchranáře s pacientem z jiné kultury.
3) Zjistit jaké možnosti využívají zdravotničtí záchranáři při komunikaci s pacienty z jiné kultury.
4) Zjistit jaké problémy se vyskytují při komunikaci zdravotnických záchranářů s pacienty z jiné kultury.
5) Zjistit návrhy zdravotnických záchranářů pro snazší komunikaci s pacienty z jiné kultury.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Komunikace je jednou z klíčových dovedností zdravotnického záchranáře, problém může nastat u pacienta z jiné kultury při poskytování přednemocniční neodkladné péče, z důvodu stanovených specifik každé kultury, na které musí být zdravotnický záchranář připraven minimálně znalostmi z transkulturního ošetřovatelství, ale i dobrou úrovní komunikace v cizím jazyce.
Výstupem bakalářské práce bude informační brožura, určená zdravotnickým záchranářům, shrnující specifika pacientů z nejčastějších kultur v České republice,pro eliminaci špatné komunikace s těmito pacienty.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1) Výzkumná otázka nestanovena, jedná se o stanovený cíl práce.
2) Výzkumná otázka nestanovena, jedná se o stanovený cíl práce.
3) Jaké možnosti využívají zdravotničtí záchranáři při komunikaci s pacienty z jiné kultury?
4) Jaké problémy se vyskytují při komunikaci zdravotnických záchranářů s pacienty z jiné kultury?
5) Jaké jsou návrhy zdravotnických záchranářů pro snazší komunikaci s pacienty z jiné kultury?
Metoda:
Kvalitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: polostrukturovaný rozhovor
Vyhodnocení dat: rozhovory budou nahrávány na diktafon, a poté doslovně přepsány do textového editoru Microsoft Office 2020. Následně budou zpracovány do diagramů.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: výjezdové základny zdravotnických záchranných služeb Libereckého kraje
Čas realizace výzkumu: leden-březen 2022.
Vzorek:
Respondenti: zdravotničtí záchranáři pracující v Libereckém kraji
Počet: po dosažení teoretické saturace
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50–70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1) Popsat zásady komunikace s pacientem v podmínkách zdravotnické záchranné služby.
2) Popsat zásady komunikace zdravotnického záchranáře s pacientem z jiné kultury.
3) Zjistit jaké možnosti využívají zdravotničtí záchranáři při komunikaci s pacienty z jiné kultury.
4) Zjistit jaké problémy se vyskytují při komunikaci zdravotnických záchranářů s pacienty z jiné kultury.
5) Zjistit návrhy zdravotnických záchranářů pro snazší komunikaci s pacienty z jiné kultury.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Komunikace je jednou z klíčových dovedností zdravotnického záchranáře, problém může nastat u pacienta z jiné kultury při poskytování přednemocniční neodkladné péče, z důvodu stanovených specifik každé kultury, na které musí být zdravotnický záchranář připraven minimálně znalostmi z transkulturního ošetřovatelství, ale i dobrou úrovní komunikace v cizím jazyce.
Výstupem bakalářské práce bude informační brožura, určená zdravotnickým záchranářům, shrnující specifika pacientů z nejčastějších kultur v České republice,pro eliminaci špatné komunikace s těmito pacienty.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1) Výzkumná otázka nestanovena, jedná se o stanovený cíl práce.
2) Výzkumná otázka nestanovena, jedná se o stanovený cíl práce.
3) Jaké možnosti využívají zdravotničtí záchranáři při komunikaci s pacienty z jiné kultury?
4) Jaké problémy se vyskytují při komunikaci zdravotnických záchranářů s pacienty z jiné kultury?
5) Jaké jsou návrhy zdravotnických záchranářů pro snazší komunikaci s pacienty z jiné kultury?
Metoda:
Kvalitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: polostrukturovaný rozhovor
Vyhodnocení dat: rozhovory budou nahrávány na diktafon, a poté doslovně přepsány do textového editoru Microsoft Office 2020. Následně budou zpracovány do diagramů.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: výjezdové základny zdravotnických záchranných služeb Libereckého kraje
Čas realizace výzkumu: leden-březen 2022.
Vzorek:
Respondenti: zdravotničtí záchranáři pracující v Libereckém kraji
Počet: po dosažení teoretické saturace
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50–70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘÍK, Aleš a Mária ANDRÁŠIOVÁ. 2020. Komunikace s nemocným: sdělování nepříznivých informací. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2288-2.
ČENĚK,J.,J. SMOLÍK a Z. VYKOUKALOVÁ. 2016. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5414-7.
DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., L. VRABELOVÁ a L. LIDICKÁ. 2018. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelských postupů pro zdravotnické záchranáře. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0717-9.
HÁJEK, Marcel a Charif BAHBOUH. 2016. Muslimský pacient: principy diagnostiky, terapie a komunikace : manuál o zásadách medicínského přístupu pro české či slovenské lékaře a zdravotníky praktikující v zemích islámu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5631-8.
LOŠŤÁKOVÁ, Olga. 2020. Empatická a asertivní komunikace: jak zvládat obtížné komunikační situace. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2227-1.
NAVARRO, Joe. 2019. Tajemství řeči těla: gesta, která prozradí více než slova. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2477-0.
PLEVOVÁ, Ilona et. al. 2019. Ošetřovatelství II. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0889-3.
STEIN-PARBURY, Jane. 2018. Patient & person: interpersonal skills in nursing. 6th ed. Chatswood: Elsevier. ISBN 978-7295-4256-2.
TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. 2016. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0064-4.
ZACHAROVÁ, Eva. 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0156-6.
ZACHAROVÁ, Eva. 2017. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0155-9.
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘÍK, Aleš a Mária ANDRÁŠIOVÁ. 2020. Komunikace s nemocným: sdělování nepříznivých informací. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2288-2.
ČENĚK,J.,J. SMOLÍK a Z. VYKOUKALOVÁ. 2016. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5414-7.
DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., L. VRABELOVÁ a L. LIDICKÁ. 2018. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelských postupů pro zdravotnické záchranáře. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0717-9.
HÁJEK, Marcel a Charif BAHBOUH. 2016. Muslimský pacient: principy diagnostiky, terapie a komunikace : manuál o zásadách medicínského přístupu pro české či slovenské lékaře a zdravotníky praktikující v zemích islámu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5631-8.
LOŠŤÁKOVÁ, Olga. 2020. Empatická a asertivní komunikace: jak zvládat obtížné komunikační situace. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2227-1.
NAVARRO, Joe. 2019. Tajemství řeči těla: gesta, která prozradí více než slova. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2477-0.
PLEVOVÁ, Ilona et. al. 2019. Ošetřovatelství II. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0889-3.
STEIN-PARBURY, Jane. 2018. Patient & person: interpersonal skills in nursing. 6th ed. Chatswood: Elsevier. ISBN 978-7295-4256-2.
TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. 2016. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0064-4.
ZACHAROVÁ, Eva. 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0156-6.
ZACHAROVÁ, Eva. 2017. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0155-9.
Přílohy volně vložené
6 obrázků
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.