Bakalářskou práci jsme rozdělili na teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části se zabýváme simulační výukou, historií simulace, procesem simulace, anatomií gastroinstestinálního traktu a nasogastrickou sondou. Výzkumnou část jsme zpracovali pomocí kvalitativní metody výzkumu, technikou polostrukturovaného pozorování a polostrukturovaného rozhovoru se čtyřmi respondenty, studenti 3.ročníku oboru Zdravotnický záchranář na Technické univerzitě v Liberci. Cílem této práce bylo popsat základy simulační výuky, zásady zavedení nasogastrické sondy a enterální aplikace léčiv podaných do nasogastrické sondy. Dále zjistit kritické body při zavedení nasogastrické sondy u pacientů formou simulace a připravenost studentů oboru Zdravotnický záchranář zavádět nasogastrickou sondu. Výstupem této práce je edukační video o postupu zavedení nasogastrické sondy a enterální aplikaci léčiv nasogastrickou sondou.
Anotace v angličtině
Annotation: The bachelor thesis is divided into theoretical and research part. In the theoretical part we deal with simulation training, history of simulation, simulation process, anatomy of gastrointestinal tract and nasogastric probe. The research part was conducted using a qualitative research method, a semi-structured observation technique and a semistructured interview with four respondents, who are third year students of the Medical Rescuer course at the Technical University of Liberec. The aim of this study was to describe the basics of simulation teaching, the principles of nasogastric probe insertion and enteral administration of drugs administered into the nasogastric probe. Furthermore, to identify the critical points of simulation teaching of nasogastric probe insertion and readiness of students of Paramedic to insert nasogastric probe. The outcome of this work is an educational video on the procedure of nasogastric probe insertion and enteral drug administration by nasogastric probe.
Bakalářskou práci jsme rozdělili na teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části se zabýváme simulační výukou, historií simulace, procesem simulace, anatomií gastroinstestinálního traktu a nasogastrickou sondou. Výzkumnou část jsme zpracovali pomocí kvalitativní metody výzkumu, technikou polostrukturovaného pozorování a polostrukturovaného rozhovoru se čtyřmi respondenty, studenti 3.ročníku oboru Zdravotnický záchranář na Technické univerzitě v Liberci. Cílem této práce bylo popsat základy simulační výuky, zásady zavedení nasogastrické sondy a enterální aplikace léčiv podaných do nasogastrické sondy. Dále zjistit kritické body při zavedení nasogastrické sondy u pacientů formou simulace a připravenost studentů oboru Zdravotnický záchranář zavádět nasogastrickou sondu. Výstupem této práce je edukační video o postupu zavedení nasogastrické sondy a enterální aplikaci léčiv nasogastrickou sondou.
Anotace v angličtině
Annotation: The bachelor thesis is divided into theoretical and research part. In the theoretical part we deal with simulation training, history of simulation, simulation process, anatomy of gastrointestinal tract and nasogastric probe. The research part was conducted using a qualitative research method, a semi-structured observation technique and a semistructured interview with four respondents, who are third year students of the Medical Rescuer course at the Technical University of Liberec. The aim of this study was to describe the basics of simulation teaching, the principles of nasogastric probe insertion and enteral administration of drugs administered into the nasogastric probe. Furthermore, to identify the critical points of simulation teaching of nasogastric probe insertion and readiness of students of Paramedic to insert nasogastric probe. The outcome of this work is an educational video on the procedure of nasogastric probe insertion and enteral drug administration by nasogastric probe.
Cíle práce:
1. Popsat základy simulační výuky.
2. Popsat zásady zavedení nasogastrické sondy a enterální aplikace léků do nasogastrické sondy.
3. Zjistit kritické body při zavádění nasogastrické sondy u pacienta formou simulací.
4. Zjistit připravenost studentů oboru zdravotnický záchranář zavádět nasogastrickou sondu.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Simulační výuka zavedení nasogastrické sondy slouží k bezpečnému nácviku pro zdravotnické záchranáře. Zavedení nasogastrické sondy je běžnou činností zdravotnického záchranáře, kterou má ve své kompetenci. Proto je velmi důležité znát správné zásady a rizika při tomto výkonu. Nasogastrická sonda slouží k podávání léku, výživy nebo k výplachu žaludku. Zavedení se provádí v sedě nebo v leže a poté se kontroluje pomocí fonendoskopu a stříkačky. Správně zavedená nasogastrická sonda musí být pomocí fonendoskopu slyšitelná vstříknutím vzduchu stříkačkou. Výstupem bakalářské práce bude audiovizuální materiál o zavedení nasogastrické sondy a aplikaci enterálně podaných léků.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
Výzkumná otázka nestanovena, jedná se o popisný cíl.
Výzkumná otázka nestanovena, jedná se o popisný cíl.
Jaké jsou kritické body při zavedení nasogastrické sondy u pacienta formou simulace?
Jaká je připravenost studentů oboru zdravotnický záchranář zavádět nasogastrickou sondu?
Metoda:
Kvalitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Polostrukturované pozorování, audiovizuální záznam, polostrukturovaný rozhovor
Vyhodnocení dat: Rozhovory a pozorování budou nahrávána na kameru a následně přepsány do programu Libre Office. Výsledné informace poté budou zpracovány do diagramů.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: Vybraná fakulta realizující vzdělávání v programu zdravotnický záchranář.
Čas: únor 2022 - duben 2022
Vzorek:
Po dosažení teoretické saturace, studenti 3. ročníku studijního programu zdravotnický záchranář.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50 - 70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Popsat základy simulační výuky.
2. Popsat zásady zavedení nasogastrické sondy a enterální aplikace léků do nasogastrické sondy.
3. Zjistit kritické body při zavádění nasogastrické sondy u pacienta formou simulací.
4. Zjistit připravenost studentů oboru zdravotnický záchranář zavádět nasogastrickou sondu.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Simulační výuka zavedení nasogastrické sondy slouží k bezpečnému nácviku pro zdravotnické záchranáře. Zavedení nasogastrické sondy je běžnou činností zdravotnického záchranáře, kterou má ve své kompetenci. Proto je velmi důležité znát správné zásady a rizika při tomto výkonu. Nasogastrická sonda slouží k podávání léku, výživy nebo k výplachu žaludku. Zavedení se provádí v sedě nebo v leže a poté se kontroluje pomocí fonendoskopu a stříkačky. Správně zavedená nasogastrická sonda musí být pomocí fonendoskopu slyšitelná vstříknutím vzduchu stříkačkou. Výstupem bakalářské práce bude audiovizuální materiál o zavedení nasogastrické sondy a aplikaci enterálně podaných léků.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
Výzkumná otázka nestanovena, jedná se o popisný cíl.
Výzkumná otázka nestanovena, jedná se o popisný cíl.
Jaké jsou kritické body při zavedení nasogastrické sondy u pacienta formou simulace?
Jaká je připravenost studentů oboru zdravotnický záchranář zavádět nasogastrickou sondu?
Metoda:
Kvalitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Polostrukturované pozorování, audiovizuální záznam, polostrukturovaný rozhovor
Vyhodnocení dat: Rozhovory a pozorování budou nahrávána na kameru a následně přepsány do programu Libre Office. Výsledné informace poté budou zpracovány do diagramů.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: Vybraná fakulta realizující vzdělávání v programu zdravotnický záchranář.
Čas: únor 2022 - duben 2022
Vzorek:
Po dosažení teoretické saturace, studenti 3. ročníku studijního programu zdravotnický záchranář.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50 - 70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Seznam doporučené literatury
DYLEVSKÝ, Ivan. 2019. Somatologie: pro předmět Základy anatomie a fyziologie člověka. 3. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2111-3.
FUSEK, J., J. HERINK a O. PLESKOT. 2018. Obecná farmakologie. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7560-129-2.
KAPOUNOVÁ, Gabriela. 2020. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 2.aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0130-6.
NETTER, Frank Henry a Marcela BEZDIČKOVÁ. 2020. Netterův anatomický atlas člověka. Brno: Cpress. ISBN 978-80-264-3212-8.
QUICK, Jacob A. 2018. Simulation Training in Trauma. Missouri medicine, 115-5, 447-450.
RACQ, Marie Stephánie, Estelle MICHINOV a Piere JANNIN. 2019. Virtual Reality Simulation in Nontechnical Skills Training for Healthcare Professionals: A Systematic Review. Simulation in healthcare: journal of the Society for Simulation in Healthcare,14-3, 188-194. DOI.org/10.1097/SIH.0000000000000347.
SWIERKOSZ, Martina a Olga NEDOPÍLKOVÁ.2020. Podávání léčiv sondou. 2020. Praktické lékárenství.16-3,147-149. ISSN 1801-2434. Dostupné také z: https://www.praktickelekarenstvi.cz/archive.php
VESELÁ, Katarína. 2018. Využití simulační medicíny ve vzdělávání přednemocniční neodkladné péči. Urgentní medicína. 21-3, 6-9. ISSN 1212-1924. Dostupné také z: https://urgentnimedicina.cz/casopisy/UM_2018_3.pdf.
VEVERKOVÁ, E., E. KOZÁKOVÁ a L. DOLEJŠÍ. 2019.Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2747-9.
VOKURKA, Martin.2018. Patofyziologie pro nelékařské směry. 4. upravené vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. Učební texty Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-246-3563-7.
ZADÁK, Zdeněk a Eduard HAVEL. 2017. Intenzivní medicína na principech vnitřního lékařství. 2. doplněné a přepracované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0282-2.
Seznam doporučené literatury
DYLEVSKÝ, Ivan. 2019. Somatologie: pro předmět Základy anatomie a fyziologie člověka. 3. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2111-3.
FUSEK, J., J. HERINK a O. PLESKOT. 2018. Obecná farmakologie. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7560-129-2.
KAPOUNOVÁ, Gabriela. 2020. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 2.aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0130-6.
NETTER, Frank Henry a Marcela BEZDIČKOVÁ. 2020. Netterův anatomický atlas člověka. Brno: Cpress. ISBN 978-80-264-3212-8.
QUICK, Jacob A. 2018. Simulation Training in Trauma. Missouri medicine, 115-5, 447-450.
RACQ, Marie Stephánie, Estelle MICHINOV a Piere JANNIN. 2019. Virtual Reality Simulation in Nontechnical Skills Training for Healthcare Professionals: A Systematic Review. Simulation in healthcare: journal of the Society for Simulation in Healthcare,14-3, 188-194. DOI.org/10.1097/SIH.0000000000000347.
SWIERKOSZ, Martina a Olga NEDOPÍLKOVÁ.2020. Podávání léčiv sondou. 2020. Praktické lékárenství.16-3,147-149. ISSN 1801-2434. Dostupné také z: https://www.praktickelekarenstvi.cz/archive.php
VESELÁ, Katarína. 2018. Využití simulační medicíny ve vzdělávání přednemocniční neodkladné péči. Urgentní medicína. 21-3, 6-9. ISSN 1212-1924. Dostupné také z: https://urgentnimedicina.cz/casopisy/UM_2018_3.pdf.
VEVERKOVÁ, E., E. KOZÁKOVÁ a L. DOLEJŠÍ. 2019.Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2747-9.
VOKURKA, Martin.2018. Patofyziologie pro nelékařské směry. 4. upravené vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. Učební texty Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-246-3563-7.
ZADÁK, Zdeněk a Eduard HAVEL. 2017. Intenzivní medicína na principech vnitřního lékařství. 2. doplněné a přepracované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0282-2.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
schémata, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.