Tato práce se zabývá lexikální expresivitou v české reklamě. Představuje přístupy různých českých lingvistů k lexikální expresivitě a následně tyto poznatky aplikuje do analýzy jednotlivých reklam. Poskytuje rozbor slov u reklam vybraných značek jako jsou Angry Beards, Kofola či mobilní operátoři jako Vodafone nebo T-Mobile. Práce zmiňuje i účinky jednotlivých jazykových jevů na recipienta.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on lexical expressivity in Czech advertising. It presents the approaches of various Czech linguists to lexical expressivity and then applies these findings to the analysis of individual advertisements. It provides an analysis of words in advertisements of selected brands such as Angry Beards, Kofola or mobile operators such as Vodafone or T-Mobile. The thesis also mentions the effects of individual linguistic phenomena on the recipient.
Tato práce se zabývá lexikální expresivitou v české reklamě. Představuje přístupy různých českých lingvistů k lexikální expresivitě a následně tyto poznatky aplikuje do analýzy jednotlivých reklam. Poskytuje rozbor slov u reklam vybraných značek jako jsou Angry Beards, Kofola či mobilní operátoři jako Vodafone nebo T-Mobile. Práce zmiňuje i účinky jednotlivých jazykových jevů na recipienta.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on lexical expressivity in Czech advertising. It presents the approaches of various Czech linguists to lexical expressivity and then applies these findings to the analysis of individual advertisements. It provides an analysis of words in advertisements of selected brands such as Angry Beards, Kofola or mobile operators such as Vodafone or T-Mobile. The thesis also mentions the effects of individual linguistic phenomena on the recipient.
Studentka prostuduje základní literaturu věnovanou expresivitě a jazyku reklamy. Následně provede sběr jazykového materiálu, tedy reklam, v jejichž lexikální zásobě se bude výrazně projevovat expresivita různého typu. Získaný materiál popíše a interpretuje ve vztahu k persvazivním strategiím a jejich vlivu na (předpokládaného/cílového) adresáta.
Zásady pro vypracování
Studentka prostuduje základní literaturu věnovanou expresivitě a jazyku reklamy. Následně provede sběr jazykového materiálu, tedy reklam, v jejichž lexikální zásobě se bude výrazně projevovat expresivita různého typu. Získaný materiál popíše a interpretuje ve vztahu k persvazivním strategiím a jejich vlivu na (předpokládaného/cílového) adresáta.
Seznam doporučené literatury
ČMEJRKOVÁ, Světla: Čeština v reklamě - reklama v češtině. Praha: Leda, 2000.
HOLANOVÁ, Radka: Intertextualita v reklamě. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2013.
HRADILOVÁ, Darina: Funkční aspekty lexikální expresivity v současné češtině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
ZIMA, Jaroslav: Expresivita slova v současné češtině. Praha: Rozpravy Čs. akademie věd, 1961.
Dále články z odborných časopisů Naše řeč, Slovo a slovesnost, Český jazyk a literatura.
Seznam doporučené literatury
ČMEJRKOVÁ, Světla: Čeština v reklamě - reklama v češtině. Praha: Leda, 2000.
HOLANOVÁ, Radka: Intertextualita v reklamě. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2013.
HRADILOVÁ, Darina: Funkční aspekty lexikální expresivity v současné češtině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
ZIMA, Jaroslav: Expresivita slova v současné češtině. Praha: Rozpravy Čs. akademie věd, 1961.
Dále články z odborných časopisů Naše řeč, Slovo a slovesnost, Český jazyk a literatura.