Závěrečná práce je věnována tématu výuky češtiny jako cizího jazyka na 1. stupni německé
ZŠ v oblasti Euroregionu Nisa. Teoretická a praktická část se prolínají a vzájemně doplňují.
Nejprve je pozornost věnována situaci výuky češtiny na základních školách v Sasku, jejímu
zakotvení v dokumentech a organizačním formám výuky. Další část práce je věnována
metodám výuky cizího jazyka a jsou zde nastíněna specifika metodiky výuky u žáků mladšího
školního věku. Centrem závěrečné práce je náhled na formy hodnocení při výuce a výsledky
šetření motivace saských žáků učit se češtinu. Poslední část přináší příklady hodin výuky
češtiny na základní škole a nastiňuje, jakým způsobem jsou děti učitelem motivovány pro
další výuku a prohlubování zájmu o češtinu.
Anotace v angličtině
The final work deals with the topic of teaching Czech as a foreign language at the 1st level of
a German elementary school in the area of the Nisa Euroregion. The theoretical and practical
parts intertwine and complement each other. First, attention is paid to the situation of teaching
Czech at primary schools in Saxony, its anchoring in documents and organizational forms of
teaching. The next part of the work is devoted to the methods of teaching a foreign language
and outlines the specifics of teaching methodology for younger school age pupils. The center
of the final work is an insight into the forms of assessment in teaching and the results of a
survey of the motivation of Saxon pupils to learn Czech. The last part presents examples of
Czech language lessons at primary school and outlines how children are motivated by
teachers for further learning and deepening interest in Czech.
Klíčová slova
organizační formy výuky češtiny, metodika výuky žáků mladšího školního
věku, hodnocení výuky češtiny, motivace saských žáků učit se češtinu, příklady hodin výuky
češtiny
Klíčová slova v angličtině
organizational forms of teaching Czech, methodology for younger school age, the
situation of teaching Czech at primary schools in Saxony, the motivation of Saxon pupils to
learn Czech, examples of Czech language lessons
Rozsah průvodní práce
41 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce je věnována tématu výuky češtiny jako cizího jazyka na 1. stupni německé
ZŠ v oblasti Euroregionu Nisa. Teoretická a praktická část se prolínají a vzájemně doplňují.
Nejprve je pozornost věnována situaci výuky češtiny na základních školách v Sasku, jejímu
zakotvení v dokumentech a organizačním formám výuky. Další část práce je věnována
metodám výuky cizího jazyka a jsou zde nastíněna specifika metodiky výuky u žáků mladšího
školního věku. Centrem závěrečné práce je náhled na formy hodnocení při výuce a výsledky
šetření motivace saských žáků učit se češtinu. Poslední část přináší příklady hodin výuky
češtiny na základní škole a nastiňuje, jakým způsobem jsou děti učitelem motivovány pro
další výuku a prohlubování zájmu o češtinu.
Anotace v angličtině
The final work deals with the topic of teaching Czech as a foreign language at the 1st level of
a German elementary school in the area of the Nisa Euroregion. The theoretical and practical
parts intertwine and complement each other. First, attention is paid to the situation of teaching
Czech at primary schools in Saxony, its anchoring in documents and organizational forms of
teaching. The next part of the work is devoted to the methods of teaching a foreign language
and outlines the specifics of teaching methodology for younger school age pupils. The center
of the final work is an insight into the forms of assessment in teaching and the results of a
survey of the motivation of Saxon pupils to learn Czech. The last part presents examples of
Czech language lessons at primary school and outlines how children are motivated by
teachers for further learning and deepening interest in Czech.
Klíčová slova
organizační formy výuky češtiny, metodika výuky žáků mladšího školního
věku, hodnocení výuky češtiny, motivace saských žáků učit se češtinu, příklady hodin výuky
češtiny
Klíčová slova v angličtině
organizational forms of teaching Czech, methodology for younger school age, the
situation of teaching Czech at primary schools in Saxony, the motivation of Saxon pupils to
learn Czech, examples of Czech language lessons
Zásady pro vypracování
Cíl: Popsat a z hlediska různých aspektů analyzovat problematiku výuky češtiny jako cizího jazyka na 1. stupni německé příhraniční základní školy v oblasti česko-polsko-německého trojmezí.
Postup: 1. Studium odborné literatury
2. Příprava dotazníků a rozhovorů
3. Analýza a hodnocení materiálů
4. Stanovení závěrů a doporučení pro praxi
Metody: pozorování, dotazník, rozhovor, analýza vlastních zkušeností
Zásady pro vypracování
Cíl: Popsat a z hlediska různých aspektů analyzovat problematiku výuky češtiny jako cizího jazyka na 1. stupni německé příhraniční základní školy v oblasti česko-polsko-německého trojmezí.
Postup: 1. Studium odborné literatury
2. Příprava dotazníků a rozhovorů
3. Analýza a hodnocení materiálů
4. Stanovení závěrů a doporučení pro praxi
Metody: pozorování, dotazník, rozhovor, analýza vlastních zkušeností
Seznam doporučené literatury
GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky: metodika pro učitele. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-837-1.
HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako jazyku nemateřském. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4285-7.
HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk: Vstupní kurs a základní gramatika. Praha: Didakta, 2009. ISBN 978-80-254-5194-6.
KRÁL, Zdeněk. Další písničky pro malé zpěváčky s omalovánkami. Nakladatelství CPress, 2018. ISBN 978-80-266-1257-5.
ŠKODOVÁ, Svatava. Domino Český jazyk pro malé cizince 1 – učebnice. Wolters Kluver ČR, a.s., 2010. ISBN 978-80-7357-582-3.
ŠKODOVÁ, Svatava. Domino Český jazyk pro malé cizince 2 – metodika. Wolters Kluver ČR, a.s., 2012. ISBN 978-80-7357-935-7.
Seznam doporučené literatury
GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky: metodika pro učitele. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-837-1.
HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako jazyku nemateřském. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4285-7.
HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk: Vstupní kurs a základní gramatika. Praha: Didakta, 2009. ISBN 978-80-254-5194-6.
KRÁL, Zdeněk. Další písničky pro malé zpěváčky s omalovánkami. Nakladatelství CPress, 2018. ISBN 978-80-266-1257-5.
ŠKODOVÁ, Svatava. Domino Český jazyk pro malé cizince 1 – učebnice. Wolters Kluver ČR, a.s., 2010. ISBN 978-80-7357-582-3.
ŠKODOVÁ, Svatava. Domino Český jazyk pro malé cizince 2 – metodika. Wolters Kluver ČR, a.s., 2012. ISBN 978-80-7357-935-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.