Mikroregion Polabí ve výuce vlastivědy má být praktickou ukázkou využití regionální
vlastivědy v učivu primární školy. Práce zdůrazňuje potřebnost poznání místního
regionu u žáků na základních školách. V teoretické rovině je cílem upozornit na
didaktický potenciál vlastivědné exkurze. Po stručném vymezení předmětu vlastivěda a
jeho významu následuje bližší seznámení s vybraným regionem, městy a obcemi. Jádro
práce tvoří návrhy vycházek a exkurzí v oblasti Milovic a Lysé nad Labem a jejich
příprava. Cílem závěrečné práce je tedy charakterizovat podstatu regionální vlastivědy a
prakticky aplikovat využití vlastivědných vycházek a exkurzí při výuce. Dětem tak
umožníme co nejvíce vycházet ze zkušeností a zážitků. Akce mohou mít dnes až tolik
populární badatelské prvky. Úkolem je naučit děti tvořivě myslet, propojovat poznatky
a co nejvíce dávat učivo do souvislostí. Práce má praktický metodický charakter.
Anotace v angličtině
The microregion of the Elbe river basin in teaching National History and Geography (so
called Homeland Studies ? furthermore abbreviated HS) should be a practical example
of using the local region in primary school curriculum. The thesis emphasizes the
necessity of local region knowledge in primary school students. On a theoretical level,
the didactic potential of excursion is highlighted. A brief definition of the subject of HS
(Homeland studies) and its importance is followed by closer acquaintance with the
chosen region, towns and villages. The main part of the thesis suggests several
educational walks and excursions near the town of Milovice and Lysá nad Labem and
their theoretical preparation. The aim of the final work is to describe the basis of
regional HS and practical application of walks and excursions during the educational
process. It enables the pupils to learn through experience and enjoyment. These
activities enable to include the elements of research, which are so popular today. The
task is to teach the pupils creative thinking, linking knowledge and put things into
context. This thesis may be characterized as practical and methodological.
Klíčová slova
vlastivěda, regionální vlastivěda, regionální princip, vlastivědná vycházka, vlastivědná
exkurze, terénní výuka, Mikroregion Polabí
Klíčová slova v angličtině
Homeland Studies (HS), regional HS, regional principle, educational walk, geographical
excursion, field teaching method, Microregion of the Elbe river basin
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Mikroregion Polabí ve výuce vlastivědy má být praktickou ukázkou využití regionální
vlastivědy v učivu primární školy. Práce zdůrazňuje potřebnost poznání místního
regionu u žáků na základních školách. V teoretické rovině je cílem upozornit na
didaktický potenciál vlastivědné exkurze. Po stručném vymezení předmětu vlastivěda a
jeho významu následuje bližší seznámení s vybraným regionem, městy a obcemi. Jádro
práce tvoří návrhy vycházek a exkurzí v oblasti Milovic a Lysé nad Labem a jejich
příprava. Cílem závěrečné práce je tedy charakterizovat podstatu regionální vlastivědy a
prakticky aplikovat využití vlastivědných vycházek a exkurzí při výuce. Dětem tak
umožníme co nejvíce vycházet ze zkušeností a zážitků. Akce mohou mít dnes až tolik
populární badatelské prvky. Úkolem je naučit děti tvořivě myslet, propojovat poznatky
a co nejvíce dávat učivo do souvislostí. Práce má praktický metodický charakter.
Anotace v angličtině
The microregion of the Elbe river basin in teaching National History and Geography (so
called Homeland Studies ? furthermore abbreviated HS) should be a practical example
of using the local region in primary school curriculum. The thesis emphasizes the
necessity of local region knowledge in primary school students. On a theoretical level,
the didactic potential of excursion is highlighted. A brief definition of the subject of HS
(Homeland studies) and its importance is followed by closer acquaintance with the
chosen region, towns and villages. The main part of the thesis suggests several
educational walks and excursions near the town of Milovice and Lysá nad Labem and
their theoretical preparation. The aim of the final work is to describe the basis of
regional HS and practical application of walks and excursions during the educational
process. It enables the pupils to learn through experience and enjoyment. These
activities enable to include the elements of research, which are so popular today. The
task is to teach the pupils creative thinking, linking knowledge and put things into
context. This thesis may be characterized as practical and methodological.
Klíčová slova
vlastivěda, regionální vlastivěda, regionální princip, vlastivědná vycházka, vlastivědná
exkurze, terénní výuka, Mikroregion Polabí
Klíčová slova v angličtině
Homeland Studies (HS), regional HS, regional principle, educational walk, geographical
excursion, field teaching method, Microregion of the Elbe river basin
Zásady pro vypracování
Cíl: Vytvoření metodiky pro výuku regionální vlastivědy na 1. stupni ZŠ v Mikroregionu Polabí.
Požadavky:
a) studium odborné literatury k tématu;
b) vytvoření metodických materiálů;
c) průběžná realizace aktivit dle vytvořené metodiky;
d) evaluace a autoevaluace.
Zásady pro vypracování
Cíl: Vytvoření metodiky pro výuku regionální vlastivědy na 1. stupni ZŠ v Mikroregionu Polabí.
Požadavky:
a) studium odborné literatury k tématu;
b) vytvoření metodických materiálů;
c) průběžná realizace aktivit dle vytvořené metodiky;
d) evaluace a autoevaluace.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
1) BINKOVÁ, A., et al., 2016. Hravá vlastivěda 5: Novodobé české dějiny. 2. vyd. Praha: Taktik International. ISBN 978-80-87881-28-6
2) DANIŠ, P., 2018. Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Ministerstvo životního prostředí. ISBN 978-80-7212-631-6
3) HROUDOVÁ, S., CIMALA, J., 2013. Vlastivěda 4: Poznáváme naši vlast. 1. vyd. Brno: Nová škola. ISBN 978-80-87591-31-4
4) KLECH, P., 2016. Vlastivěda 4: Nejstarší české dějiny. 1. vyd. Praha: Taktik International. ISBN 978-80-87881-98-9
5) PRŮCHA, J., 2000. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-399-4
6) VAVRDOVÁ, A., 2009. Didaktika vlastivědy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2263-3
Seznam doporučené literatury
Literatura:
1) BINKOVÁ, A., et al., 2016. Hravá vlastivěda 5: Novodobé české dějiny. 2. vyd. Praha: Taktik International. ISBN 978-80-87881-28-6
2) DANIŠ, P., 2018. Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Ministerstvo životního prostředí. ISBN 978-80-7212-631-6
3) HROUDOVÁ, S., CIMALA, J., 2013. Vlastivěda 4: Poznáváme naši vlast. 1. vyd. Brno: Nová škola. ISBN 978-80-87591-31-4
4) KLECH, P., 2016. Vlastivěda 4: Nejstarší české dějiny. 1. vyd. Praha: Taktik International. ISBN 978-80-87881-98-9
5) PRŮCHA, J., 2000. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-399-4
6) VAVRDOVÁ, A., 2009. Didaktika vlastivědy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2263-3
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.