Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, na teoretickou a praktickou. Jejím cílem je vytvoření programu pro děti předškolního věku, zaměřeného na práci s barvou, na míchání barev a odstínů. Výtvarný projekt bude realizován a reflektován v praxi.
Teoretická část se zabývá stručnou charakteristikou předškolního dítěte, vztahu barev a dětí, jakou roli hrají v jejich životě a jaký pro ně mají význam. Dále se zabývá teorií a symbolikou jednotlivých barev, mícháním barev, vzniku barev a následnou tvorbou odstínů.¨
Praktická část se v první řadě věnuje realizaci pretestu, který je zaměřený na práci s barvou. Jde o poznávání barev, jejich vzájemné míchání a vznik nových barev. Potom přejde na tvorbu odstínů a poznávání teplých a studených barev. Následně navazuje 14denní program pro děti zaměřený na práci a hru s barvou. A v poslední řadě je posttest, totožný s pretestem, které jsou následně porovnány.
Anotace v angličtině
The aim is to create a program for preschool children, focused on working with color, mixing colors and shades. The art project will be realized and reflected in practice. The bachelor thesis is divided into two parts, theoretical and practical.
The theoretical part, deals with a brief characteristic of a preschool child, the relation between colors and children, how they influence their lives and what meaning they have for them. Bachelor thesis deals with the theory and symbolism of individual colors, mixing colors and the creation of colors and the subsequent creation of shades.
In the practical part, will be implement a present as the first step, and will focus on working with paint. It will be about getting to know colours, mixing them together and creating new colours. Next step is about creating shades and learning about warm and cold colors. This will be followed by a 14 day program for children, focusing on working and playing with colour. At the and, a posttest will be performed, identical to the pretest. The results will be compared.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, hra, barva, míchání barev, odstíny, pretest, posttest, výtvarný program
Klíčová slova v angličtině
preschool child, play, color, mixing colors, shades, pretest, posttest, art program
Rozsah průvodní práce
84 s. (79 865 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, na teoretickou a praktickou. Jejím cílem je vytvoření programu pro děti předškolního věku, zaměřeného na práci s barvou, na míchání barev a odstínů. Výtvarný projekt bude realizován a reflektován v praxi.
Teoretická část se zabývá stručnou charakteristikou předškolního dítěte, vztahu barev a dětí, jakou roli hrají v jejich životě a jaký pro ně mají význam. Dále se zabývá teorií a symbolikou jednotlivých barev, mícháním barev, vzniku barev a následnou tvorbou odstínů.¨
Praktická část se v první řadě věnuje realizaci pretestu, který je zaměřený na práci s barvou. Jde o poznávání barev, jejich vzájemné míchání a vznik nových barev. Potom přejde na tvorbu odstínů a poznávání teplých a studených barev. Následně navazuje 14denní program pro děti zaměřený na práci a hru s barvou. A v poslední řadě je posttest, totožný s pretestem, které jsou následně porovnány.
Anotace v angličtině
The aim is to create a program for preschool children, focused on working with color, mixing colors and shades. The art project will be realized and reflected in practice. The bachelor thesis is divided into two parts, theoretical and practical.
The theoretical part, deals with a brief characteristic of a preschool child, the relation between colors and children, how they influence their lives and what meaning they have for them. Bachelor thesis deals with the theory and symbolism of individual colors, mixing colors and the creation of colors and the subsequent creation of shades.
In the practical part, will be implement a present as the first step, and will focus on working with paint. It will be about getting to know colours, mixing them together and creating new colours. Next step is about creating shades and learning about warm and cold colors. This will be followed by a 14 day program for children, focusing on working and playing with colour. At the and, a posttest will be performed, identical to the pretest. The results will be compared.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, hra, barva, míchání barev, odstíny, pretest, posttest, výtvarný program
Klíčová slova v angličtině
preschool child, play, color, mixing colors, shades, pretest, posttest, art program
Zásady pro vypracování
CÍL
cílem je vytvořit program pro děti předškolního věku, zaměřený na práci s barvou, na míchání barev a odstínů.
METODY
výchozí a závěrečný test rozpoznávání barev a odstínů.
POŽADAVKY
studium literatury,
zpracování a realizace programu pro děti předškolního věku,
vybrané metodické listy budou ověřovány v praxi, reflektovány a případně upraveny.
Zásady pro vypracování
CÍL
cílem je vytvořit program pro děti předškolního věku, zaměřený na práci s barvou, na míchání barev a odstínů.
METODY
výchozí a závěrečný test rozpoznávání barev a odstínů.
POŽADAVKY
studium literatury,
zpracování a realizace programu pro děti předškolního věku,
vybrané metodické listy budou ověřovány v praxi, reflektovány a případně upraveny.
Seznam doporučené literatury
BROŽEK, J., 2002. Výtvarná výchova a barva. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. ISBN 80-7044-494-0.
BROŽKOVÁ, I., 1983. Dobrodružství barvy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. ISBN (váz.).
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
NÁDVORNÍKOVÁ, H., 2014c. Rozvíjíme vnímání a tvořivost dětí: dítě a jeho psychika - poznávací schopnosti a funkce. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-163-2.
ROESELOVÁ, V., 2004. Linie Barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ISBN 80-902267-5-2.
Seznam doporučené literatury
BROŽEK, J., 2002. Výtvarná výchova a barva. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. ISBN 80-7044-494-0.
BROŽKOVÁ, I., 1983. Dobrodružství barvy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. ISBN (váz.).
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
NÁDVORNÍKOVÁ, H., 2014c. Rozvíjíme vnímání a tvořivost dětí: dítě a jeho psychika - poznávací schopnosti a funkce. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-163-2.
ROESELOVÁ, V., 2004. Linie Barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ISBN 80-902267-5-2.