Tato bakalářská práce se zabývá environmentální výchovou a jejím uplatněním v praxi. V rámci této práce je také vytvořen edukační program, který byl již vyzkoušen v mateřské škole a jeho funkčnost je tedy ověřena v praxi. V teoretické části jsou vymezené a specifikované pojmy ekologie, environmentální výchova a další pojmy z této oblasti. Zároveň jsou uvedeny dílčí cíle jednotlivých oblastí RVP PV ve vztahu k environmentální výchově. V závěru teoretické části jsou uvedena ekocentra či centra EV v Libereckém kraji. Cílem praktické části je vytvořit edukační environmentální program, který je provázán se všemi výchovně vzdělávacími oblastmi, následně ho aplikovat ve vybrané mateřské škole, s písemným souhlasem paní ředitelky. Součástí praktické části je také konkrétní nabídka činností, která je zpracována v podobě metodických listů pro učitele. V závěru praktické části nalezneme nejen sebereflexi a reflexi od pedagogů, jimž byl program zaslán ke konzultaci, ale i malý kvalitativní výzkum.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with environmental education and its application in practice. As part of this work, an educational program is also created, which has already been tested in a kindergarten and its functionality is therefore verified in practice. The theoretical part defines and specifies the terms ecology, environmental education and other terms from this area. At the same time, partial objectives of individual areas of the FEP PpE in relation to environmental education are given. At the end of the theoretical part, eco-centres or EV centres in the Liberec Region are mentioned. The aim of the practical part is to create an educational environmental program that is interconnected with all educational areas, then apply it in a selected nursery school, with the written consent of the headmistress. Part of the practical part is also a specific offer of activities, which is processed in the form of methodological sheets for teachers. At the end of the practical part, we find not only self-reflection and reflection by teachers to whom the program was sent for consultation, but also a small qualitative research.
Klíčová slova
Environmentální výchova, předškolní vzdělávání, edukační program, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, preschool education, education program, qualitative research
Rozsah průvodní práce
73 s. (84 068), přílohy 19 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá environmentální výchovou a jejím uplatněním v praxi. V rámci této práce je také vytvořen edukační program, který byl již vyzkoušen v mateřské škole a jeho funkčnost je tedy ověřena v praxi. V teoretické části jsou vymezené a specifikované pojmy ekologie, environmentální výchova a další pojmy z této oblasti. Zároveň jsou uvedeny dílčí cíle jednotlivých oblastí RVP PV ve vztahu k environmentální výchově. V závěru teoretické části jsou uvedena ekocentra či centra EV v Libereckém kraji. Cílem praktické části je vytvořit edukační environmentální program, který je provázán se všemi výchovně vzdělávacími oblastmi, následně ho aplikovat ve vybrané mateřské škole, s písemným souhlasem paní ředitelky. Součástí praktické části je také konkrétní nabídka činností, která je zpracována v podobě metodických listů pro učitele. V závěru praktické části nalezneme nejen sebereflexi a reflexi od pedagogů, jimž byl program zaslán ke konzultaci, ale i malý kvalitativní výzkum.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with environmental education and its application in practice. As part of this work, an educational program is also created, which has already been tested in a kindergarten and its functionality is therefore verified in practice. The theoretical part defines and specifies the terms ecology, environmental education and other terms from this area. At the same time, partial objectives of individual areas of the FEP PpE in relation to environmental education are given. At the end of the theoretical part, eco-centres or EV centres in the Liberec Region are mentioned. The aim of the practical part is to create an educational environmental program that is interconnected with all educational areas, then apply it in a selected nursery school, with the written consent of the headmistress. Part of the practical part is also a specific offer of activities, which is processed in the form of methodological sheets for teachers. At the end of the practical part, we find not only self-reflection and reflection by teachers to whom the program was sent for consultation, but also a small qualitative research.
Klíčová slova
Environmentální výchova, předškolní vzdělávání, edukační program, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, preschool education, education program, qualitative research
Zásady pro vypracování
Cíl: Vytvoření edukačního programu pro rozvoj environmentální senzitivity dětí předškolního věku.
Požadavky:
a) studium odborné literatury;
b) vytvoření edukačního programu;
c) realizace edukačního programu;
d) reflexe a sebereflexe;
e) provedení kvalitativního výzkumného šetření.
Zásady pro vypracování
Cíl: Vytvoření edukačního programu pro rozvoj environmentální senzitivity dětí předškolního věku.
Požadavky:
a) studium odborné literatury;
b) vytvoření edukačního programu;
c) realizace edukačního programu;
d) reflexe a sebereflexe;
e) provedení kvalitativního výzkumného šetření.
Seznam doporučené literatury
ADAMOVSKÁ, M., 2006. Děti a ekologie aneb Návštěva z planety Gya. Praha: Rotag. ISBN 80-903175-8-8
HARAŠTOVÁ, H., 2018. Kapka Kája. Praha: Albatros. ISBN 978-80-00-05011-9
LEBLOVÁ, E., 2012. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0094-9
MEREDITH, S., 2018. Proč se mám starat o naši planetu? Praha: Svojka&Co. ISBN 978-80-256-2386-2
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V., 2011. Rok v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-703-9
WATT, F., 2008. 365 výtvarných nápadů na celý rok. Praha: Svojka&Co. ISBN 978-80-7352-957-4
Seznam doporučené literatury
ADAMOVSKÁ, M., 2006. Děti a ekologie aneb Návštěva z planety Gya. Praha: Rotag. ISBN 80-903175-8-8
HARAŠTOVÁ, H., 2018. Kapka Kája. Praha: Albatros. ISBN 978-80-00-05011-9
LEBLOVÁ, E., 2012. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0094-9
MEREDITH, S., 2018. Proč se mám starat o naši planetu? Praha: Svojka&Co. ISBN 978-80-256-2386-2
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V., 2011. Rok v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-703-9
WATT, F., 2008. 365 výtvarných nápadů na celý rok. Praha: Svojka&Co. ISBN 978-80-7352-957-4