Bakalářská práce je zaměřena na případové studie s žákyní základní školy a studentem střední školy. Součástí případové studie je rozhovor, který byl analyzován pomocí interpretativní fenomenologické analýzy. Poznatky jsou zasazeny do kontextu s psychickým vývojem zmíněné žákyně a zmíněného studenta. Charakteristika těchto teorií je uvedena v teoretické části bakalářské práce spolu s teorií tří světů. Toto spojení vyústí v matematický konstruktivismus.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on case studies with elementary school student and high school student. Part of the case study is an interview that was analyzed using interpretive phenomenological analysis. The knowledge is placed in the context of the psychological development of the said pupil and the said student. The characteristics of these theories are presented in the theoretical part of the bachelor thesis together with the theory of three worlds. This connection results in mathematical constructivism.
Klíčová slova
matematika, vývojová psychologie, konstruktivismus
Bakalářská práce je zaměřena na případové studie s žákyní základní školy a studentem střední školy. Součástí případové studie je rozhovor, který byl analyzován pomocí interpretativní fenomenologické analýzy. Poznatky jsou zasazeny do kontextu s psychickým vývojem zmíněné žákyně a zmíněného studenta. Charakteristika těchto teorií je uvedena v teoretické části bakalářské práce spolu s teorií tří světů. Toto spojení vyústí v matematický konstruktivismus.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on case studies with elementary school student and high school student. Part of the case study is an interview that was analyzed using interpretive phenomenological analysis. The knowledge is placed in the context of the psychological development of the said pupil and the said student. The characteristics of these theories are presented in the theoretical part of the bachelor thesis together with the theory of three worlds. This connection results in mathematical constructivism.
Klíčová slova
matematika, vývojová psychologie, konstruktivismus
Cílem práce je seznámit čtenáře s možností aplikace poznatků vývojové psychologie v pedagogické praxi.
Práce bude členěna na dvě části. V první části čtenáře seznámíme s významnými teoriemi z oblasti vývojové psychologie a alternativních přístupů k vyučování s důrazem na výuku matematiky na základní a střední škole.
Druhá část bude obsahovat dvě případové studie provedené s žákyní prvního stupně základní školy a žákem čtyřletého gymnázia a na nich bude ověřován skutečný přínos těchto teorií.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je seznámit čtenáře s možností aplikace poznatků vývojové psychologie v pedagogické praxi.
Práce bude členěna na dvě části. V první části čtenáře seznámíme s významnými teoriemi z oblasti vývojové psychologie a alternativních přístupů k vyučování s důrazem na výuku matematiky na základní a střední škole.
Druhá část bude obsahovat dvě případové studie provedené s žákyní prvního stupně základní školy a žákem čtyřletého gymnázia a na nich bude ověřován skutečný přínos těchto teorií.
Seznam doporučené literatury
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Přeložil Eva VYSKOČILOVÁ. Praha: Portál, 2014. Klasici. ISBN 978-80-262-0691-0.
GARDNER, Howard. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Vydání druhé. Přeložil Eva VOTAVOVÁ. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1303-1.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0901-0.
VONDROVÁ, Naďa a Miroslav RENDL. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 9788024632346.
JUNG, Carl Gustav a Karel PLOCEK. Duše moderního člověka. V Brně: Atlantis, c1994. ISBN 80-7108-087-x.
Seznam doporučené literatury
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Přeložil Eva VYSKOČILOVÁ. Praha: Portál, 2014. Klasici. ISBN 978-80-262-0691-0.
GARDNER, Howard. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Vydání druhé. Přeložil Eva VOTAVOVÁ. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1303-1.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0901-0.
VONDROVÁ, Naďa a Miroslav RENDL. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 9788024632346.
JUNG, Carl Gustav a Karel PLOCEK. Duše moderního člověka. V Brně: Atlantis, c1994. ISBN 80-7108-087-x.