Diplomová práce se zabývá možnostmi využití regionálního principu ve výuce včetně návrhu venkovní naučné trasy v lokalitě Benátky nad Jizerou. Teoretická část se věnuje charakteristice regionálních dějin, vymezení pojmu region, metodám a nástrojům, které lze aplikovat ve výuce o regionu a představení města Benátky nad Jizerou včetně jeho historických a kulturních reálií. Praktická část se opírá o výzkumná šetření. Cílem těchto šetření je zjištění používaných výukových metod pedagogů ve výuce o regionu, a jak k tomuto tématu přistupují samotní žáci. Hlavním cílem diplomové práce je návrh a realizace naučné stezky, která zaujme svou koncepcí, nenáročností a zároveň bude zábavnou formou poznávání nejen pro pedagogy a žáky, ale také pro návštěvníky města Benátky nad Jizerou.
Anotace v angličtině
The thesis deals with possibilities of using the regional principle in teaching including the design of an outdoor educational route at the Benátky nad Jizerou site. The theoretical part is devoted to the characteristics of regional history, the definition of the concept of region, methods and tools that can be applied in the teaching of the region and the presentation of the city of Benátky nad Jizerou including its historical and cultural realities. The practical part relies on research investigations. The aim of these investigations is to identify the teaching methods used by educators in teaching about the region, and how pupils approach the subject themselves. The main goal of the thesis is the design and realization of the educational trail, which will take its concept, undemanding and at the same time will be a fun form of learning not only for educators and pupils, but also for visitors to the town Benátky nad Jizerou.
Klíčová slova
region, regionální princip, výuka o regionu, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Benátky nad Jizerou, naučná trasa
Klíčová slova v angličtině
region, regional principle, teaching about the region, framework education programme for primary education, Benátky nad Jizerou, educational trail
Rozsah průvodní práce
83 s.(vevázané přílohy: 19 s.)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možnostmi využití regionálního principu ve výuce včetně návrhu venkovní naučné trasy v lokalitě Benátky nad Jizerou. Teoretická část se věnuje charakteristice regionálních dějin, vymezení pojmu region, metodám a nástrojům, které lze aplikovat ve výuce o regionu a představení města Benátky nad Jizerou včetně jeho historických a kulturních reálií. Praktická část se opírá o výzkumná šetření. Cílem těchto šetření je zjištění používaných výukových metod pedagogů ve výuce o regionu, a jak k tomuto tématu přistupují samotní žáci. Hlavním cílem diplomové práce je návrh a realizace naučné stezky, která zaujme svou koncepcí, nenáročností a zároveň bude zábavnou formou poznávání nejen pro pedagogy a žáky, ale také pro návštěvníky města Benátky nad Jizerou.
Anotace v angličtině
The thesis deals with possibilities of using the regional principle in teaching including the design of an outdoor educational route at the Benátky nad Jizerou site. The theoretical part is devoted to the characteristics of regional history, the definition of the concept of region, methods and tools that can be applied in the teaching of the region and the presentation of the city of Benátky nad Jizerou including its historical and cultural realities. The practical part relies on research investigations. The aim of these investigations is to identify the teaching methods used by educators in teaching about the region, and how pupils approach the subject themselves. The main goal of the thesis is the design and realization of the educational trail, which will take its concept, undemanding and at the same time will be a fun form of learning not only for educators and pupils, but also for visitors to the town Benátky nad Jizerou.
Klíčová slova
region, regionální princip, výuka o regionu, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Benátky nad Jizerou, naučná trasa
Klíčová slova v angličtině
region, regional principle, teaching about the region, framework education programme for primary education, Benátky nad Jizerou, educational trail
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na možnostech výuky v regionu Benátky nad Jizerou.
Cílem závěrečné práce je návrh výuky založené na výuce v rámci regionálního principu.
Teoretická část práce se bude opírat o odbornou literaturu a materiály poskytnuté muzeem v Benátkách nad Jizerou.
Praktická část práce bude obsahovat návrh výuky v rámci regionálního principu.
K výzkumnému šetření bude využita kvalitativní metoda analýzy rozhovorů s učiteli společenskovědních témat na základních školách v regionu Benátky nad Jizerou.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na možnostech výuky v regionu Benátky nad Jizerou.
Cílem závěrečné práce je návrh výuky založené na výuce v rámci regionálního principu.
Teoretická část práce se bude opírat o odbornou literaturu a materiály poskytnuté muzeem v Benátkách nad Jizerou.
Praktická část práce bude obsahovat návrh výuky v rámci regionálního principu.
K výzkumnému šetření bude využita kvalitativní metoda analýzy rozhovorů s učiteli společenskovědních témat na základních školách v regionu Benátky nad Jizerou.
Seznam doporučené literatury
ZOUHAROVÁ, Dáša. Regionální učebnice: metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. 2016. ISBN 978-80-87604-93-9.
JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2
FRÝZOVÁ, Iva, 2018. Regionální princip ve výuce v praxi 1. stupně základní školy. Komenský [online]. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity. Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/komensky/clanky/regionalni-princip-ve-vyuce-v-praxi-1-stupne-zakladni-skoly
PATOČKA, Jiří a Eva HEŘMANOVÁ. Lokální a regionální kultura v České republice: kulturní prostor, kulturní politika a kulturní dědictví. Praha: ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-347-8.
BARTOŠ, Josef, Jindřich SCHULZ a Miloš TRAPL. Regionální dějiny: pojetí, poslání, metodika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0865-1.
Seznam doporučené literatury
ZOUHAROVÁ, Dáša. Regionální učebnice: metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. 2016. ISBN 978-80-87604-93-9.
JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2
FRÝZOVÁ, Iva, 2018. Regionální princip ve výuce v praxi 1. stupně základní školy. Komenský [online]. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity. Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/komensky/clanky/regionalni-princip-ve-vyuce-v-praxi-1-stupne-zakladni-skoly
PATOČKA, Jiří a Eva HEŘMANOVÁ. Lokální a regionální kultura v České republice: kulturní prostor, kulturní politika a kulturní dědictví. Praha: ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-347-8.
BARTOŠ, Josef, Jindřich SCHULZ a Miloš TRAPL. Regionální dějiny: pojetí, poslání, metodika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0865-1.