Diplomová práce vysvětluje čtenáři hlavní pojmy a souvislosti týkající se problematiky výskytu sociálně patologických jevů u žáků prvního stupně základní školy. Zaměřuje se na osobnost dítěte mladšího školního věku, konkrétní projevy sociálně patologického chování a možnosti vychovatele vykonávat primární prevenci sociálně patologických jevů ve školní družině. Praktická část práce obsahuje kvalitativní výzkumné šetření probíhající na vybrané základní škole. V návaznosti na výzkumné šetření je následně vytvořen primárně preventivní program pro školní družinu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis explains the main concepts and contexts related to the problem of socially pathological phenomena in primary school. It focuses on the personality of the child of younger school age, specific types of socially pathological behaviour and the possibilities of the educator to carry out primary prevention of socio-pathological phenomena in the school club. The practical part of the thesis includes a qualitative research investigation conducted in a selected primary school. Following the research survey, a primary prevention programme for the school club is subsequently developed.
Klíčová slova
sociálně patologické jevy, dítě mladšího školního věku, vychovatel, školní družina, primárně preventivní program
Klíčová slova v angličtině
socially pathological phenomena, a child of younger school age, an educator, a school club, a primary prevention programme
Rozsah průvodní práce
97 s. (199 179 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce vysvětluje čtenáři hlavní pojmy a souvislosti týkající se problematiky výskytu sociálně patologických jevů u žáků prvního stupně základní školy. Zaměřuje se na osobnost dítěte mladšího školního věku, konkrétní projevy sociálně patologického chování a možnosti vychovatele vykonávat primární prevenci sociálně patologických jevů ve školní družině. Praktická část práce obsahuje kvalitativní výzkumné šetření probíhající na vybrané základní škole. V návaznosti na výzkumné šetření je následně vytvořen primárně preventivní program pro školní družinu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis explains the main concepts and contexts related to the problem of socially pathological phenomena in primary school. It focuses on the personality of the child of younger school age, specific types of socially pathological behaviour and the possibilities of the educator to carry out primary prevention of socio-pathological phenomena in the school club. The practical part of the thesis includes a qualitative research investigation conducted in a selected primary school. Following the research survey, a primary prevention programme for the school club is subsequently developed.
Klíčová slova
sociálně patologické jevy, dítě mladšího školního věku, vychovatel, školní družina, primárně preventivní program
Klíčová slova v angličtině
socially pathological phenomena, a child of younger school age, an educator, a school club, a primary prevention programme
Zásady pro vypracování
Cílem práce je charakterizovat a popsat sociálně patologické jevy objevující se u dětí mladšího školního věku. Dále pak na vybrané škole sledovat jejich zastoupení a následně vytvořit program zaměřený na prevenci těchto jevů.
- metody: pozorování, polostrukturované rozhovory s vychovatelkami a dalšími pedagogickými pracovníky vybrané základní školy, skupinové rozhovory s žáky navštěvující školní družinu a školní klub
- požadavky: práce s odbornou literaturou, konzultace s vedoucí diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je charakterizovat a popsat sociálně patologické jevy objevující se u dětí mladšího školního věku. Dále pak na vybrané škole sledovat jejich zastoupení a následně vytvořit program zaměřený na prevenci těchto jevů.
- metody: pozorování, polostrukturované rozhovory s vychovatelkami a dalšími pedagogickými pracovníky vybrané základní školy, skupinové rozhovory s žáky navštěvující školní družinu a školní klub
- požadavky: práce s odbornou literaturou, konzultace s vedoucí diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. Pedagogika (ISV). ISBN 80-86642-08-9.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2781-3.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. Pedagogika (ISV). ISBN 80-86642-08-9.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2781-3.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.