Tato bakalářská práce se zabývá odhalením výchovných strategií a rodičovských postojů k již po generace předávaným výchovným zásadám, které byly na nich samotných aplikovány vlastními rodiči. Věnuje se základní charakteristice rodičovských rolí, výchovných stylů a jejich proměnám. Dále popisuje možná úskalí rodičovství a uvádí obecné principy rodinné diagnostiky. V empirické části je pomocí kvalitativní metodologie zmapována bez nároku na zobecnění ženská i mužská perspektiva rodičovství a zaměřuje se především na to, jak respondenti vnímají výchovu, kterou byli sami vedeni a jak nahlížejí na výchovu svých dětí. Cílem této práce je zjistit, k jakým proměnám dochází u rodičů v rámci výchovných strategií, které využívají ve výchově svých dětí. Na jaké problémové situace ve výchově narazili a jaké faktory nejvíce ovlivňují a formují jejich vlastní rodičovství.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the discovery of educational strategies and parental attitudes to the educational principles passed down for generations, which were applied to them by their own parents. It deals with the basic characteristics of parental roles, educational styles and their transformations. It also describes the possible pitfalls of parenthood and introduces the general principles of family diagnosis. In the empirical part, the female and male perspectives of parenthood are mapped without any claim to generalization using qualitative methodology and focuses primarily on how respondents perceive the upbringing they themselves have been guided by and how they view the upbringing of their children. The aim of this thesis is to find out what transformations occur in parents within the educational strategies they use in the upbringing of their children. What kind of problem situations in their upbringing they have encountered and what factors most influence and shape their own parenting.
Tato bakalářská práce se zabývá odhalením výchovných strategií a rodičovských postojů k již po generace předávaným výchovným zásadám, které byly na nich samotných aplikovány vlastními rodiči. Věnuje se základní charakteristice rodičovských rolí, výchovných stylů a jejich proměnám. Dále popisuje možná úskalí rodičovství a uvádí obecné principy rodinné diagnostiky. V empirické části je pomocí kvalitativní metodologie zmapována bez nároku na zobecnění ženská i mužská perspektiva rodičovství a zaměřuje se především na to, jak respondenti vnímají výchovu, kterou byli sami vedeni a jak nahlížejí na výchovu svých dětí. Cílem této práce je zjistit, k jakým proměnám dochází u rodičů v rámci výchovných strategií, které využívají ve výchově svých dětí. Na jaké problémové situace ve výchově narazili a jaké faktory nejvíce ovlivňují a formují jejich vlastní rodičovství.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the discovery of educational strategies and parental attitudes to the educational principles passed down for generations, which were applied to them by their own parents. It deals with the basic characteristics of parental roles, educational styles and their transformations. It also describes the possible pitfalls of parenthood and introduces the general principles of family diagnosis. In the empirical part, the female and male perspectives of parenthood are mapped without any claim to generalization using qualitative methodology and focuses primarily on how respondents perceive the upbringing they themselves have been guided by and how they view the upbringing of their children. The aim of this thesis is to find out what transformations occur in parents within the educational strategies they use in the upbringing of their children. What kind of problem situations in their upbringing they have encountered and what factors most influence and shape their own parenting.
Cíl bakalářské práce: Odhalení rodičovských postojů k výchovným zásadám a postupům, které byly na respondentech aplikovány vlastními rodiči a dále zjištění, které z výchovných strategií využívají ve výchově vlastních dětí. Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, formulace závěrů. Metody: Polostrukturovaný rozhovor.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Odhalení rodičovských postojů k výchovným zásadám a postupům, které byly na respondentech aplikovány vlastními rodiči a dále zjištění, které z výchovných strategií využívají ve výchově vlastních dětí. Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, formulace závěrů. Metody: Polostrukturovaný rozhovor.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
BRISCH, K., 2011. Poruchy vztahové vazby. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-870-8