Tato bakalářská práce se věnuje analýze současného systému vzdělávání příbuzenských pěstounů v průběhu náhradní rodinné péče s cílem popsat stávající praxi a konfrontovat ji s novelizací zákona o sociálně právní ochraně dětí, jež měla vejít v platnost na počátku roku 2023. Vzhledem k pozdržení implementace této novely, se práce zaměřuje primárně na současnou praxi, jakou je vzdělávání příbuzenských pěstounů realizováno. Teoretická část zahrnuje legislativní vymezení příbuzenské pěstounské péče v systému náhradní rodinné péče v České republice, zabývá se rodinným systémem, kdy poukazujeme na souvislost poruch rodičovské role, jako důvodu umístění dítěte do náhradní rodinné péče a rizikových faktorů, které se váží právě k příbuzenské pěstounské péči. Zároveň definujeme dítě v náhradní rodinné péči jako dítě v riziku a věnujeme se rozboru specifik, která odlišují situaci dětí v pěstounské péči svých příbuzných od situace dětí ve zprostředkované náhradní rodinné péči. Empirická část představuje průzkum realizovaný mezi pracovníky doprovázejících organizací. Dotazníkové šetření mezi respondenty bylo zaměřeno na oblast forem vzdělávání a způsoby, jakými je v praxi realizováno. Dále na oblast témat, která se v průběhu výkonu pěstounské péče u příbuzenských pěstounů dlouhodobě a opakovaně objevují a na oblasti systémového přístupu k jejich vzdělávání, včetně reflexe diskuze ke zmiňované novelizaci.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis analyses the current system of education of kinship foster carers in the course of foster family care with the aim of describing the current practice and confronting it with the amendment to the Act on Social and Legal Protection of Children, which was to come into force at the beginning of 2023. Due to the delay in the implementation of this amendment, the thesis focuses primarily on the current practice of education kinship foster carers. The theoretical part includes the legislative definition of kinship foster care in the system of foster family care in the Czech Republic, it deals with the family system, where we point out the connection of parental role disorders as a reason for placing a child in foster family care and risk factors that are related to kinship foster care. At the same time, we define a child in foster care as a child at risk and analyze the specifics that differentiate the situation of children in foster care of their relatives from the situation of children in mediated foster care. The empirical part is a survey conducted among the staff of the accompanying organisations. The questionnaire survey among respondents focused on the area of forms of education and the ways in which it is implemented in practice. Furthermore, it focused on the topics that appear repeatedly and for a long time in the course of foster care for kinship foster carers and on the systemic approach to their education, including a reflection on the discussion of the aforementioned amendment.
Klíčová slova
Příbuzenská pěstounská péče, vzdělávání, dítě v riziku, rodinný systém, sociálně právní ochrana dětí, doprovázející organizace, výchova
Klíčová slova v angličtině
Kinship foster care, education, child at risk, family system, social protection of children, accompanying organizations, raising
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje analýze současného systému vzdělávání příbuzenských pěstounů v průběhu náhradní rodinné péče s cílem popsat stávající praxi a konfrontovat ji s novelizací zákona o sociálně právní ochraně dětí, jež měla vejít v platnost na počátku roku 2023. Vzhledem k pozdržení implementace této novely, se práce zaměřuje primárně na současnou praxi, jakou je vzdělávání příbuzenských pěstounů realizováno. Teoretická část zahrnuje legislativní vymezení příbuzenské pěstounské péče v systému náhradní rodinné péče v České republice, zabývá se rodinným systémem, kdy poukazujeme na souvislost poruch rodičovské role, jako důvodu umístění dítěte do náhradní rodinné péče a rizikových faktorů, které se váží právě k příbuzenské pěstounské péči. Zároveň definujeme dítě v náhradní rodinné péči jako dítě v riziku a věnujeme se rozboru specifik, která odlišují situaci dětí v pěstounské péči svých příbuzných od situace dětí ve zprostředkované náhradní rodinné péči. Empirická část představuje průzkum realizovaný mezi pracovníky doprovázejících organizací. Dotazníkové šetření mezi respondenty bylo zaměřeno na oblast forem vzdělávání a způsoby, jakými je v praxi realizováno. Dále na oblast témat, která se v průběhu výkonu pěstounské péče u příbuzenských pěstounů dlouhodobě a opakovaně objevují a na oblasti systémového přístupu k jejich vzdělávání, včetně reflexe diskuze ke zmiňované novelizaci.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis analyses the current system of education of kinship foster carers in the course of foster family care with the aim of describing the current practice and confronting it with the amendment to the Act on Social and Legal Protection of Children, which was to come into force at the beginning of 2023. Due to the delay in the implementation of this amendment, the thesis focuses primarily on the current practice of education kinship foster carers. The theoretical part includes the legislative definition of kinship foster care in the system of foster family care in the Czech Republic, it deals with the family system, where we point out the connection of parental role disorders as a reason for placing a child in foster family care and risk factors that are related to kinship foster care. At the same time, we define a child in foster care as a child at risk and analyze the specifics that differentiate the situation of children in foster care of their relatives from the situation of children in mediated foster care. The empirical part is a survey conducted among the staff of the accompanying organisations. The questionnaire survey among respondents focused on the area of forms of education and the ways in which it is implemented in practice. Furthermore, it focused on the topics that appear repeatedly and for a long time in the course of foster care for kinship foster carers and on the systemic approach to their education, including a reflection on the discussion of the aforementioned amendment.
Klíčová slova
Příbuzenská pěstounská péče, vzdělávání, dítě v riziku, rodinný systém, sociálně právní ochrana dětí, doprovázející organizace, výchova
Klíčová slova v angličtině
Kinship foster care, education, child at risk, family system, social protection of children, accompanying organizations, raising
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat systém vzdělávání pěstounů v rámci příbuzenské pěstounské péče s ohledem na novelu zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat systém vzdělávání pěstounů v rámci příbuzenské pěstounské péče s ohledem na novelu zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
HAYDUK, I. 2017. The effect of kinship placement laws on foster children´s well-being. The BE Journal of Economic Analysis and Policy [online], roč. 17, č. 1. Dostupné z: https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/bejeap-2016-0196/html. KUBÍČKOVÁ, H., BURDÍKOVÁ, L., a KOŠŤÁLOVÁ, N., 2019. Příbuzenská pěstounská péče jako nástroj kvalitní péče o ohrožené dítě? In: SMUTEK, M., ed. Sociální začleňování v kontextu sociální práce. Sborník textů z XVI. Ročníku mezinárodní vědecké konference Hradecké dny sociální práce, s. 102-111, Hradec Králové: Ústav sociální práce FF UHK. ISBN 978-80-7435-767-1. KUBÍČKOVÁ, H., 2020. Specifika příbuzenské pěstounské péče v kontextu transgenerační psychické zátěže v rodině. Sociální pedagogika [online], roč. 8, č. 2, s. 84-99 [vid. 25.11.2021]. ISSN 1805-8825. Dostupné z: https://soced.cz/cs/2020/11/socialni-pedagogika-2020-82/. MOŠŤKOVÁ, Š., SOBOTKOVÁ, I., 2016. Příbuzenská pěstounská péče. Když dítě vychovávají prarodiče. E-Psychologie [online], roč. 10, č. 4,. s. 47-64 [vid. 25.11.2021]. Dostupné z: https://e-psycholog.eu/clanek/274. PATOČKOVÁ, L., KUBICOVÁ, K., NOVOTNÁ, A., 2019. Klíčovou dírkou, aneb jak se orientovat v procesu provázení pěstounských rodin. Vyd. 1. Praha: Powerprint. ISBN 978-80-7568-161-4.
Seznam doporučené literatury
HAYDUK, I. 2017. The effect of kinship placement laws on foster children´s well-being. The BE Journal of Economic Analysis and Policy [online], roč. 17, č. 1. Dostupné z: https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/bejeap-2016-0196/html. KUBÍČKOVÁ, H., BURDÍKOVÁ, L., a KOŠŤÁLOVÁ, N., 2019. Příbuzenská pěstounská péče jako nástroj kvalitní péče o ohrožené dítě? In: SMUTEK, M., ed. Sociální začleňování v kontextu sociální práce. Sborník textů z XVI. Ročníku mezinárodní vědecké konference Hradecké dny sociální práce, s. 102-111, Hradec Králové: Ústav sociální práce FF UHK. ISBN 978-80-7435-767-1. KUBÍČKOVÁ, H., 2020. Specifika příbuzenské pěstounské péče v kontextu transgenerační psychické zátěže v rodině. Sociální pedagogika [online], roč. 8, č. 2, s. 84-99 [vid. 25.11.2021]. ISSN 1805-8825. Dostupné z: https://soced.cz/cs/2020/11/socialni-pedagogika-2020-82/. MOŠŤKOVÁ, Š., SOBOTKOVÁ, I., 2016. Příbuzenská pěstounská péče. Když dítě vychovávají prarodiče. E-Psychologie [online], roč. 10, č. 4,. s. 47-64 [vid. 25.11.2021]. Dostupné z: https://e-psycholog.eu/clanek/274. PATOČKOVÁ, L., KUBICOVÁ, K., NOVOTNÁ, A., 2019. Klíčovou dírkou, aneb jak se orientovat v procesu provázení pěstounských rodin. Vyd. 1. Praha: Powerprint. ISBN 978-80-7568-161-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.