Bakalářská práce se zabývá distanční výukou v základní škole speciální během mimořádných opatření, která byla zavedena v reakci na pandemickou situaci spojenou s onemocněním COVID-19. V teoretické části bakalářské práce jsou vymezeny základní pojmy, uvedena charakteristika základní školy speciální, vymezen Rámcový vzdělávací program základní školy speciální a popsána specifika výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále jsou definovány principy distanční výuky, její specifika v základních školách speciálních. Je zmíněn legislativní rámec a metodická doporučení MŠMT. Pro účely průzkumného šetření v empirické části práce byl zvolen smíšený průzkum za využití kvantitativní a kvalitativní metodologie. Průzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak na realizaci a průběh distanční výuky nahlížejí pedagogičtí pracovníci základní školy speciální a zákonní zástupci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří se v těchto školách vzdělávají. Průběh distanční výuky byl demonstrován na případových studiích žáků se středně těžkým mentálním postižením a vícenásobným postižením.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with distance learning in a special elementary school during the extraordinary measures that were introduced in response to the pandemic situation associated with the disease COVID-19. In the theoretical part of the bachelor's thesis, basic terms are defined, the characteristics of the special elementary school are given, the Framework educational program of the elementary school is defined special schools and described the specifics of teaching pupils with special educational needs. Furthermore, the principles of distance learning and its specifics in special elementary schools will be defined. The legislative framework and methodological recommendations of the Ministry of Education and Culture will be mentioned. For the purposes of the exploratory investigation in the empirical part of the work, a mixed survey was chosen, using quantitative and qualitative methodology. The survey was carried out by means of a questionnaire, the aim of which was to find out how the teaching staff of the special primary school and the legal representatives of pupils with special educational needs who are educated in these schools view the implementation and course of distance learning. The course of distance learning was highlighted in case studies of students with moderate mental disabilities and multiple disabilities.
Klíčová slova
Distanční výuka, základní škola speciální, Rámcový vzdělávací program základní školy speciální, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, pedagogický pracovník, zákonný zástupce.
Klíčová slova v angličtině
Distance education, special elementary school, Framework educational program of special elementary school, pupil with special educational needs, pedagogic worker, legal representative.
Rozsah průvodní práce
s. 82, přílohy I - IX
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá distanční výukou v základní škole speciální během mimořádných opatření, která byla zavedena v reakci na pandemickou situaci spojenou s onemocněním COVID-19. V teoretické části bakalářské práce jsou vymezeny základní pojmy, uvedena charakteristika základní školy speciální, vymezen Rámcový vzdělávací program základní školy speciální a popsána specifika výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále jsou definovány principy distanční výuky, její specifika v základních školách speciálních. Je zmíněn legislativní rámec a metodická doporučení MŠMT. Pro účely průzkumného šetření v empirické části práce byl zvolen smíšený průzkum za využití kvantitativní a kvalitativní metodologie. Průzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak na realizaci a průběh distanční výuky nahlížejí pedagogičtí pracovníci základní školy speciální a zákonní zástupci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří se v těchto školách vzdělávají. Průběh distanční výuky byl demonstrován na případových studiích žáků se středně těžkým mentálním postižením a vícenásobným postižením.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with distance learning in a special elementary school during the extraordinary measures that were introduced in response to the pandemic situation associated with the disease COVID-19. In the theoretical part of the bachelor's thesis, basic terms are defined, the characteristics of the special elementary school are given, the Framework educational program of the elementary school is defined special schools and described the specifics of teaching pupils with special educational needs. Furthermore, the principles of distance learning and its specifics in special elementary schools will be defined. The legislative framework and methodological recommendations of the Ministry of Education and Culture will be mentioned. For the purposes of the exploratory investigation in the empirical part of the work, a mixed survey was chosen, using quantitative and qualitative methodology. The survey was carried out by means of a questionnaire, the aim of which was to find out how the teaching staff of the special primary school and the legal representatives of pupils with special educational needs who are educated in these schools view the implementation and course of distance learning. The course of distance learning was highlighted in case studies of students with moderate mental disabilities and multiple disabilities.
Klíčová slova
Distanční výuka, základní škola speciální, Rámcový vzdělávací program základní školy speciální, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, pedagogický pracovník, zákonný zástupce.
Klíčová slova v angličtině
Distance education, special elementary school, Framework educational program of special elementary school, pupil with special educational needs, pedagogic worker, legal representative.
Zásady pro vypracování
Cíl: Popsat realizaci distančního vzdělávání na základní škole speciální.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ M., VÍTKOVÁ M., 2007. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 2. přeprac. a roz. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-158-4
DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R., 2015. Základní učebnice pedagogiky. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5039-2.
SLOWÍK, J., 2016. Speciální pedagogika. 2. aktual. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠAFRÁNKOVÁ, D., 2019. Pedagogika. 2. aktual. a roz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5511-3.
VALENTA, M., et. al., 2015. Slovník speciální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0937-9.
VÚP, 2008. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání základní škola speciální. 1.vyd. Praha: Tauris. ISBN 978-80-87000-25-0.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ M., VÍTKOVÁ M., 2007. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 2. přeprac. a roz. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-158-4
DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R., 2015. Základní učebnice pedagogiky. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5039-2.
SLOWÍK, J., 2016. Speciální pedagogika. 2. aktual. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠAFRÁNKOVÁ, D., 2019. Pedagogika. 2. aktual. a roz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5511-3.
VALENTA, M., et. al., 2015. Slovník speciální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0937-9.
VÚP, 2008. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání základní škola speciální. 1.vyd. Praha: Tauris. ISBN 978-80-87000-25-0.
Přílohy volně vložené
žádné další přílohy nejsou
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.