Informace o kvalifikační práci Využití alternativní a augmentativní komunikace u žáků na základní škole speciální a v domově pro osoby se zdravotním postižením
Bakalářská práce se zabývala využitím alternativní a augmentativní komunikace u žáků na základní škole speciální a v domově pro osoby se zdravotním postižením. Jejím cílem bylo zjistit, zda metody komunikace osvojené ve vzdělávacím procesu u žáků s narušenou komunikační schopností jsou shodné s metodami využívanými v prostředí domova pro osoby zdravotně postižené. Teoretická část charakterizovala komunikaci a vymezovala kategorie narušené komunikační schopnosti, při kterých jsou využívány systémy alternativní a augmentativní komunikace, které byly blíže specifikovány. Dále popisovala vzdělávání žáka se specifickými vzdělávacími potřebami v základní škole podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální s nastavením podpůrných opatření. Poslední kapitola teoretické části charakterizovala domovy pro osoby se zdravotním postižením, ve kterých žáci vyrůstali. Empirická část bakalářské práce se věnovala kvalitativnímu průzkumu v Základní škole speciální v Benátkách nad Jizerou a v Domově pro osoby se zdravotním postižením Lipník. V zařízeních byl zjišťován jednotný postup při užívání metod alternativní a augmentativní komunikace a vzájemná interakce při výchově a vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Průzkum byl realizován prostřednictvím rozhovorů s pedagogickými pracovníky i personálem domova a sledováním vybraných žáků při vzdělávání v hodinách řečové výchovy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis dealt with the use of alternative and augmentative communication with pupils in a special primary school and in a home for people with disabilities. Its aim was to find out whether the methods of communication adopted in the educational process for pupils with impaired communication skills are identical to those used in the environment of a home for the disabled. The theoretical part characterized communication and defined the categories of impaired communication ability in which alternative and augmentative communication systems are used, which were specified in more detail. Furthermore, it described the education of a pupil with specific educational needs in primary school according to the Framework Educational Programme for Special Primary Schools with the setting of support measures. The last chapter of the theoretical part characterized the homes for people with disabilities in which the pupils grew up. The empirical part of the bachelor thesis was devoted to qualitative research in the Special Primary School in Benátky nad Jizerou and in the Home for Persons with Disabilities Lipník. In the institutions, a uniform practice in the use of alternative and augmentative communication methods and mutual interaction in the education of pupils with impaired communication skills was investigated. The survey was carried out through interviews with teaching staff and the staff of the home and by observing selected pupils in speech education classes.
Klíčová slova
Komunikace, narušená komunikační schopnost, alternativní a augmentativní komunikace, komunikační systémy, základní škola speciální, rámcový vzdělávací program, podpůrná opatření, domov pro osoby se zdravotním postižením.
Klíčová slova v angličtině
Communication, impaired communication ability, alternative and augmentative communication, special primary school, framework educational program, support measures, home for people with disabilities.
Rozsah průvodní práce
75 s. přílohy I - III
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala využitím alternativní a augmentativní komunikace u žáků na základní škole speciální a v domově pro osoby se zdravotním postižením. Jejím cílem bylo zjistit, zda metody komunikace osvojené ve vzdělávacím procesu u žáků s narušenou komunikační schopností jsou shodné s metodami využívanými v prostředí domova pro osoby zdravotně postižené. Teoretická část charakterizovala komunikaci a vymezovala kategorie narušené komunikační schopnosti, při kterých jsou využívány systémy alternativní a augmentativní komunikace, které byly blíže specifikovány. Dále popisovala vzdělávání žáka se specifickými vzdělávacími potřebami v základní škole podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální s nastavením podpůrných opatření. Poslední kapitola teoretické části charakterizovala domovy pro osoby se zdravotním postižením, ve kterých žáci vyrůstali. Empirická část bakalářské práce se věnovala kvalitativnímu průzkumu v Základní škole speciální v Benátkách nad Jizerou a v Domově pro osoby se zdravotním postižením Lipník. V zařízeních byl zjišťován jednotný postup při užívání metod alternativní a augmentativní komunikace a vzájemná interakce při výchově a vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Průzkum byl realizován prostřednictvím rozhovorů s pedagogickými pracovníky i personálem domova a sledováním vybraných žáků při vzdělávání v hodinách řečové výchovy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis dealt with the use of alternative and augmentative communication with pupils in a special primary school and in a home for people with disabilities. Its aim was to find out whether the methods of communication adopted in the educational process for pupils with impaired communication skills are identical to those used in the environment of a home for the disabled. The theoretical part characterized communication and defined the categories of impaired communication ability in which alternative and augmentative communication systems are used, which were specified in more detail. Furthermore, it described the education of a pupil with specific educational needs in primary school according to the Framework Educational Programme for Special Primary Schools with the setting of support measures. The last chapter of the theoretical part characterized the homes for people with disabilities in which the pupils grew up. The empirical part of the bachelor thesis was devoted to qualitative research in the Special Primary School in Benátky nad Jizerou and in the Home for Persons with Disabilities Lipník. In the institutions, a uniform practice in the use of alternative and augmentative communication methods and mutual interaction in the education of pupils with impaired communication skills was investigated. The survey was carried out through interviews with teaching staff and the staff of the home and by observing selected pupils in speech education classes.
Klíčová slova
Komunikace, narušená komunikační schopnost, alternativní a augmentativní komunikace, komunikační systémy, základní škola speciální, rámcový vzdělávací program, podpůrná opatření, domov pro osoby se zdravotním postižením.
Klíčová slova v angličtině
Communication, impaired communication ability, alternative and augmentative communication, special primary school, framework educational program, support measures, home for people with disabilities.
Zásady pro vypracování
Cíl: Na vybraných případech prezentovat, zda metody komunikace osvojené ve vzdělávacím procesu u žáků s narušenou komunikační schopností jsou shodné s metodami využívanými v prostředí domova pro osoby zdravotně postižené. Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovoru, případová studie.
Pří zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl: Na vybraných případech prezentovat, zda metody komunikace osvojené ve vzdělávacím procesu u žáků s narušenou komunikační schopností jsou shodné s metodami využívanými v prostředí domova pro osoby zdravotně postižené. Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovoru, případová studie.
Pří zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P., 2011. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3853-6.