Bakalářská práce se věnuje dětem se zrakovým postižením, které nastupují
do mateřské školy. Cílem práce je popsat specifika vstupu dítěte se zrakovým postižením do mateřské školy. V teoretické části je definováno zrakové postižení, vymezena klasifikace jedinců se zrakovým postižením, zmíněny jsou rovněž příčiny zrakového postižení u dětí v raném a předškolním věku. Dále jsou nastíněna specifika ve vývoji dítěte se zrakovým postižením, která zahrnují poznávací procesy, motoriku a komunikaci. Teoretická část rozebírá možnosti předškolního vzdělávání dítěte se zrakovým postižením v České republice a vymezuje specifika vzdělávání dítěte se zrakovým postižením v mateřské škole. Poslední kapitola teoretické části je věnována praktickým aspektům vstupu dítěte se zrakovým postižením do MŠ. Empirická část je realizována na základě kvantitativního průzkumu formou dotazníků vyplněných rodiči dětí se zrakovým postižením a pedagogy MŠ, kteří vzdělávají ve své třídě dítě se zrakovým postižením.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis focuses on children with visual impairment entering kindergarten. The thesis seeks to describe the characteristics of visually impaired children entering kindergarten. The theoretical part defines visual impairment, classifies individuals with visual impairment, and discusses the causes of visual impairment in children of early and preschool age. Furthermore, the thesis explains the peculiarities of the development of a visually impaired child, including cognitive processes, motor skills and communication. The theoretical part analyses the possibilities of preschool education of children with visual impairment in the Czech Republic. It defines the specifics of the education of such children in kindergartens. The last chapter of the theoretical part focuses on the practical aspects of admitting a child with visual impairment into kindergarten. The empirical part relies on a quantitative survey based on questionnaires filled in by parents of visually impaired children and kindergarten teachers who educate such children in their classrooms.
Klíčová slova
Dítě se zrakovým postižením, inkluze, komunikace, mateřská škola, možnosti předškolního vzdělávání, podpůrná opatření, speciální pomůcky, školská poradenská zařízení, zrakové postižení.
Klíčová slova v angličtině
A child with a visual impairment, inclusion, communication, kindergarten, option for preschool education, support measures, special aids, school counseling facilities, visual impairment.
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje dětem se zrakovým postižením, které nastupují
do mateřské školy. Cílem práce je popsat specifika vstupu dítěte se zrakovým postižením do mateřské školy. V teoretické části je definováno zrakové postižení, vymezena klasifikace jedinců se zrakovým postižením, zmíněny jsou rovněž příčiny zrakového postižení u dětí v raném a předškolním věku. Dále jsou nastíněna specifika ve vývoji dítěte se zrakovým postižením, která zahrnují poznávací procesy, motoriku a komunikaci. Teoretická část rozebírá možnosti předškolního vzdělávání dítěte se zrakovým postižením v České republice a vymezuje specifika vzdělávání dítěte se zrakovým postižením v mateřské škole. Poslední kapitola teoretické části je věnována praktickým aspektům vstupu dítěte se zrakovým postižením do MŠ. Empirická část je realizována na základě kvantitativního průzkumu formou dotazníků vyplněných rodiči dětí se zrakovým postižením a pedagogy MŠ, kteří vzdělávají ve své třídě dítě se zrakovým postižením.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis focuses on children with visual impairment entering kindergarten. The thesis seeks to describe the characteristics of visually impaired children entering kindergarten. The theoretical part defines visual impairment, classifies individuals with visual impairment, and discusses the causes of visual impairment in children of early and preschool age. Furthermore, the thesis explains the peculiarities of the development of a visually impaired child, including cognitive processes, motor skills and communication. The theoretical part analyses the possibilities of preschool education of children with visual impairment in the Czech Republic. It defines the specifics of the education of such children in kindergartens. The last chapter of the theoretical part focuses on the practical aspects of admitting a child with visual impairment into kindergarten. The empirical part relies on a quantitative survey based on questionnaires filled in by parents of visually impaired children and kindergarten teachers who educate such children in their classrooms.
Klíčová slova
Dítě se zrakovým postižením, inkluze, komunikace, mateřská škola, možnosti předškolního vzdělávání, podpůrná opatření, speciální pomůcky, školská poradenská zařízení, zrakové postižení.
Klíčová slova v angličtině
A child with a visual impairment, inclusion, communication, kindergarten, option for preschool education, support measures, special aids, school counseling facilities, visual impairment.
Zásady pro vypracování
Cíl BP: Popsat specifika vstupu dítěte se zrakovým postižením do mateřské školy.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BASLEROVÁ, P. a kol. 2012. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3307-3.
FINKOVÁ, D., RŮŽIČKOVÁ, V., STEJSKALOVÁ, K., 2011. Dítě se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-2743-0.
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M. 2015. Dítě s postižením zraku. Rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0782-5.
LUDÍKOVÁ, L., 2004, Tyflopedie předškolního věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0955-0.
ŠTRÉBLOVÁ, M. 2002. Poznáváme svět se zrakovým postižením: Úvod do tyflopedie. 1. vyd. Ústí nad Labem: PF UJEP. ISBN 80-7044-448-7.
VÁGNEROVÁ, M. 1995. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-053-X.
Seznam doporučené literatury
BASLEROVÁ, P. a kol. 2012. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3307-3.
FINKOVÁ, D., RŮŽIČKOVÁ, V., STEJSKALOVÁ, K., 2011. Dítě se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-2743-0.
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M. 2015. Dítě s postižením zraku. Rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0782-5.
LUDÍKOVÁ, L., 2004, Tyflopedie předškolního věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0955-0.
ŠTRÉBLOVÁ, M. 2002. Poznáváme svět se zrakovým postižením: Úvod do tyflopedie. 1. vyd. Ústí nad Labem: PF UJEP. ISBN 80-7044-448-7.
VÁGNEROVÁ, M. 1995. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-053-X.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.