Tato diplomová práce se zabývá problematikou anglického předpřítomného času a metodami jeho vyučování. Teoretická část této práce mimo jiné zahrnuje komparaci české a anglické gramatiky v oblasti slovesných kategorií, pojednání o významu gramatiky v procesu osvojování si cizího jazyka a pojednání o metodách a vzdělávacích přístupech užívaných při vyučování anglického předpřítomného času. Na této práci spolupracoval kolektiv učitelů angličtiny z Gymnázia Rumburk, kteří formou polostrukturovaných rozhovorů sdíleli své zkušenosti, postupy, názory, metody a postoje k výuce anglického předpřítomného času. Během těchto rozhovorů bylo zjištěno, že většina tamních učitelů zakládá svou výuku zejména na učebnici, a jen výjimečně používá jiné výukové materiály. Dále bylo zjištěno, že přestože učitelé přizpůsobují své metody potřebám individuálních skupin, jednoznačně u nich převažuje deduktivní způsob vyučování. Součástí výzkumu bylo také samotné vyučování tohoto anglického času, jemuž bylo věnováno celkem pět vyučovacích hodin, které byly založeny na kombinaci induktivního a deduktivního způsobu vyučování. Cílem tohoto výzkumu nebylo vymyslet inovativní přístup k vyučovaní anglického předpřítomného času, ale dokázat, že je možné tento čas vyučovat na základě logických souvislostí mezi poddruhy tohoto času podle Huddlestona a Pulluma (2002) a kontexty, ve kterých se vyskytují. Na základě výsledků testů a komunikace během vyučovacích hodin se žáky bylo potvrzeno, že bili schopni na základě těchto logických souvislostí tento čas pochopit a aktivně jej užívat. Bohužel se též potvrdilo, že někteří žáci jsou nepozorní při čtení zadání testu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on problematics of the English present perfect tense and methods used in teaching this tense. The theoretical background of this thesis includes comparison between Czech and English grammar in area of verbal categories, treatise on the role of grammar in foreign language acquisition, an treatise on methods and teaching approaches used in teaching the English present perfect tense. A collective of English language teachers from Gymnázium Rumburk participated on the thesis' research. In form of semi-structured interviews, they shared their experience, approaches, opinions and attitudes to teaching the English present perfect tense. The interviews also revealed that most of the teachers base their lessons mainly on their student's books, and only rarely use different teaching materials. Moreover, the teachers admitted adjusting their methods to individual needs of each group; nevertheless, the deductive approach dominates. The research included five lessons focused on teaching the present perfect tense, which were based on combining the inductive and the deductive approach. The thesis' aim was not creating an innovative approach to teaching the present perfect tense, but to prove that teaching the tense based on logical relation between the tense's subtypes mentioned by Huddleston and Pullum (2002) and contexts in which they occur is possible. According to results of tests and communication with the pupils, it was proved that based on the logical relation, the pupils were able to understand and actively use the tense. Unfortunately, the results also proved that some pupils can be inattentive while reading instructions of a test.
English tenses, English grammar, tense comparation, methodology, the present perfect tense, verbal categories, teaching
Rozsah průvodní práce
73 s. (106 251 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou anglického předpřítomného času a metodami jeho vyučování. Teoretická část této práce mimo jiné zahrnuje komparaci české a anglické gramatiky v oblasti slovesných kategorií, pojednání o významu gramatiky v procesu osvojování si cizího jazyka a pojednání o metodách a vzdělávacích přístupech užívaných při vyučování anglického předpřítomného času. Na této práci spolupracoval kolektiv učitelů angličtiny z Gymnázia Rumburk, kteří formou polostrukturovaných rozhovorů sdíleli své zkušenosti, postupy, názory, metody a postoje k výuce anglického předpřítomného času. Během těchto rozhovorů bylo zjištěno, že většina tamních učitelů zakládá svou výuku zejména na učebnici, a jen výjimečně používá jiné výukové materiály. Dále bylo zjištěno, že přestože učitelé přizpůsobují své metody potřebám individuálních skupin, jednoznačně u nich převažuje deduktivní způsob vyučování. Součástí výzkumu bylo také samotné vyučování tohoto anglického času, jemuž bylo věnováno celkem pět vyučovacích hodin, které byly založeny na kombinaci induktivního a deduktivního způsobu vyučování. Cílem tohoto výzkumu nebylo vymyslet inovativní přístup k vyučovaní anglického předpřítomného času, ale dokázat, že je možné tento čas vyučovat na základě logických souvislostí mezi poddruhy tohoto času podle Huddlestona a Pulluma (2002) a kontexty, ve kterých se vyskytují. Na základě výsledků testů a komunikace během vyučovacích hodin se žáky bylo potvrzeno, že bili schopni na základě těchto logických souvislostí tento čas pochopit a aktivně jej užívat. Bohužel se též potvrdilo, že někteří žáci jsou nepozorní při čtení zadání testu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on problematics of the English present perfect tense and methods used in teaching this tense. The theoretical background of this thesis includes comparison between Czech and English grammar in area of verbal categories, treatise on the role of grammar in foreign language acquisition, an treatise on methods and teaching approaches used in teaching the English present perfect tense. A collective of English language teachers from Gymnázium Rumburk participated on the thesis' research. In form of semi-structured interviews, they shared their experience, approaches, opinions and attitudes to teaching the English present perfect tense. The interviews also revealed that most of the teachers base their lessons mainly on their student's books, and only rarely use different teaching materials. Moreover, the teachers admitted adjusting their methods to individual needs of each group; nevertheless, the deductive approach dominates. The research included five lessons focused on teaching the present perfect tense, which were based on combining the inductive and the deductive approach. The thesis' aim was not creating an innovative approach to teaching the present perfect tense, but to prove that teaching the tense based on logical relation between the tense's subtypes mentioned by Huddleston and Pullum (2002) and contexts in which they occur is possible. According to results of tests and communication with the pupils, it was proved that based on the logical relation, the pupils were able to understand and actively use the tense. Unfortunately, the results also proved that some pupils can be inattentive while reading instructions of a test.
English tenses, English grammar, tense comparation, methodology, the present perfect tense, verbal categories, teaching
Zásady pro vypracování
This thesis is focused on the methodology of teaching of the present perfect tense. The main objective of this thesis is to compare the recommended procedures provided by professional literature and support provided by the student's books in classes observed by the author with the methods used by the author and by observed teachers. The secondary objective of this thesis is to point out whether the methods and procedures described in the professional literature correspond with the reality. The analysis is going to be divided into two parts. The first part of the analysis is going to be focused on the comparison of the methods described in the professional literature and the methods used by the author and the observed teachers. The second part of the analysis is going to be focused on the student's book, specifically the explanations of grammar, analysis of the exercises and the depth of expressive skills development.
Tato práce se zabývá metodologií výuky anglického předpřítomného času prostého. Hlavním cílem této práce je porovnat doporučené postupy zmiňované v odborné literatuře a učebnicích využívaných během vyučovacích hodin, které autor zanalyzuje, s metodami, které používají daní vyučující. Druhým cílem této práce je zjistit, zda jsou postupy a metody popisované v odborné literatuře využívány i během skutečné výuky. Analýza se bude skládat ze dvou částí. První část analýzy se bude zabývat porovnáváním metod popsaných v odborné literatuře a metod užitých samotným autorem a cvičnými učiteli. Druhá část analýzy se bude zabývat učebnicemi užívanými v konkrétní škole, zejména vysvětlivkami anglické gramatiky, cvičeními a hloubkou rozvoje vyjadřovacích dovedností.
Metodologie: Obsahová analýza odborné literatury. Analýza učebnic a hodin výuky, konzultace.
Požadavky: Orientace v odborné literatuře a znalost daných odborných témat, konzultace, analýza učebnic a výuky.
Zásady pro vypracování
This thesis is focused on the methodology of teaching of the present perfect tense. The main objective of this thesis is to compare the recommended procedures provided by professional literature and support provided by the student's books in classes observed by the author with the methods used by the author and by observed teachers. The secondary objective of this thesis is to point out whether the methods and procedures described in the professional literature correspond with the reality. The analysis is going to be divided into two parts. The first part of the analysis is going to be focused on the comparison of the methods described in the professional literature and the methods used by the author and the observed teachers. The second part of the analysis is going to be focused on the student's book, specifically the explanations of grammar, analysis of the exercises and the depth of expressive skills development.
Tato práce se zabývá metodologií výuky anglického předpřítomného času prostého. Hlavním cílem této práce je porovnat doporučené postupy zmiňované v odborné literatuře a učebnicích využívaných během vyučovacích hodin, které autor zanalyzuje, s metodami, které používají daní vyučující. Druhým cílem této práce je zjistit, zda jsou postupy a metody popisované v odborné literatuře využívány i během skutečné výuky. Analýza se bude skládat ze dvou částí. První část analýzy se bude zabývat porovnáváním metod popsaných v odborné literatuře a metod užitých samotným autorem a cvičnými učiteli. Druhá část analýzy se bude zabývat učebnicemi užívanými v konkrétní škole, zejména vysvětlivkami anglické gramatiky, cvičeními a hloubkou rozvoje vyjadřovacích dovedností.
Metodologie: Obsahová analýza odborné literatury. Analýza učebnic a hodin výuky, konzultace.
Požadavky: Orientace v odborné literatuře a znalost daných odborných témat, konzultace, analýza učebnic a výuky.
Seznam doporučené literatury
Aitken, R. (2002). Teaching Tenses. Brighton: ELB Publishing. Biber, D., Conrad, S. and Leech G. (2002). Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman. Carter, R. and McCarthy, M. (2006). Cambridge Grammar of English: A Comprehensive Guide. Cambridge: Cambridge University Press. Cvrček, V. et al. (2015). Mluvnice současné češtiny 1 / Jak se píše a jak se mluví. Praha: KAROLINUM - Nakladatelství Univerzity Karlovy v Praze. Dušková, L. (1999). Studies in the English Language Part 1. Prague: KAROLINUM - Charles University Press. Gower, R., Phillips D. and Walters, S. (2005). Teaching Practice: A handbook for teachers in training. Oxford: Macmillan. Macmillan Books for Teachers. Greenbaum S., Leech, G. Quirk, R., and Svartvik, J. (1985). A Comprehensive Grammar of the English Language. Harlow: Longman. Harmer, J. (2015). The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman. Havránek, B. and Jedlička, A. (1986). Česká mluvnice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Huddleston, R. and Pullum, G.K. (2002). The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press. Scrivener, J. (2005). Learning Teaching: A guidebook for English language teachers. Second Edition. Oxford: Macmillan. Macmillan Books for Teachers.
Seznam doporučené literatury
Aitken, R. (2002). Teaching Tenses. Brighton: ELB Publishing. Biber, D., Conrad, S. and Leech G. (2002). Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman. Carter, R. and McCarthy, M. (2006). Cambridge Grammar of English: A Comprehensive Guide. Cambridge: Cambridge University Press. Cvrček, V. et al. (2015). Mluvnice současné češtiny 1 / Jak se píše a jak se mluví. Praha: KAROLINUM - Nakladatelství Univerzity Karlovy v Praze. Dušková, L. (1999). Studies in the English Language Part 1. Prague: KAROLINUM - Charles University Press. Gower, R., Phillips D. and Walters, S. (2005). Teaching Practice: A handbook for teachers in training. Oxford: Macmillan. Macmillan Books for Teachers. Greenbaum S., Leech, G. Quirk, R., and Svartvik, J. (1985). A Comprehensive Grammar of the English Language. Harlow: Longman. Harmer, J. (2015). The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman. Havránek, B. and Jedlička, A. (1986). Česká mluvnice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Huddleston, R. and Pullum, G.K. (2002). The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press. Scrivener, J. (2005). Learning Teaching: A guidebook for English language teachers. Second Edition. Oxford: Macmillan. Macmillan Books for Teachers.