Tato bakalářská práce se zabývá osvojováním a učením jazyka v komunitách
kulturního dědictví v České republice. Zkoumá vliv dominantního jazyka komunity,
češtiny, na osvojování jazyka dědictví prostřednictvím zkoumání různých sociálních
faktorů. Dále se zabývá menšinovými jazyky v České republice a zjišťuje jejich
význam ve společnosti.
Praktická část zahrnuje zadání dotazníku jednotlivcům v České republice, kteří
mají jazyk dědictví. Dotazník zkoumá zkušenosti a vnímání účastníků v souvislosti s
osvojováním jazyka dědictví v rámci komunity s převahou češtiny.
Analýzou dat z průzkumu spolu s teoretickým rámcem si tato studie klade za cíl
poskytnout vhled do role sociálních faktorů při osvojování jazyka dědictví v České
republice.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis looks at language acquisition and learning in heritage
communities in the Czech Republic. It examines the impact of the dominant
community language, Czech, on heritage language acquisition by investigating
various social factors. Additionally, minority languages in the Czech Republic are
looked into and their significance in society is identified.
The practical part involves administering a survey to individuals in the Czech
Republic who possess a heritage language. The questionnaire explores participants'
experiences and perceptions related to heritage language acquisition within the
Czech-dominant community.
By analysing the survey data alongside the theoretical framework, this study
aims to provide insights into the role of social factors in heritage language
acquisition in the Czech Republic.
Klíčová slova
jazyk dědictví, dominantní jazyk, osvojování, bilingvismus, úbytek
jazyků
Tato bakalářská práce se zabývá osvojováním a učením jazyka v komunitách
kulturního dědictví v České republice. Zkoumá vliv dominantního jazyka komunity,
češtiny, na osvojování jazyka dědictví prostřednictvím zkoumání různých sociálních
faktorů. Dále se zabývá menšinovými jazyky v České republice a zjišťuje jejich
význam ve společnosti.
Praktická část zahrnuje zadání dotazníku jednotlivcům v České republice, kteří
mají jazyk dědictví. Dotazník zkoumá zkušenosti a vnímání účastníků v souvislosti s
osvojováním jazyka dědictví v rámci komunity s převahou češtiny.
Analýzou dat z průzkumu spolu s teoretickým rámcem si tato studie klade za cíl
poskytnout vhled do role sociálních faktorů při osvojování jazyka dědictví v České
republice.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis looks at language acquisition and learning in heritage
communities in the Czech Republic. It examines the impact of the dominant
community language, Czech, on heritage language acquisition by investigating
various social factors. Additionally, minority languages in the Czech Republic are
looked into and their significance in society is identified.
The practical part involves administering a survey to individuals in the Czech
Republic who possess a heritage language. The questionnaire explores participants'
experiences and perceptions related to heritage language acquisition within the
Czech-dominant community.
By analysing the survey data alongside the theoretical framework, this study
aims to provide insights into the role of social factors in heritage language
acquisition in the Czech Republic.
Klíčová slova
jazyk dědictví, dominantní jazyk, osvojování, bilingvismus, úbytek
jazyků
This bachelor's thesis examines the impact of the dominant community language, Czech, on heritage language acquisition by investigating various social factors. The research draws on the work of Maria Polinsky, an esteemed scholar in heritage language studies, to provide a theoretical framework. Alongside Polinsky's work, minority languages in the Czech Republic are looked into and their significance in society is identified.
The practical part involves administering a survey to individuals in the Czech Republic who possess a heritage language. The questionnaire explores participants' experiences and perceptions related to heritage language acquisition within the Czech-dominant community.
By analyzing the survey data alongside the theoretical framework, this study aims to provide insights into the role of social factors in heritage language acquisition.
Zásady pro vypracování
This bachelor's thesis examines the impact of the dominant community language, Czech, on heritage language acquisition by investigating various social factors. The research draws on the work of Maria Polinsky, an esteemed scholar in heritage language studies, to provide a theoretical framework. Alongside Polinsky's work, minority languages in the Czech Republic are looked into and their significance in society is identified.
The practical part involves administering a survey to individuals in the Czech Republic who possess a heritage language. The questionnaire explores participants' experiences and perceptions related to heritage language acquisition within the Czech-dominant community.
By analyzing the survey data alongside the theoretical framework, this study aims to provide insights into the role of social factors in heritage language acquisition.
Seznam doporučené literatury
Brinton, Donna M./Olga Kagan/Susan Bauckus (2007): Heritage Language Education: A New Field Emerging. New York: Routledge.
Krashen, S./McQuillan, J./Tse, L. (1998): Heritage Language Development. Language Education Associates.
Montrul, Silvina (2015): The Acqusition of Heritage Languages. Cambridge: Cambridge University Press.
Montrul, Silvina/Polinsky, Maria (2021). The Cambridge Handbook of Heritage Languages and Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Polinsky, Maria (2018): Heritage Languages and their Speakers. Cambridge: Cambridge Univerisity Press.
Seznam doporučené literatury
Brinton, Donna M./Olga Kagan/Susan Bauckus (2007): Heritage Language Education: A New Field Emerging. New York: Routledge.
Krashen, S./McQuillan, J./Tse, L. (1998): Heritage Language Development. Language Education Associates.
Montrul, Silvina (2015): The Acqusition of Heritage Languages. Cambridge: Cambridge University Press.
Montrul, Silvina/Polinsky, Maria (2021). The Cambridge Handbook of Heritage Languages and Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Polinsky, Maria (2018): Heritage Languages and their Speakers. Cambridge: Cambridge Univerisity Press.