Závěrečná práce se věnuje tématu češtiny jako cizího jazyka a jeho výuce pro ukrajinské mluvčí. Hlavním cílem práce je představit intenzivní letní kurz češtiny pro ukrajinské studenty a modifikovat ho pro žáky 2. období 1. stupně.
V teoretických kapitolách autorka popisuje problematiku výuky češtiny pro cizince, Ukrajinců v českých zemích a porovnává češtinu s ukrajinštinou, která je mateřským jazykem cílové skupiny účastníků kurzu.
Na základě zkušeností s výukou těchto cizinců se autorka rozhodla praktickou část práce pojmout jako modifikaci vybraných aktivit prakticky realizovaných v kurzu pro ukrajinské studenty. Hlavními kritérii pro výběr aktivit bylo věkové hledisko, tj. aby aktivity byly vhodné pro mladší žáky, a kompatibilita s vybranou učebnicí češtiny pro cizince Česky raz dva, odpovídající věku žáků 1. stupně, tj. aby aktivity tuto učebnici vhodně doplňovaly.
Důležitou součástí práce je komparace učebnic Levou zadní I, která byla využita v odučeném kurzu a je koncipována pro žáky 14-18 let, a Česky raz dva, která je zaměřena na ukrajinské mluvčí ve věku 7-12 let.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of Czech as a foreign language and its teaching for Ukrainian speakers. The main goal of the thesis is to present an intensive Czech summer course for Ukrainian students and to modify it for pupils of the second period of the first grade.
In the theoretical chapters the author describes the issue of teaching Czech for foreigners, the Ukrainians in the Czech Republic, and compares Czech with Ukrainian language, which is the mother tongue of the target group of course participants.
Based on her experience with teaching of these foreigners, the author decided to create a modification of the selected activities practically implemented in the course for the Ukrainian students as the practical part of the thesis. The main criteria for the selection of the activities were the age, i.e., that the activities should be suitable for younger pupils, and the compatibility with the selected Czech textbook for foreigners Česky raz dva, corresponding to the age of the first grade pupils, i.e., that the activities should complement this textbook appropriately.
An important part of the thesis is the comparison of the textbooks Levou zadní I, which was used in the summer course and is designed for pupils aged 14-18, and Česky raz dva, which is focused on Ukrainian speakers aged 7-12.
Klíčová slova
osvojování jazyka, čeština jako druhý jazyk, ukrajinský mluvčí, učebnice češtiny jako cizího jazyka, komparace, modifikace, komunikační přístup
Klíčová slova v angličtině
language acquisition, Czech as a second language, Ukrainian speaker, Czech as a foreign language textbook, comparison, modification, communicative approach
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce se věnuje tématu češtiny jako cizího jazyka a jeho výuce pro ukrajinské mluvčí. Hlavním cílem práce je představit intenzivní letní kurz češtiny pro ukrajinské studenty a modifikovat ho pro žáky 2. období 1. stupně.
V teoretických kapitolách autorka popisuje problematiku výuky češtiny pro cizince, Ukrajinců v českých zemích a porovnává češtinu s ukrajinštinou, která je mateřským jazykem cílové skupiny účastníků kurzu.
Na základě zkušeností s výukou těchto cizinců se autorka rozhodla praktickou část práce pojmout jako modifikaci vybraných aktivit prakticky realizovaných v kurzu pro ukrajinské studenty. Hlavními kritérii pro výběr aktivit bylo věkové hledisko, tj. aby aktivity byly vhodné pro mladší žáky, a kompatibilita s vybranou učebnicí češtiny pro cizince Česky raz dva, odpovídající věku žáků 1. stupně, tj. aby aktivity tuto učebnici vhodně doplňovaly.
Důležitou součástí práce je komparace učebnic Levou zadní I, která byla využita v odučeném kurzu a je koncipována pro žáky 14-18 let, a Česky raz dva, která je zaměřena na ukrajinské mluvčí ve věku 7-12 let.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of Czech as a foreign language and its teaching for Ukrainian speakers. The main goal of the thesis is to present an intensive Czech summer course for Ukrainian students and to modify it for pupils of the second period of the first grade.
In the theoretical chapters the author describes the issue of teaching Czech for foreigners, the Ukrainians in the Czech Republic, and compares Czech with Ukrainian language, which is the mother tongue of the target group of course participants.
Based on her experience with teaching of these foreigners, the author decided to create a modification of the selected activities practically implemented in the course for the Ukrainian students as the practical part of the thesis. The main criteria for the selection of the activities were the age, i.e., that the activities should be suitable for younger pupils, and the compatibility with the selected Czech textbook for foreigners Česky raz dva, corresponding to the age of the first grade pupils, i.e., that the activities should complement this textbook appropriately.
An important part of the thesis is the comparison of the textbooks Levou zadní I, which was used in the summer course and is designed for pupils aged 14-18, and Česky raz dva, which is focused on Ukrainian speakers aged 7-12.
Klíčová slova
osvojování jazyka, čeština jako druhý jazyk, ukrajinský mluvčí, učebnice češtiny jako cizího jazyka, komparace, modifikace, komunikační přístup
Klíčová slova v angličtině
language acquisition, Czech as a second language, Ukrainian speaker, Czech as a foreign language textbook, comparison, modification, communicative approach
Zásady pro vypracování
Cíl:
Představení a popis průběhu letního vzdělávacího kurzu češtiny pro ukrajinské žáky 2. a 3. stupně škol a jeho modifikace pro žáky 1. stupně základní školy.
Osnova práce:
Studium odborné literatury k tématu
Představení a popis průběhu kurzu
Modifikace aktivit pro žáky 1. stupně
Zhodnocení, diskuze a náměty do praxe
Zásady pro vypracování
Cíl:
Představení a popis průběhu letního vzdělávacího kurzu češtiny pro ukrajinské žáky 2. a 3. stupně škol a jeho modifikace pro žáky 1. stupně základní školy.
Osnova práce:
Studium odborné literatury k tématu
Představení a popis průběhu kurzu
Modifikace aktivit pro žáky 1. stupně
Zhodnocení, diskuze a náměty do praxe
Seznam doporučené literatury
MALÁ, Zdena. Hry a aktivity pro výuku češtiny pro cizince: úroveň A1.1. [Praha]: Lingua Ludus, 2009. ISBN 978-80-903894-6-5.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
ŠEBESTA, Karel. Druhý a cizí jazyk: osvojování a vyučování: terminologický slovník. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7308-554-4.
VALKOVÁ, Jarmila. Komunikační přístup a učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7308-524-7.
VALIŠOVÁ, Pavlína, Kateřina CEGRÍ FIÉRREZ, Nela ŠUSTROVÁ a Michaela PALDUSOVÁ, TITĚROVÁ, Kristýna, ed. Levou zadní I.: čeština jako druhý jazyk. Praha: Meta, o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. ISBN 978-80-88171-17-1.
Seznam doporučené literatury
MALÁ, Zdena. Hry a aktivity pro výuku češtiny pro cizince: úroveň A1.1. [Praha]: Lingua Ludus, 2009. ISBN 978-80-903894-6-5.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
ŠEBESTA, Karel. Druhý a cizí jazyk: osvojování a vyučování: terminologický slovník. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7308-554-4.
VALKOVÁ, Jarmila. Komunikační přístup a učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7308-524-7.
VALIŠOVÁ, Pavlína, Kateřina CEGRÍ FIÉRREZ, Nela ŠUSTROVÁ a Michaela PALDUSOVÁ, TITĚROVÁ, Kristýna, ed. Levou zadní I.: čeština jako druhý jazyk. Praha: Meta, o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. ISBN 978-80-88171-17-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.