Bakalářská práce "Práce se členy v učebnicích anglického jazyka pro různé věkové kategorie" se zaměřuje na způsoby výuky členů v různých věkových kategoriích - konkrétně se jedná o žáky 1. a 2. stupně základní školy, studenty středních škol a poslední věkovou kategorií jsou dospělí/samouci. Teoretická část práce nejprve poskytuje základní informace o členech jako gramatickém jevu. Dále se věnuje přístupům k výuce gramatiky, charakteristice všech zmíněných věkových kategorií a nabízí pro ně doporučení pro výuku gramatiky, respektive členů. Poslední dvě kapitoly se věnují zdrojům a materiálům pro výuku - jak tištěným, tak elektronickým, a metodám hodnocení těchto materiálů. Praktická část analyzuje a porovnává čtyři vybrané učebnice nakladatelství Klett pomocí hodnotícího protokolu. Cílem analýzy je zjistit podobnosti a rozdíly v prezentaci, procvičování a podpoře produkce členů napříč vybranými učebnicemi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Working with articles in the textbooks of English for different age groups" focuses on the ways of teaching articles in various age categories, specifically learners in primary and lower-secondary school, secondary school students, and adults/self-taught learners. The theoretical part of the thesis provides basic information about articles as a grammatical phenomenon, discusses approaches to teaching grammar, characterizes the mentioned age categories, and offers implications for teaching grammar to them. The last two chapters are devoted to resources and materials for teaching, both printed and electronic, and methods for evaluating these materials. The practical part analyses and compares four selected textbooks published by Klett using a checklist. The aim of the analysis is to identify similarities and differences in the presentation, practice, and fostering production of articles across the selected textbooks.
Klíčová slova
určitý člen, neurčitý člen, deduktivní přístup, induktivní přístup, PPP model, učebnice, materiály pro výuku, hodnotící protokol
Klíčová slova v angličtině
definite article, indefinite article, zero article, deductive approach, inductive approach, PPP teaching model, textbook, materials for teaching, evaluation methods, checklist
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce "Práce se členy v učebnicích anglického jazyka pro různé věkové kategorie" se zaměřuje na způsoby výuky členů v různých věkových kategoriích - konkrétně se jedná o žáky 1. a 2. stupně základní školy, studenty středních škol a poslední věkovou kategorií jsou dospělí/samouci. Teoretická část práce nejprve poskytuje základní informace o členech jako gramatickém jevu. Dále se věnuje přístupům k výuce gramatiky, charakteristice všech zmíněných věkových kategorií a nabízí pro ně doporučení pro výuku gramatiky, respektive členů. Poslední dvě kapitoly se věnují zdrojům a materiálům pro výuku - jak tištěným, tak elektronickým, a metodám hodnocení těchto materiálů. Praktická část analyzuje a porovnává čtyři vybrané učebnice nakladatelství Klett pomocí hodnotícího protokolu. Cílem analýzy je zjistit podobnosti a rozdíly v prezentaci, procvičování a podpoře produkce členů napříč vybranými učebnicemi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Working with articles in the textbooks of English for different age groups" focuses on the ways of teaching articles in various age categories, specifically learners in primary and lower-secondary school, secondary school students, and adults/self-taught learners. The theoretical part of the thesis provides basic information about articles as a grammatical phenomenon, discusses approaches to teaching grammar, characterizes the mentioned age categories, and offers implications for teaching grammar to them. The last two chapters are devoted to resources and materials for teaching, both printed and electronic, and methods for evaluating these materials. The practical part analyses and compares four selected textbooks published by Klett using a checklist. The aim of the analysis is to identify similarities and differences in the presentation, practice, and fostering production of articles across the selected textbooks.
Klíčová slova
určitý člen, neurčitý člen, deduktivní přístup, induktivní přístup, PPP model, učebnice, materiály pro výuku, hodnotící protokol
Klíčová slova v angličtině
definite article, indefinite article, zero article, deductive approach, inductive approach, PPP teaching model, textbook, materials for teaching, evaluation methods, checklist
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat způsoby, jakými se pracuje se členy ve čtyřech typech učebnic anglického jazyka: 1. učebnice angličtiny pro 1. stupeň základních škol, 2. učebnice angličtiny pro 2. stupeň základních škol, 3. učebnice angličtiny pro střední školy, 4. učebnice angličtiny pro jazykové školy/pro dospělé.
V teoretické části budou popsány členy jako gramatický jev anglického jazyka na pozadí češtiny a budou představeny možnosti práce se členy ve výuce dle různých výukových metod a přístupů stejně tak pro různé fáze nácviku dle charakteristik práce s danými věkovými skupinami.
V praktické části dojde k analýze učebnic a k jejich vzájemnému srovnání. Výsledkem bude vztažení výuky členů v angličtině k věku žáka dle analyzovaných učebnic. Analýza bude metodologicky založena na evaluačním protokolu a komparaci zjištěných dat.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat způsoby, jakými se pracuje se členy ve čtyřech typech učebnic anglického jazyka: 1. učebnice angličtiny pro 1. stupeň základních škol, 2. učebnice angličtiny pro 2. stupeň základních škol, 3. učebnice angličtiny pro střední školy, 4. učebnice angličtiny pro jazykové školy/pro dospělé.
V teoretické části budou popsány členy jako gramatický jev anglického jazyka na pozadí češtiny a budou představeny možnosti práce se členy ve výuce dle různých výukových metod a přístupů stejně tak pro různé fáze nácviku dle charakteristik práce s danými věkovými skupinami.
V praktické části dojde k analýze učebnic a k jejich vzájemnému srovnání. Výsledkem bude vztažení výuky členů v angličtině k věku žáka dle analyzovaných učebnic. Analýza bude metodologicky založena na evaluačním protokolu a komparaci zjištěných dat.
Seznam doporučené literatury
Boers, F. (2021) Evaluating Second Language Vocabulary and Grammar Instruction. Routledge
Harwood, N. (2014). English Language Teaching Textbooks: Content, Consumption, Production. Pelgrave Macmillan
Thornburry, S. (2008). How to teach grammar. Pearson
Zohrabi, M. (2011, 09). Coursebook Development and Evaluation for English for General Purposes Course. English Language Teaching
Seznam doporučené literatury
Boers, F. (2021) Evaluating Second Language Vocabulary and Grammar Instruction. Routledge
Harwood, N. (2014). English Language Teaching Textbooks: Content, Consumption, Production. Pelgrave Macmillan
Thornburry, S. (2008). How to teach grammar. Pearson
Zohrabi, M. (2011, 09). Coursebook Development and Evaluation for English for General Purposes Course. English Language Teaching