Tato bakalářská práce se zabývá dítětem staršího školního věku s poruchou ADHD a nahlíží na jeho chování při vyplňování volného času. Cílem práce je objasnit čtenáři termín ADHD a dále porovnat projevy vybraného jedince v průběhu volnočasových aktivit v domácnosti a ve volnočasové organizaci Sokol pod vedením cvičitele. Dále usiluje o pochopení těchto jedinců a klade si za cíl přispět k jejich lepšímu zařazení do kolektivu. Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a empirickou. Teoretická část představuje bližší charakteristiku poruchy
ADHD, pojednává též o období pubescence a dodává vymezení pojmu volný čas. Součástí je také stručné seznámení s ČOS a tělocvičnou jednotou Sokol Ostroměř. Empirická část je věnována případové studii, která byla sestavena na základě dat z dotazníků vytvořených na bázi volných otázek. Získané informace jsou následně porovnány a sepsány do závěrečné analýzy. Součástí empirické části jsou též doporučení pro cvičitele a rodiče plynoucí z analýzy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with a child of older school age with ADHD and looks at his/her behaviour in filling leisure time. The aim of the paper is to clarify the term ADHD for the reader and also to compare the manifestations of the selected individual during leisure activities at home and in a Sokol leisure organization under the guidance of a practitioner. It further seeks to understand these individuals and contributes to a better involvement of these individuals in
a group. The thesis is divided into two parts, namely theoretical and empirical. The theoretical part offers a closer characteristics of the ADHD disorder, it also discusses the period of puberty and explains the definition of the concept of leisure. It also includes a light introduction to the ČOS and the Sokol Ostroměř gymnastic union. The empirical part is devoted to the case study, which was compiled on the basis of data from a questionnaire based on open-ended questions. The information obtained are then compared and written up in the final analysis. The empirical part also includes the recommendations for practitioners and parents resulting from that analysis.
Klíčová slova
ADHD, Sokol, volný čas, dítě staršího školního věku, cvičitel
Klíčová slova v angličtině
ADHD, Sokol, leisure, older school age child, train
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá dítětem staršího školního věku s poruchou ADHD a nahlíží na jeho chování při vyplňování volného času. Cílem práce je objasnit čtenáři termín ADHD a dále porovnat projevy vybraného jedince v průběhu volnočasových aktivit v domácnosti a ve volnočasové organizaci Sokol pod vedením cvičitele. Dále usiluje o pochopení těchto jedinců a klade si za cíl přispět k jejich lepšímu zařazení do kolektivu. Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a empirickou. Teoretická část představuje bližší charakteristiku poruchy
ADHD, pojednává též o období pubescence a dodává vymezení pojmu volný čas. Součástí je také stručné seznámení s ČOS a tělocvičnou jednotou Sokol Ostroměř. Empirická část je věnována případové studii, která byla sestavena na základě dat z dotazníků vytvořených na bázi volných otázek. Získané informace jsou následně porovnány a sepsány do závěrečné analýzy. Součástí empirické části jsou též doporučení pro cvičitele a rodiče plynoucí z analýzy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with a child of older school age with ADHD and looks at his/her behaviour in filling leisure time. The aim of the paper is to clarify the term ADHD for the reader and also to compare the manifestations of the selected individual during leisure activities at home and in a Sokol leisure organization under the guidance of a practitioner. It further seeks to understand these individuals and contributes to a better involvement of these individuals in
a group. The thesis is divided into two parts, namely theoretical and empirical. The theoretical part offers a closer characteristics of the ADHD disorder, it also discusses the period of puberty and explains the definition of the concept of leisure. It also includes a light introduction to the ČOS and the Sokol Ostroměř gymnastic union. The empirical part is devoted to the case study, which was compiled on the basis of data from a questionnaire based on open-ended questions. The information obtained are then compared and written up in the final analysis. The empirical part also includes the recommendations for practitioners and parents resulting from that analysis.
Klíčová slova
ADHD, Sokol, volný čas, dítě staršího školního věku, cvičitel
Klíčová slova v angličtině
ADHD, Sokol, leisure, older school age child, train
Zásady pro vypracování
Cíl:
Komparace chování dítěte s ADHD v průběhu volnočasových aktivit v rodině a ve vybrané organizaci (Sokol) a získání doporučení pro zacházení s dítětem v rámci rodinných interakcí.
Porozumění tématu ADHD, pochopení potřeb těchto jedinců při aktivitách v kolektivu.
Metody:
Dotazník
Osobní zkušenost při práci s těmito jedinci
Zásady pro vypracování
Cíl:
Komparace chování dítěte s ADHD v průběhu volnočasových aktivit v rodině a ve vybrané organizaci (Sokol) a získání doporučení pro zacházení s dítětem v rámci rodinných interakcí.
Porozumění tématu ADHD, pochopení potřeb těchto jedinců při aktivitách v kolektivu.
Metody:
Dotazník
Osobní zkušenost při práci s těmito jedinci
Seznam doporučené literatury
ZEMÁNKOVÁ, Marie a Jana VYSKOTOVÁ. Cvičení pro hyperaktivní děti: [speciální pohybová výchova] : pravidla učení se pohybu, poruchy, používané metodiky, cvičební sestavy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3278-7.
DRTÍLKOVÁ, Ivana. Hyperaktivní dítě: vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD). 2. vyd., V nakl. Galén 1. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-447-8.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: základní projevy ADHD, zásady výchovného vedení, působení relaxačních technik, dospívání hyperaktivních dětí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2697-7
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ, 2003. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova, Texty pro distanční studium. ISBN ISBN 80-7290-128-1.
SYSLOVÁ, Vlasta. ADHD SYNDROM z pohledu lékařky a matky. Praha: Česká obec sokolská, 2014. ISBN 80-86402-21-5.
Seznam doporučené literatury
ZEMÁNKOVÁ, Marie a Jana VYSKOTOVÁ. Cvičení pro hyperaktivní děti: [speciální pohybová výchova] : pravidla učení se pohybu, poruchy, používané metodiky, cvičební sestavy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3278-7.
DRTÍLKOVÁ, Ivana. Hyperaktivní dítě: vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD). 2. vyd., V nakl. Galén 1. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-447-8.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: základní projevy ADHD, zásady výchovného vedení, působení relaxačních technik, dospívání hyperaktivních dětí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2697-7
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ, 2003. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova, Texty pro distanční studium. ISBN ISBN 80-7290-128-1.
SYSLOVÁ, Vlasta. ADHD SYNDROM z pohledu lékařky a matky. Praha: Česká obec sokolská, 2014. ISBN 80-86402-21-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.