KALOUSOVÁ, Petra. Projektová výuka v anglickém jazyce na 1. stupni základní školy.
Liberec: Fakulta přírodně-humanistická a pedagogická, Technická univerzita v Liberci, 2023.
Cílem závěrečné práce je zjistit efektivitu projektové výuky v rámci anglického jazyka na 1.
stupni základní školy z hlediska rozvoje jazykových znalostí a dovedností a rozvoje měkkých
dovedností jako je spolupráce a komunikace či týmové řešení problémů, a to ve specifickém
malotřídním prostředí .
V teoretické části práce je definováno projektové vyučování a možnosti jeho využití ve výuce
anglického jazyka se zaměřením na mladší a střední školní věk. Jsou popsány pozitivní a
negativní stránky projektového vyučování obecně i ve výuce anglického jazyka na 1. stupni a je
doložen historický vývoj tohoto přístupu k vyučování, až po jeho současné využívání v
hodinách anglického jazyka.
Na vzorku jedné malotřídní školy bude proveden empirický výzkum, který je popsán v praktické
části. Empirický výzkum byl zahájen diagnostikou skupiny, na základě, jehož výsledků buly
připraveny plány hodin anglického jazyka na 1. stupni ZŠ s využitím projektové výuky, které
jsou taktéž součástí praktické části závěrečné práce. Pro vlastní realizaci výzkumu byla fokusní
skupina vystavena projektovému vyučování anglického jazyka, v měsíci říjnu 2022, v listopadu
2022 pak pro možnost následného srovnání probíhala běžná výuka anglického jazyka.
Ke shrnutí výsledků obou přístupů k výuce anglického jazyka na 1. stupni ZŠ, tj. Projektové
a běžné výuky, došlo prostřednictvím pozorování, hodnocení žáků a shrnutí dotazníkového
šetření mezi žáky. Výsledkem práce je zjistit prospěch výuky pro žáky s využitím spolupráce
mezi nimi a osvojení si vědomostí a dovedností daného tématu.
Anotace v angličtině
KALOUSOVÁ, Petra. Project-based learning in English language classes at primary school.
Liberec: The Faculty of Science, Humanities and Education, Technical University of Liberec,
2023.
The aim of the thesis is to determine the effectiveness of project teaching of English language in
primary school in terms of development of language knowledge and skills and the development
of soft skills such as cooperation and communication or problem solving in teams in small class
environment.
Project teaching and possibilities of its use in the teaching of the English language are defined in
the theoretical part, with a focus on junior and middle school age. Positive and negative aspects
of project-based teaching in primary school English classes and in general are described and
historical development and current usage of this teaching approach is documented.
The empirical research was conducted on a sample of one small-class school which is described
in the practical part of this thesis. Firstly, group diagnostics were taken. Secondly, lesson plans
for primary school English classes based on its results were prepared with usage of the projectbased
teaching, which are also included in the practical part of this thesis. After my research the
project-based teaching plan was introduced in English class for the focus group in October 2022.
For comparison the standard teaching method was used in November 2022.
The results of both approaches to teaching English language in primary school, project-based
and standard, were determined by observation, pupils' evaluation and questionnaire survey
among pupils. The result of this thesis is to determine the advantages of project-based teaching
focusing on learning specific topic using cooperation.
Klíčová slova
Výuka na 1. stupni základní školy, výukové metody, projekt, projektová výuka
Klíčová slova v angličtině
Teaching at the 1st grade of elementary school, teaching methods, project, project teaching
Rozsah průvodní práce
65 s. (81 328)
Jazyk
CZ
Anotace
KALOUSOVÁ, Petra. Projektová výuka v anglickém jazyce na 1. stupni základní školy.
Liberec: Fakulta přírodně-humanistická a pedagogická, Technická univerzita v Liberci, 2023.
Cílem závěrečné práce je zjistit efektivitu projektové výuky v rámci anglického jazyka na 1.
stupni základní školy z hlediska rozvoje jazykových znalostí a dovedností a rozvoje měkkých
dovedností jako je spolupráce a komunikace či týmové řešení problémů, a to ve specifickém
malotřídním prostředí .
V teoretické části práce je definováno projektové vyučování a možnosti jeho využití ve výuce
anglického jazyka se zaměřením na mladší a střední školní věk. Jsou popsány pozitivní a
negativní stránky projektového vyučování obecně i ve výuce anglického jazyka na 1. stupni a je
doložen historický vývoj tohoto přístupu k vyučování, až po jeho současné využívání v
hodinách anglického jazyka.
Na vzorku jedné malotřídní školy bude proveden empirický výzkum, který je popsán v praktické
části. Empirický výzkum byl zahájen diagnostikou skupiny, na základě, jehož výsledků buly
připraveny plány hodin anglického jazyka na 1. stupni ZŠ s využitím projektové výuky, které
jsou taktéž součástí praktické části závěrečné práce. Pro vlastní realizaci výzkumu byla fokusní
skupina vystavena projektovému vyučování anglického jazyka, v měsíci říjnu 2022, v listopadu
2022 pak pro možnost následného srovnání probíhala běžná výuka anglického jazyka.
Ke shrnutí výsledků obou přístupů k výuce anglického jazyka na 1. stupni ZŠ, tj. Projektové
a běžné výuky, došlo prostřednictvím pozorování, hodnocení žáků a shrnutí dotazníkového
šetření mezi žáky. Výsledkem práce je zjistit prospěch výuky pro žáky s využitím spolupráce
mezi nimi a osvojení si vědomostí a dovedností daného tématu.
Anotace v angličtině
KALOUSOVÁ, Petra. Project-based learning in English language classes at primary school.
Liberec: The Faculty of Science, Humanities and Education, Technical University of Liberec,
2023.
The aim of the thesis is to determine the effectiveness of project teaching of English language in
primary school in terms of development of language knowledge and skills and the development
of soft skills such as cooperation and communication or problem solving in teams in small class
environment.
Project teaching and possibilities of its use in the teaching of the English language are defined in
the theoretical part, with a focus on junior and middle school age. Positive and negative aspects
of project-based teaching in primary school English classes and in general are described and
historical development and current usage of this teaching approach is documented.
The empirical research was conducted on a sample of one small-class school which is described
in the practical part of this thesis. Firstly, group diagnostics were taken. Secondly, lesson plans
for primary school English classes based on its results were prepared with usage of the projectbased
teaching, which are also included in the practical part of this thesis. After my research the
project-based teaching plan was introduced in English class for the focus group in October 2022.
For comparison the standard teaching method was used in November 2022.
The results of both approaches to teaching English language in primary school, project-based
and standard, were determined by observation, pupils' evaluation and questionnaire survey
among pupils. The result of this thesis is to determine the advantages of project-based teaching
focusing on learning specific topic using cooperation.
Klíčová slova
Výuka na 1. stupni základní školy, výukové metody, projekt, projektová výuka
Klíčová slova v angličtině
Teaching at the 1st grade of elementary school, teaching methods, project, project teaching
Zásady pro vypracování
Závěrečná práce bude věnována projektové výuce na 1. stupni ZŠ.
Cílem závěrečné práce je zjistit efektivitu projektové výuky z hlediska rozvoje jazykových znalostí a dovedností a rozvoje měkkých dovedností jako je spolupráce a komunikace či týmové řešení problémů.
V teoretické části bude definováno projektové vyučování a možnosti jeho využití ve výuce anglického jazyka se zaměřením na mladší a střední školní věk. Budou popsány pozitivní a negativní stránky projektového vyučování a bude doložen vývoj tohoto přístupu k vyučování.
Na vzorku jedné malotřídní školy bude proveden empirický výzkum. Empirický výzkum bude zahájen diagnostikou skupiny, na základě jehož výsledků budou připraveny plány hodin. Realizace projektového vyučování bude probíhat v měsíci říjnu, v listopadu bude probíhat běžná výuka anglického jazyka Na závěr dojde k porovnání výuky.
Ke shrnutí výsledků obou přístupů k výuce dojde prostřednictvím pozorování, hodnocení žáků a shrnutí dotazníkového šetření mezi žáky.
Zásady pro vypracování
Závěrečná práce bude věnována projektové výuce na 1. stupni ZŠ.
Cílem závěrečné práce je zjistit efektivitu projektové výuky z hlediska rozvoje jazykových znalostí a dovedností a rozvoje měkkých dovedností jako je spolupráce a komunikace či týmové řešení problémů.
V teoretické části bude definováno projektové vyučování a možnosti jeho využití ve výuce anglického jazyka se zaměřením na mladší a střední školní věk. Budou popsány pozitivní a negativní stránky projektového vyučování a bude doložen vývoj tohoto přístupu k vyučování.
Na vzorku jedné malotřídní školy bude proveden empirický výzkum. Empirický výzkum bude zahájen diagnostikou skupiny, na základě jehož výsledků budou připraveny plány hodin. Realizace projektového vyučování bude probíhat v měsíci říjnu, v listopadu bude probíhat běžná výuka anglického jazyka Na závěr dojde k porovnání výuky.
Ke shrnutí výsledků obou přístupů k výuce dojde prostřednictvím pozorování, hodnocení žáků a shrnutí dotazníkového šetření mezi žáky.
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro 1. stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0
KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak. Kroměříž: IUVENTA, 1995
LOKŠOVÁ, Irena a LOKŠA, Jan. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374- 2
MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039- 5
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro 1. stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0
KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak. Kroměříž: IUVENTA, 1995
LOKŠOVÁ, Irena a LOKŠA, Jan. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374- 2
MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039- 5
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.