Diplomová práce se zaměřuje na téma společenské odpovědnosti firem (CSR) a její konkurenční výhody pro společnosti působící v mezinárodním prostředí. Důraz je kladen na vliv implementace CSR a její aplikaci v kontextu konkurenční výhody společnosti. Hlavním cílem práce je zhodnotit výsledky analýzy současného stavu a prozkoumat implementaci konceptu CSR do praktického fungování konkrétní společnosti, označované jako "Společnost X", ve srovnání s její mateřskou společností. Dílčím cílem je navrhnout doporučení pro zvýšení efektivity CSR a konkurenční výhody ve vybrané společnosti. Teoretická část poskytuje přehled literární teorie týkající se CSR, udržitelnosti, mezinárodního prostředí a konkurenční výhody. Dále vytváří teoretický rámec tří pilířů CSR v souvislosti s komunikací a reportováním CSR. V praktické části je nejprve stručně představena Společnost X a její mateřská společnost, následuje analýza firemních politik CSR a srovnávací analýza. V závěru práce je uveden návrh na zlepšení v oblasti tří pilířů CSR Společnosti X, včetně doporučení pro lepší komunikaci a reportování CSR a následné vyhodnocení jejich možné účinnosti.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of corporate social responsibility of a company operating in the international environment and its competitive advantage. The emphasis is on the impact of CSR implementation and its application in the context of a company's competitive advantage. The main objective of the thesis is to evaluate the results of the analysis of the current situation and to examine the implementation of the CSR concept in the practical operation of a specific company for the request referred to as "Company X" in comparison with its parent company. The secondary objective is to propose recommendations for increasing the selected company's CSR effectiveness and competitive advantage. The theoretical part provides a review of literature theory related to CSR, sustainability, international environment and competitive advantage. It also develops a theoretical framework of the three pillars of CSR with CSR communication and reporting. The practical part first briefly introduces Company X and its parent company, followed by an analysis of its CSR policies and a comparative analysis. The thesis concludes with a proposal for improvements in the three CSR pillars of Company X, including recommendations for better CSR communication and reporting, followed by an evaluation of their potential effectiveness.
Klíčová slova
Společenská odpovědnost firem, konkurenční výhoda, udržitelnost, tři pilíře CSR
Klíčová slova v angličtině
Corporate Social Responsibility, competitive advantage, sustainability, triple-bottom-line
Rozsah průvodní práce
140 s. (227 198 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na téma společenské odpovědnosti firem (CSR) a její konkurenční výhody pro společnosti působící v mezinárodním prostředí. Důraz je kladen na vliv implementace CSR a její aplikaci v kontextu konkurenční výhody společnosti. Hlavním cílem práce je zhodnotit výsledky analýzy současného stavu a prozkoumat implementaci konceptu CSR do praktického fungování konkrétní společnosti, označované jako "Společnost X", ve srovnání s její mateřskou společností. Dílčím cílem je navrhnout doporučení pro zvýšení efektivity CSR a konkurenční výhody ve vybrané společnosti. Teoretická část poskytuje přehled literární teorie týkající se CSR, udržitelnosti, mezinárodního prostředí a konkurenční výhody. Dále vytváří teoretický rámec tří pilířů CSR v souvislosti s komunikací a reportováním CSR. V praktické části je nejprve stručně představena Společnost X a její mateřská společnost, následuje analýza firemních politik CSR a srovnávací analýza. V závěru práce je uveden návrh na zlepšení v oblasti tří pilířů CSR Společnosti X, včetně doporučení pro lepší komunikaci a reportování CSR a následné vyhodnocení jejich možné účinnosti.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of corporate social responsibility of a company operating in the international environment and its competitive advantage. The emphasis is on the impact of CSR implementation and its application in the context of a company's competitive advantage. The main objective of the thesis is to evaluate the results of the analysis of the current situation and to examine the implementation of the CSR concept in the practical operation of a specific company for the request referred to as "Company X" in comparison with its parent company. The secondary objective is to propose recommendations for increasing the selected company's CSR effectiveness and competitive advantage. The theoretical part provides a review of literature theory related to CSR, sustainability, international environment and competitive advantage. It also develops a theoretical framework of the three pillars of CSR with CSR communication and reporting. The practical part first briefly introduces Company X and its parent company, followed by an analysis of its CSR policies and a comparative analysis. The thesis concludes with a proposal for improvements in the three CSR pillars of Company X, including recommendations for better CSR communication and reporting, followed by an evaluation of their potential effectiveness.
Klíčová slova
Společenská odpovědnost firem, konkurenční výhoda, udržitelnost, tři pilíře CSR
Klíčová slova v angličtině
Corporate Social Responsibility, competitive advantage, sustainability, triple-bottom-line
Zásady pro vypracování
Thesis.
Introduction to the CSR.
Analysis of the current situation of CSR in a selected company.
Evaluation of the results of the analysis of the impact of CSR as a competitive advantage on the selected company with suggestions for further recommendations.
Assessment of the contribution of the diploma thesis.
Zásady pro vypracování
Thesis.
Introduction to the CSR.
Analysis of the current situation of CSR in a selected company.
Evaluation of the results of the analysis of the impact of CSR as a competitive advantage on the selected company with suggestions for further recommendations.
Assessment of the contribution of the diploma thesis.
Seznam doporučené literatury
ASBURY, Stephen and Richard BALL, 2016. The practical guide to corporate social responsibility: do the right thing. London: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-1-138-90184-1.
BLOWFIELD, Mick and Alan MURRAY, 2019. Corporate social responsibility. 4th ed. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-879775-3.
IDOWU, Samuel O., Nicholas CAPALDI, Liangrong ZU and Ananda das GUPTA, 2013. Encyclopedia of corporate social responsibility. Berlin: Springer. ISBN 978-3-642-28036-8.
OKPARA, John O. and Samuel O. IDOWU, 2013. Corporate Social Responsibility: Challenges, Opportunities and Strategies for 21st Century Leaders2013. Berlin: Springer-Verlag Berlin Heidelberg. ISBN 978-3-642-40974-5.
STACHOWICZ - STAUNUSCH, Agata and Wolfgang AMANN, 2018. Academic social responsibility: sine qua non for corporate social performance. Charlotte, NC: Information Age Publishing. ISBN 978-1-64113-230-5.
Consultant: Renata Hrnčířová, Financial Chief Officer, MOCCA, spol. s r. o.
Seznam doporučené literatury
ASBURY, Stephen and Richard BALL, 2016. The practical guide to corporate social responsibility: do the right thing. London: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-1-138-90184-1.
BLOWFIELD, Mick and Alan MURRAY, 2019. Corporate social responsibility. 4th ed. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-879775-3.
IDOWU, Samuel O., Nicholas CAPALDI, Liangrong ZU and Ananda das GUPTA, 2013. Encyclopedia of corporate social responsibility. Berlin: Springer. ISBN 978-3-642-28036-8.
OKPARA, John O. and Samuel O. IDOWU, 2013. Corporate Social Responsibility: Challenges, Opportunities and Strategies for 21st Century Leaders2013. Berlin: Springer-Verlag Berlin Heidelberg. ISBN 978-3-642-40974-5.
STACHOWICZ - STAUNUSCH, Agata and Wolfgang AMANN, 2018. Academic social responsibility: sine qua non for corporate social performance. Charlotte, NC: Information Age Publishing. ISBN 978-1-64113-230-5.