Tato práce zkoumá koncept zahraničního obchodu se zaměřením na využívání vnitropodnikového obchodu nadnárodními společnostmi. Práce se zabývá různými aspekty zahraničního obchodu, včetně historie, povahy, funkcí a teorií absolutní a komparativní výhody. Pojednává také o různých obchodních politikách, jako je protekcionismus a liberalismus, a o nástrojích obchodní politiky, jako jsou autonomní a smluvní nástroje. Analyzována jsou rovněž rizika spojená se zahraničním obchodem, jako jsou kurzová, dopravní, tržní, obchodní a teritoriální rizika. Následně je zkoumán zahraniční obchod České republiky, se zvláštním důrazem na současnou situaci, dovoz a vývoz a dovoz a vývoz českého skla. Na případové studii společnosti O-I Glass, Inc. je ilustrováno působení nadnárodní společnosti na globálním trhu a výhody a nevýhody takové obchodní struktury. V závěru práce je zdůrazněn význam pochopení zahraničního obchodu a potenciálních výhod a výzev, které představuje pro podniky a ekonomiky.
Anotace v angličtině
This work explores the concept of foreign trade, with a focus on the use of intra-firm trade by multinational companies. The paper covers various aspects of foreign trade, including the history, nature, functions, and theories of absolute and comparative advantage. It also discusses different trade policies, such as protectionism and liberalism, as well as trade policy instruments, such as autonomous and contractual instruments. The risks associated with foreign trade, such as exchange rate, transport, market, commercial, and territorial risks, are also analyzed. The paper then examines the foreign trade of the Czech Republic, with a particular emphasis on the current situation, imports and exports, and the import and export of Czech glass. The case study of O-I Glass, Inc. is presented to illustrate how a multinational company operates in the global market and the advantages and disadvantages of such a business structure. The paper concludes by emphasizing the importance of understanding foreign trade and the potential benefits and challenges it presents to businesses and economies.
Klíčová slova
Absolutní výhoda, Autonomní nástroje, Česká republika, Dopravní rizika, Dovoz a vývoz, Ekonomický růst, Komparativní výhoda, Konkurenti, Kurzová rizika, Liberalismus, Nadnárodní společnosti, Obchodní politika, O-I Glass, Inc., Protekcionismus, Ricardův model, Smluvní nástroje, Teritoriální rizika, Tržní rizika, Výroba a prodej, Zahraniční obchod.
Klíčová slova v angličtině
Absolute advantage, Autonomous instruments, Comparative advantage, Competitors, Contractual instruments, Czech Republic, Economic growth, Exchange rate risks, Foreign trade, Import and export, Liberalism, Market risks, Multinationals, O-I Glass, Inc., Production and sales, Protectionism, Ricardian model, Territorial risks, Trade policy, Transport risks.
Rozsah průvodní práce
58 s. (82 359 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce zkoumá koncept zahraničního obchodu se zaměřením na využívání vnitropodnikového obchodu nadnárodními společnostmi. Práce se zabývá různými aspekty zahraničního obchodu, včetně historie, povahy, funkcí a teorií absolutní a komparativní výhody. Pojednává také o různých obchodních politikách, jako je protekcionismus a liberalismus, a o nástrojích obchodní politiky, jako jsou autonomní a smluvní nástroje. Analyzována jsou rovněž rizika spojená se zahraničním obchodem, jako jsou kurzová, dopravní, tržní, obchodní a teritoriální rizika. Následně je zkoumán zahraniční obchod České republiky, se zvláštním důrazem na současnou situaci, dovoz a vývoz a dovoz a vývoz českého skla. Na případové studii společnosti O-I Glass, Inc. je ilustrováno působení nadnárodní společnosti na globálním trhu a výhody a nevýhody takové obchodní struktury. V závěru práce je zdůrazněn význam pochopení zahraničního obchodu a potenciálních výhod a výzev, které představuje pro podniky a ekonomiky.
Anotace v angličtině
This work explores the concept of foreign trade, with a focus on the use of intra-firm trade by multinational companies. The paper covers various aspects of foreign trade, including the history, nature, functions, and theories of absolute and comparative advantage. It also discusses different trade policies, such as protectionism and liberalism, as well as trade policy instruments, such as autonomous and contractual instruments. The risks associated with foreign trade, such as exchange rate, transport, market, commercial, and territorial risks, are also analyzed. The paper then examines the foreign trade of the Czech Republic, with a particular emphasis on the current situation, imports and exports, and the import and export of Czech glass. The case study of O-I Glass, Inc. is presented to illustrate how a multinational company operates in the global market and the advantages and disadvantages of such a business structure. The paper concludes by emphasizing the importance of understanding foreign trade and the potential benefits and challenges it presents to businesses and economies.
Klíčová slova
Absolutní výhoda, Autonomní nástroje, Česká republika, Dopravní rizika, Dovoz a vývoz, Ekonomický růst, Komparativní výhoda, Konkurenti, Kurzová rizika, Liberalismus, Nadnárodní společnosti, Obchodní politika, O-I Glass, Inc., Protekcionismus, Ricardův model, Smluvní nástroje, Teritoriální rizika, Tržní rizika, Výroba a prodej, Zahraniční obchod.
Klíčová slova v angličtině
Absolute advantage, Autonomous instruments, Comparative advantage, Competitors, Contractual instruments, Czech Republic, Economic growth, Exchange rate risks, Foreign trade, Import and export, Liberalism, Market risks, Multinationals, O-I Glass, Inc., Production and sales, Protectionism, Ricardian model, Territorial risks, Trade policy, Transport risks.
Zásady pro vypracování
Stanovení cílů a formulace výzkumných otázek.
Teorie zahraničního obchodu.
Zahraniční obchod ČR v rámci EU.
Analýza zahraničního obchodu O-I Glass v rámci EU.
Formulace závěrů a zhodnocení výzkumných otázek.
Zásady pro vypracování
Stanovení cílů a formulace výzkumných otázek.
Teorie zahraničního obchodu.
Zahraniční obchod ČR v rámci EU.
Analýza zahraničního obchodu O-I Glass v rámci EU.
Formulace závěrů a zhodnocení výzkumných otázek.
Seznam doporučené literatury
VARADZIN, František, 2013. Mezinárodní ekonomie (teorie světového hospodářství). Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-116-1.
MPO, 2015. Export v kostce – Mezinárodní obchodní komora v ČR (ICC ČR) [online]. [cit. 2022-10-10]. Dostupné z: https://www.businessinfo.cz/navody/export-vkostce-mezinarodni-obchodni-komora-v-cr-icc-cr/.
O-I GLASS, 2022. How Glass Bottles and Jars are Made [online]. [cit. 2022-10-10]. Dostupné z: https://www.o-i.com/our-story/how-glass-bottles-and-jars-are-made/.
Konzulzant: Ing. Klára Sokolová - manažeka kvality pro ČR
Seznam doporučené literatury
VARADZIN, František, 2013. Mezinárodní ekonomie (teorie světového hospodářství). Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-116-1.
MPO, 2015. Export v kostce – Mezinárodní obchodní komora v ČR (ICC ČR) [online]. [cit. 2022-10-10]. Dostupné z: https://www.businessinfo.cz/navody/export-vkostce-mezinarodni-obchodni-komora-v-cr-icc-cr/.
O-I GLASS, 2022. How Glass Bottles and Jars are Made [online]. [cit. 2022-10-10]. Dostupné z: https://www.o-i.com/our-story/how-glass-bottles-and-jars-are-made/.