Informace o kvalifikační práci Určení 24hodinového pohybového chování a tělesného složení u dětí z libereckého regionu v kontextu organizované pohybové aktivity
Cílem bakalářské práce je určit 24hodinové pohybové chování a tělesné složení u dětí z libereckého regionu v kontextu organizované pohybové aktivity. Teoretická část práce je zaměřena na syntézu poznatků o pohybovém chování, tělesném složení a organizované pohybové aktivitě. Dále jsou součástí práce již publikované výzkumy, které zkoumaly vztah organizované pohybové aktivity s pohybovým chováním a tělesným složením. Praktická část práce se věnuje empirickému šetření, ve kterém byla zjišťována úroveň 24hodinového pohybového chování a tělesného složení na dvou vybraných základních školách z libereckého regionu. Jedna ze škol má třídy se sportovním zaměřením. Šetření se účastnilo 77 žáků a žákyň ve věku 11-15 let, u kterých se objektivně zjišťovala úroveň 24hodinového pohybového chování (ActiGraph GT9X) a tělesného složení (InBody 770). Pro doplnění výzkumných informací byly využity dotazníky. Výsledkem práce je zjištěná účast na organizované pohybové aktivitě (88 %). Doporučené denní množství 60 minut středně intenzivní až intenzivní pohybové aktivity splňovali žáci a žákyně s účastí na organizované pohybové aktivitě (65 minut) a žáci a žákyně ze sportovní třídy (76,5 minut). Žáci a žákyně bez organizované pohybové aktivity toto doporučení neplnili. Lepších výsledků v oblasti pohybové inaktivity za den (o 11 minut méně) a celkové délky spánku za den (o 20 minut více) dosahovala skupina s účastí na organizované pohybové aktivitě. Žákům a žákyním z obecné třídy a skupině bez organizované pohybové aktivity byly naměřeny vyšší hodnoty všech zkoumaných metrik tělesného složení. Klíčovým bodem této práce bylo potvrzení pozitivního vztahu účasti na organizované pohybové aktivitě k celkovému množství pohybových aktivit, pohybové inaktivitě, spánku a tělesnému složení.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to determine the 24-hour movement behaviour and body composition of children from the Liberec region in the context of organised physical activity. The theoretical part of the thesis is focused on the synthesis of knowledge about movement behaviour, body composition and organised physical activity. Furthermore, the thesis includes already published research that investigated the relationship of organized physical activity with movement behaviour and body composition. The practical part of the thesis is devoted to an empirical investigation, in which the level of 24-hour movement behaviour and body composition was investigated in two selected primary schools from the Liberec region. One of the schools has classes with a sports focus. 77 pupils aged 11-15 years participated in the investigation and were objectively assessed for 24-hour physical behaviour (ActiGraph GT9X) and body composition (InBody 770). Questionnaires were used to supplement the research information. As a result of the study, participation in organized physical activity was found to be high (88%). The recommended daily amount of 60 minutes of moderate to vigorous physical activity was met by pupils participating in organized physical activity (65 minutes) and by pupils from the sports class (76.5 minutes). Pupils without organised physical activity did not meet this recommendation. The group with participation in organised physical activity performed better in terms of physical inactivity per day (11 minutes less) and total sleep duration per day (20 minutes more). Pupils in the general class and the group without organised physical activity had higher values for all body composition metrics examined. The key point of this work was to confirm the positive relationship of participation in organized physical activity with total physical activity, physical inactivity, sleep and body composition.
Movement behaviour, physical activity, sedentary behaviour, sleep, body composition, organised physical activity, adolescence
Rozsah průvodní práce
63 s. (87 170)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je určit 24hodinové pohybové chování a tělesné složení u dětí z libereckého regionu v kontextu organizované pohybové aktivity. Teoretická část práce je zaměřena na syntézu poznatků o pohybovém chování, tělesném složení a organizované pohybové aktivitě. Dále jsou součástí práce již publikované výzkumy, které zkoumaly vztah organizované pohybové aktivity s pohybovým chováním a tělesným složením. Praktická část práce se věnuje empirickému šetření, ve kterém byla zjišťována úroveň 24hodinového pohybového chování a tělesného složení na dvou vybraných základních školách z libereckého regionu. Jedna ze škol má třídy se sportovním zaměřením. Šetření se účastnilo 77 žáků a žákyň ve věku 11-15 let, u kterých se objektivně zjišťovala úroveň 24hodinového pohybového chování (ActiGraph GT9X) a tělesného složení (InBody 770). Pro doplnění výzkumných informací byly využity dotazníky. Výsledkem práce je zjištěná účast na organizované pohybové aktivitě (88 %). Doporučené denní množství 60 minut středně intenzivní až intenzivní pohybové aktivity splňovali žáci a žákyně s účastí na organizované pohybové aktivitě (65 minut) a žáci a žákyně ze sportovní třídy (76,5 minut). Žáci a žákyně bez organizované pohybové aktivity toto doporučení neplnili. Lepších výsledků v oblasti pohybové inaktivity za den (o 11 minut méně) a celkové délky spánku za den (o 20 minut více) dosahovala skupina s účastí na organizované pohybové aktivitě. Žákům a žákyním z obecné třídy a skupině bez organizované pohybové aktivity byly naměřeny vyšší hodnoty všech zkoumaných metrik tělesného složení. Klíčovým bodem této práce bylo potvrzení pozitivního vztahu účasti na organizované pohybové aktivitě k celkovému množství pohybových aktivit, pohybové inaktivitě, spánku a tělesnému složení.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to determine the 24-hour movement behaviour and body composition of children from the Liberec region in the context of organised physical activity. The theoretical part of the thesis is focused on the synthesis of knowledge about movement behaviour, body composition and organised physical activity. Furthermore, the thesis includes already published research that investigated the relationship of organized physical activity with movement behaviour and body composition. The practical part of the thesis is devoted to an empirical investigation, in which the level of 24-hour movement behaviour and body composition was investigated in two selected primary schools from the Liberec region. One of the schools has classes with a sports focus. 77 pupils aged 11-15 years participated in the investigation and were objectively assessed for 24-hour physical behaviour (ActiGraph GT9X) and body composition (InBody 770). Questionnaires were used to supplement the research information. As a result of the study, participation in organized physical activity was found to be high (88%). The recommended daily amount of 60 minutes of moderate to vigorous physical activity was met by pupils participating in organized physical activity (65 minutes) and by pupils from the sports class (76.5 minutes). Pupils without organised physical activity did not meet this recommendation. The group with participation in organised physical activity performed better in terms of physical inactivity per day (11 minutes less) and total sleep duration per day (20 minutes more). Pupils in the general class and the group without organised physical activity had higher values for all body composition metrics examined. The key point of this work was to confirm the positive relationship of participation in organized physical activity with total physical activity, physical inactivity, sleep and body composition.
Movement behaviour, physical activity, sedentary behaviour, sleep, body composition, organised physical activity, adolescence
Zásady pro vypracování
1) Provést rešerši odborné literatury a shrnout publikované poznatky o problematice 24hodinového pohybového chování a tělesného složení s akcentem na dětskou populaci.
2) Realizovat empirické šetření úrovně 24hodinového pohybového chování a tělesného složení na vybraných základních školách.
3) Provést statistické zpracování dosažených výsledků (včetně komparačních analýz).
4) Interpretovat zjištěné výsledky do teoretických i praktických doporučení.
Zásady pro vypracování
1) Provést rešerši odborné literatury a shrnout publikované poznatky o problematice 24hodinového pohybového chování a tělesného složení s akcentem na dětskou populaci.
2) Realizovat empirické šetření úrovně 24hodinového pohybového chování a tělesného složení na vybraných základních školách.
3) Provést statistické zpracování dosažených výsledků (včetně komparačních analýz).
4) Interpretovat zjištěné výsledky do teoretických i praktických doporučení.
Seznam doporučené literatury
CHAPUT, Jean-Philippe, CARSON, Valerie, GRAY, Casey E. a TREMBLAY, Mark S., 2014. Importance of all movement behaviors in a 24 hour period for overal health. International Journal of Environmental Research and Public Health. 11(12), 12575–12581. ISSN 1660-4601.
ROLLO, Scott, ANTSYGINA, Olga a TREMBLAY, Mark S., 2020. The whole day matters: Understanding 24-hour movement guideline adherence and relationships with health indicators across the lifespan. Journal of Sport and Health Science. 9(6), 493–510. ISSN 2095-2546.
SIGMUNDOVÁ, Dagmar a SIGMUND, Erik, 2015. Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 978-80-244-4839-8.
Seznam doporučené literatury
CHAPUT, Jean-Philippe, CARSON, Valerie, GRAY, Casey E. a TREMBLAY, Mark S., 2014. Importance of all movement behaviors in a 24 hour period for overal health. International Journal of Environmental Research and Public Health. 11(12), 12575–12581. ISSN 1660-4601.
ROLLO, Scott, ANTSYGINA, Olga a TREMBLAY, Mark S., 2020. The whole day matters: Understanding 24-hour movement guideline adherence and relationships with health indicators across the lifespan. Journal of Sport and Health Science. 9(6), 493–510. ISSN 2095-2546.
SIGMUNDOVÁ, Dagmar a SIGMUND, Erik, 2015. Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 978-80-244-4839-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.