Bakalářská práce s názvem Němčina jako druhý jazyk srovnává koncepty učebnic němčiny jako druhého jazyka a němčiny jako cizího jazyka - konkrétně v učebnicích na počáteční jazykové úrovně. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy, které se k tomu tématu vztahují a slouží k jeho ucelenému pochopení. Dále jsou představeny jednotlivé přístupy k analýze učebnic v oblasti reálií, takzvané kriteriální katalogy a kategoriální systémy. Díky těmto katalogům a kategoriálním systémům byla sestavena praktická část této bakalářské práce. Praktická část porovnává a analyzuje dvě učebnice, jedna učebnice pro němčinu jako cizí jazyka a druhá pro němčinu jako druhý jazyk. znakladatelství Hueber pomocí kategoriálních systémů. Cílem analýzy je zjistit podobnosti a rozdíly v daných metodikách těchto učebnic.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled German as a Second Language compares the textbook concepts of German as a second language and German as a foreign language - specifically in textbooks at the beginning language level. The theoretical part explains the basic concepts related to the topic and serves for a comprehensive understanding. Furthermore, different approaches to the analysis of textbooks in the field of regional studies, the so-called criterial catalogues and categorial systems, are introduced. Thanks to these catalogues and categorial systems, the practical part of this bachelor thesis has been constructed. The practical part compares and analyses two textbooks, one for German as a foreign language and the other for German as a second language. from the Hueber publishing house using categorical systems. The aim of the analysis is to identify similarities and differences in the given methodologies of these textbooks.
Klíčová slova
němčina jako druhý jazyk, němčina jako cizí jazyk, osvojování jazyka, reálie, učebnice, vizuální prostředky, kategoriální systémy
Klíčová slova v angličtině
German as second language, German as a foreign language, language acquisition, regional studies, textbooks, visual resources, categorial systems
Rozsah průvodní práce
62 s. (15851)
Jazyk
NE
Anotace
Bakalářská práce s názvem Němčina jako druhý jazyk srovnává koncepty učebnic němčiny jako druhého jazyka a němčiny jako cizího jazyka - konkrétně v učebnicích na počáteční jazykové úrovně. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy, které se k tomu tématu vztahují a slouží k jeho ucelenému pochopení. Dále jsou představeny jednotlivé přístupy k analýze učebnic v oblasti reálií, takzvané kriteriální katalogy a kategoriální systémy. Díky těmto katalogům a kategoriálním systémům byla sestavena praktická část této bakalářské práce. Praktická část porovnává a analyzuje dvě učebnice, jedna učebnice pro němčinu jako cizí jazyka a druhá pro němčinu jako druhý jazyk. znakladatelství Hueber pomocí kategoriálních systémů. Cílem analýzy je zjistit podobnosti a rozdíly v daných metodikách těchto učebnic.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled German as a Second Language compares the textbook concepts of German as a second language and German as a foreign language - specifically in textbooks at the beginning language level. The theoretical part explains the basic concepts related to the topic and serves for a comprehensive understanding. Furthermore, different approaches to the analysis of textbooks in the field of regional studies, the so-called criterial catalogues and categorial systems, are introduced. Thanks to these catalogues and categorial systems, the practical part of this bachelor thesis has been constructed. The practical part compares and analyses two textbooks, one for German as a foreign language and the other for German as a second language. from the Hueber publishing house using categorical systems. The aim of the analysis is to identify similarities and differences in the given methodologies of these textbooks.
Klíčová slova
němčina jako druhý jazyk, němčina jako cizí jazyk, osvojování jazyka, reálie, učebnice, vizuální prostředky, kategoriální systémy
Klíčová slova v angličtině
German as second language, German as a foreign language, language acquisition, regional studies, textbooks, visual resources, categorial systems
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá konceptem výuky němčiny jako druhého jazyka (Deutsch als Zweitsprache - DaZ). V rámci tohoto konceptu představuje němčina pro žáka druhý jazyk po mateřštině, který plní funkci cílového dorozumívacího jazyka. Jedná se typicky o vzdělávání žáků-cizinců v německy hovořících zemích za účelem jejich integrace do společnosti. V této souvislosti je třeba poukázat na výuku němčiny jako cizího jazyka (Deutsch als Fremdsprache - DaF), kdy k osvojování němčiny dochází v jiné zemi než v zemi cílového jazyka. Zatímco kontext osvojování němčiny je v obou pojetích odlišný, z pohledu metodicko-didaktického lze uplatnit podobné přístupy. V případě některých nakladatelství učebnic se setkáme s tím, že ve stejné produktové řadě nalezneme jak tituly se označením DaF, tak i s označením DaZ. Vzhledem k metodické podobnosti obou konceptů se nabízí otázka, v čem se tyto učebnice liší.
V rámci teoretické části bakalářské práce studentka oba koncepty blíže představí a vysvětlí základní pojmy, které s nimi úzce souvisejí. V praktické části studentka srovná vybrané učební soubory z oblasti DaF a DaZ.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá konceptem výuky němčiny jako druhého jazyka (Deutsch als Zweitsprache - DaZ). V rámci tohoto konceptu představuje němčina pro žáka druhý jazyk po mateřštině, který plní funkci cílového dorozumívacího jazyka. Jedná se typicky o vzdělávání žáků-cizinců v německy hovořících zemích za účelem jejich integrace do společnosti. V této souvislosti je třeba poukázat na výuku němčiny jako cizího jazyka (Deutsch als Fremdsprache - DaF), kdy k osvojování němčiny dochází v jiné zemi než v zemi cílového jazyka. Zatímco kontext osvojování němčiny je v obou pojetích odlišný, z pohledu metodicko-didaktického lze uplatnit podobné přístupy. V případě některých nakladatelství učebnic se setkáme s tím, že ve stejné produktové řadě nalezneme jak tituly se označením DaF, tak i s označením DaZ. Vzhledem k metodické podobnosti obou konceptů se nabízí otázka, v čem se tyto učebnice liší.
V rámci teoretické části bakalářské práce studentka oba koncepty blíže představí a vysvětlí základní pojmy, které s nimi úzce souvisejí. V praktické části studentka srovná vybrané učební soubory z oblasti DaF a DaZ.
Seznam doporučené literatury
GRIMM, Angela. Deutsch als Zweitsprache. Heidelberg: Universitätsverlag Winter Verlag, 2022. ISBN: 382534908X.
HARR, Anne-Katharina. Deutsch als Zweitsprache. Heidelberg: J.B. Mezler Verlag, 2018. ISBN: 3476026705.
HUNECKE, Hans-Werner a Wolgang STEINIG. Deutsch als Fremdsprache. Berlin: Erich Schmidt Verlag GmbH & Co., 2010. ISBN 978-3-503-12203-5.
JEUK, Stefan. Deutsch als Zweitsprache in der Schule. Stuttgart: W. Kohlhammer GmbH, 2021. ISBN ISBN 978-3-17-039003-4.
JUNG, Britta a Herber GÜNTHER. Erstsprache, Zweitsprache, Fremdsprache: Eine einführung. Weinheim: Beltz Verlag, 2007. ISBN: 3407254740
KNIFFKA, Gabriele a Gesa SIEBERT-OTT. Deutsch als Zweitsprache Lehren und Lernen. Paderborn: Verlag Ferdinand Schöningh GmbH & Co. KG, 2007. ISBN 978-3-506-75720-3.
NEUNER, Gerhard, HUFEISEN, Britta, KURSISA, Anta, KOITHAN, Ute a Sabine ERLENWEIN. Deutsch als zweite Fremdsprache: Fernstudieneinheit 26. München: Goethe-Institut, 2009. ISBN 978-3-468-49648-6.
Seznam doporučené literatury
GRIMM, Angela. Deutsch als Zweitsprache. Heidelberg: Universitätsverlag Winter Verlag, 2022. ISBN: 382534908X.
HARR, Anne-Katharina. Deutsch als Zweitsprache. Heidelberg: J.B. Mezler Verlag, 2018. ISBN: 3476026705.
HUNECKE, Hans-Werner a Wolgang STEINIG. Deutsch als Fremdsprache. Berlin: Erich Schmidt Verlag GmbH & Co., 2010. ISBN 978-3-503-12203-5.
JEUK, Stefan. Deutsch als Zweitsprache in der Schule. Stuttgart: W. Kohlhammer GmbH, 2021. ISBN ISBN 978-3-17-039003-4.
JUNG, Britta a Herber GÜNTHER. Erstsprache, Zweitsprache, Fremdsprache: Eine einführung. Weinheim: Beltz Verlag, 2007. ISBN: 3407254740
KNIFFKA, Gabriele a Gesa SIEBERT-OTT. Deutsch als Zweitsprache Lehren und Lernen. Paderborn: Verlag Ferdinand Schöningh GmbH & Co. KG, 2007. ISBN 978-3-506-75720-3.
NEUNER, Gerhard, HUFEISEN, Britta, KURSISA, Anta, KOITHAN, Ute a Sabine ERLENWEIN. Deutsch als zweite Fremdsprache: Fernstudieneinheit 26. München: Goethe-Institut, 2009. ISBN 978-3-468-49648-6.