Microsoft PowerPoint je nástroj sloužící k vytváření prezentací. Ty jsou pak mnohdy využívány ve výuce různých předmětů. V diplomové práci chceme ukázat, že i matematika je předmětem, kde se dá velmi zdárně nástroj Microsoft PowerPoint využívat, zejména k vytváření didaktických prostředí pro aktivizaci žáků. Nastíníme tak jiný pohled na tento běžně používaný prezentační program.
Diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s aktivizačními výukovými metodami, speciálně s didaktickými hrami. U nich uvést rozdělení, jejich využití ve výuce, význam pro žáky, výhody a limity, možné zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a propojení v rámci vzdělávacích předmětů. Odhalit tak další možnosti využití nástroje Microsoft PowerPoint ve vyučování (nejen) matematice. Vytvořit šablony pro pět (didaktických) her pro výuku matematiky a zrealizovat je na vybrané základní škole. Taktéž uvést zpětnou vazbu na provedené didaktické hry, jejich podobu či zařazení ve výuce nejen od učitelů, ale i od samotných žáků.
Anotace v angličtině
Microsoft PowerPoint is a tool being used to create various presentations. These presentations are usually a part of every lesson throughout wide range of school subjects. Diploma thesis aims to proof that this tool is very useful even in math where it can help to build didactic environment interesting enough to increase student's engagement in the topic. Big focus is put to explore different angles of this very basic but popular computer application.
The main goal of this thesis is to inform the readers about activation methods, and especially about didactic games. To provide the knowledge about general sorting of these activities, their utilization in classes, the meaning for students, benefits and constrains, the placement in the Framework Education Programme for Elementary Education and their connection within educational subjects. Furthermore to reveal other possibilities of Microsoft PowerPoint outside the math, to create templates for five specific (didactic) games and to implement them in chosen elementary school. Last but not least to provide feedback on these games and their course and placement not only from teachers but also from students.
Klíčová slova
Aktivizační výukové metody, Didaktické hry, Microsoft PowerPoint, Matematika, Televizní soutěže
Klíčová slova v angličtině
Activation teaching methods, Didactic games, Microsoft PowerPoint, Mathematics, Television competitions
Rozsah průvodní práce
101
Jazyk
CZ
Anotace
Microsoft PowerPoint je nástroj sloužící k vytváření prezentací. Ty jsou pak mnohdy využívány ve výuce různých předmětů. V diplomové práci chceme ukázat, že i matematika je předmětem, kde se dá velmi zdárně nástroj Microsoft PowerPoint využívat, zejména k vytváření didaktických prostředí pro aktivizaci žáků. Nastíníme tak jiný pohled na tento běžně používaný prezentační program.
Diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s aktivizačními výukovými metodami, speciálně s didaktickými hrami. U nich uvést rozdělení, jejich využití ve výuce, význam pro žáky, výhody a limity, možné zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a propojení v rámci vzdělávacích předmětů. Odhalit tak další možnosti využití nástroje Microsoft PowerPoint ve vyučování (nejen) matematice. Vytvořit šablony pro pět (didaktických) her pro výuku matematiky a zrealizovat je na vybrané základní škole. Taktéž uvést zpětnou vazbu na provedené didaktické hry, jejich podobu či zařazení ve výuce nejen od učitelů, ale i od samotných žáků.
Anotace v angličtině
Microsoft PowerPoint is a tool being used to create various presentations. These presentations are usually a part of every lesson throughout wide range of school subjects. Diploma thesis aims to proof that this tool is very useful even in math where it can help to build didactic environment interesting enough to increase student's engagement in the topic. Big focus is put to explore different angles of this very basic but popular computer application.
The main goal of this thesis is to inform the readers about activation methods, and especially about didactic games. To provide the knowledge about general sorting of these activities, their utilization in classes, the meaning for students, benefits and constrains, the placement in the Framework Education Programme for Elementary Education and their connection within educational subjects. Furthermore to reveal other possibilities of Microsoft PowerPoint outside the math, to create templates for five specific (didactic) games and to implement them in chosen elementary school. Last but not least to provide feedback on these games and their course and placement not only from teachers but also from students.
Klíčová slova
Aktivizační výukové metody, Didaktické hry, Microsoft PowerPoint, Matematika, Televizní soutěže
Klíčová slova v angličtině
Activation teaching methods, Didactic games, Microsoft PowerPoint, Mathematics, Television competitions
Zásady pro vypracování
Microsoft Powerpoint je nástroj sloužící k vytváření různých prezentací. Ty jsou pak mnohdy využívány ve výuce různých předmětů. V diplomové práci chceme ukázat, že i matematika je předmětem, kde se dá velmi zdárně tento nástroj využívat, zejména k vytváření didaktických prostředí pro aktivizaci žáků. Nastínit tak jiný pohled na tento běžně používaný nástroj.
Diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s aktivizačními výukovými metodami, speciálně s didaktickými hrami. U nich uvést rozdělení, jejich využití ve výuce, jejich význam pro žáky, propojení s Rámcovým vzdělávacím programem a možné propojení v rámci různých vzdělávacích předmětů. Odhalit tak další možnosti využití nástroje Microsoft Powerpoint ve vyučování (nejen) matematice. Vytvořit šablony pro různé (didaktické) hry pro výuku matematiky a zrealizovat je na vybraných základních školách. Taktéž uvést zpětnou vazbu nejen od učitelů, ale i od samotných žáků.
Požadavky
Základní znalosti z oblasti matematiky, didaktiky matematiky, informatiky a pedagogické psychologie. Znalost učiva matematiky pro ZŠ. Práce s učebnicemi pro základní školu.
Zásady pro vypracování
Microsoft Powerpoint je nástroj sloužící k vytváření různých prezentací. Ty jsou pak mnohdy využívány ve výuce různých předmětů. V diplomové práci chceme ukázat, že i matematika je předmětem, kde se dá velmi zdárně tento nástroj využívat, zejména k vytváření didaktických prostředí pro aktivizaci žáků. Nastínit tak jiný pohled na tento běžně používaný nástroj.
Diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s aktivizačními výukovými metodami, speciálně s didaktickými hrami. U nich uvést rozdělení, jejich využití ve výuce, jejich význam pro žáky, propojení s Rámcovým vzdělávacím programem a možné propojení v rámci různých vzdělávacích předmětů. Odhalit tak další možnosti využití nástroje Microsoft Powerpoint ve vyučování (nejen) matematice. Vytvořit šablony pro různé (didaktické) hry pro výuku matematiky a zrealizovat je na vybraných základních školách. Taktéž uvést zpětnou vazbu nejen od učitelů, ale i od samotných žáků.
Požadavky
Základní znalosti z oblasti matematiky, didaktiky matematiky, informatiky a pedagogické psychologie. Znalost učiva matematiky pro ZŠ. Práce s učebnicemi pro základní školu.
Seznam doporučené literatury
MARCOVITZ, David M. Powerful PowerPoint for educators: using Visual Basic for applications to make PowerPoint interactive. 2nd ed. Santa Barbara, Calif.: Libraries Unlimited, 2012. ISBN 978-1610691369
OULTON, Nicholas B. Killer Presentations: Power the Imagination to Visualise Your Point - With PowerPoint, Second Edition, 2007. ISBN 978-1845280406
SANCHEZ, Eduardo N. Programming PowerPoint With VBA Straight to the Point, 2022. ISBN 978-1615471638
FINKELSTEIN, Ellen a Pavel SAMSONOV. Powerpoint for teachers: dynamic presentations and interactive classroom projects (grades K-12). San Francisco: Jossey-Bass, 2008. ISBN 978-0787997175.
PĂTRUŢ, Monica a Bogdan PATRUT. Educational PowerPoint Presentations: Custom Animations, VBA Programming, Ms Agent and Lego Mindstorms, 2010. ISBN 978-3863067007
GONZÁLEZ, Juan P. Office VBA macros you can use today: over 100 amazing ways to automate Word, Excel, PowerPoint, Outlook, and Access. Uniontown, Ohio: Holy Macro!, 2006. ISBN 978-1932802061.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-34-1.
KREJČOVÁ, Eva a Marta VOLFOVÁ. Didaktické hry v matematice. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-704-1423-5.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-063-4.
OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika II. Liberec: Technická univerzita, 2004. ISBN 80-7083-786-1.
Seznam doporučené literatury
MARCOVITZ, David M. Powerful PowerPoint for educators: using Visual Basic for applications to make PowerPoint interactive. 2nd ed. Santa Barbara, Calif.: Libraries Unlimited, 2012. ISBN 978-1610691369
OULTON, Nicholas B. Killer Presentations: Power the Imagination to Visualise Your Point - With PowerPoint, Second Edition, 2007. ISBN 978-1845280406
SANCHEZ, Eduardo N. Programming PowerPoint With VBA Straight to the Point, 2022. ISBN 978-1615471638
FINKELSTEIN, Ellen a Pavel SAMSONOV. Powerpoint for teachers: dynamic presentations and interactive classroom projects (grades K-12). San Francisco: Jossey-Bass, 2008. ISBN 978-0787997175.
PĂTRUŢ, Monica a Bogdan PATRUT. Educational PowerPoint Presentations: Custom Animations, VBA Programming, Ms Agent and Lego Mindstorms, 2010. ISBN 978-3863067007
GONZÁLEZ, Juan P. Office VBA macros you can use today: over 100 amazing ways to automate Word, Excel, PowerPoint, Outlook, and Access. Uniontown, Ohio: Holy Macro!, 2006. ISBN 978-1932802061.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-34-1.
KREJČOVÁ, Eva a Marta VOLFOVÁ. Didaktické hry v matematice. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-704-1423-5.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-063-4.
OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika II. Liberec: Technická univerzita, 2004. ISBN 80-7083-786-1.
Přílohy volně vložené
5 šablon her v programu Microsoft PowerPoint (CD-ROM/Flash Disk)