Tématem předkládané diplomové práce je vytvoření návrhu projektové výuky pro žáky středních škol na téma "Móda a odívání v Československu mezi lety 1948-1989". Cílem této výuky je seznámení žáků s tématem módy a odívání, jako jedním z aspektů každodennosti v Československu mezi lety 1948-1989. V úvodní části práce je nastíněna historie, charakteristiky, principy a kritéria projektové výuky. Dále je věnována pozornost vývoji trendů v módě a odívání a také vlivům které na ně působily, a to v historickém kontextu dané doby. Na základě těchto kapitol je v poslední části práce vytvořen manuál pro projektovou výuku, a to s ohledem na jednotlivé fáze, kritéria a principy této výuky, které byly vytyčeny v úvodní části práce.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is to create an instruction for project-based teaching for secondary school students on the topic "Fashion and clothing in Czechoslovakia between 1948-1989". The aim of the project is to introduce students to the topic of fashion and clothing, as one of the aspects of everyday life in Czechoslovakia between 1948-1989. In the introductory part of the thesis, the history, characteristics, principles and criteria of project-based teaching are outlined. Furthermore, attention is paid to the development of trends in fashion and clothing, as well as the influences that had an effect on them, in the historical context of that time period. Based on these chapters, a manual for project-based teaching is created in the last part of the thesis, taking into account the individual phases, criteria and principles that were outlined in the introductory part of the thesis.
Klíčová slova
projektová výuka, móda, odívání, Československo mezi lety 1948-1989
Klíčová slova v angličtině
project-based teaching, fashion, clothing, Czechoslovakia between 1948-1989
Rozsah průvodní práce
110 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem předkládané diplomové práce je vytvoření návrhu projektové výuky pro žáky středních škol na téma "Móda a odívání v Československu mezi lety 1948-1989". Cílem této výuky je seznámení žáků s tématem módy a odívání, jako jedním z aspektů každodennosti v Československu mezi lety 1948-1989. V úvodní části práce je nastíněna historie, charakteristiky, principy a kritéria projektové výuky. Dále je věnována pozornost vývoji trendů v módě a odívání a také vlivům které na ně působily, a to v historickém kontextu dané doby. Na základě těchto kapitol je v poslední části práce vytvořen manuál pro projektovou výuku, a to s ohledem na jednotlivé fáze, kritéria a principy této výuky, které byly vytyčeny v úvodní části práce.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is to create an instruction for project-based teaching for secondary school students on the topic "Fashion and clothing in Czechoslovakia between 1948-1989". The aim of the project is to introduce students to the topic of fashion and clothing, as one of the aspects of everyday life in Czechoslovakia between 1948-1989. In the introductory part of the thesis, the history, characteristics, principles and criteria of project-based teaching are outlined. Furthermore, attention is paid to the development of trends in fashion and clothing, as well as the influences that had an effect on them, in the historical context of that time period. Based on these chapters, a manual for project-based teaching is created in the last part of the thesis, taking into account the individual phases, criteria and principles that were outlined in the introductory part of the thesis.
Klíčová slova
projektová výuka, móda, odívání, Československo mezi lety 1948-1989
Klíčová slova v angličtině
project-based teaching, fashion, clothing, Czechoslovakia between 1948-1989
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce je vytvoření manuálu pro projektovou výuku studentů středních škol. Cílem projektové výuky bude seznámení studenta s tématem odívání a módy, jako jedním z aspektů každodennosti v Československu mezi lety 1948-1989. Vedle získání povědomí o odívání socialistického člověka, československém textilním a oděvním průmyslu a módních trendech, bude projekt koncipován tak, aby student čerpal informace z dobových médií, sbírkových institucí a vlastní rodiny i širšího okolí. V teoretické rovině bude práce vycházet z aktuální metodiky projektového vyučování. Pro praktickou část budou využity prameny v podobě dobových periodik, publikací i audiovizuální materiál, hmotné prameny ve sbírkotvorných institucích a odborná literatura.
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce je vytvoření manuálu pro projektovou výuku studentů středních škol. Cílem projektové výuky bude seznámení studenta s tématem odívání a módy, jako jedním z aspektů každodennosti v Československu mezi lety 1948-1989. Vedle získání povědomí o odívání socialistického člověka, československém textilním a oděvním průmyslu a módních trendech, bude projekt koncipován tak, aby student čerpal informace z dobových médií, sbírkových institucí a vlastní rodiny i širšího okolí. V teoretické rovině bude práce vycházet z aktuální metodiky projektového vyučování. Pro praktickou část budou využity prameny v podobě dobových periodik, publikací i audiovizuální materiál, hmotné prameny ve sbírkotvorných institucích a odborná literatura.
Seznam doporučené literatury
HAVLŮJOVÁ, Hana - NAJBERT, Jaroslav. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014.
HLAVÁČKOVÁ, Konstantina. Móda za železnou oponou: společnost, oděvy a lidé v Československu 1948-1989. Praha: Grada Publishing, 2016.
KNAPÍK, Jiří. Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967. Svazek I. A-O. Praha: Academia, 2011.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno, Masarykova univerzita, 2009.