Diplomová práce se zaměřuje na analýzu výsledků mezinárodních šetření PISA a TIMSS z hlediska vztahu žáků k matematice. Na základě této analýzy byly vytvořeny dotazníky určené pro žáky základních, středních a vysokých škol a rovněž pro jejich učitele matematiky. Praktická část obsahuje analýzu získaných vyplněných dotazníků a zhodnocení vztahu žáků k matematice v rámci Libereckého kraje a jejich učitelů k výuce matematiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the analysis of the results of the international surveys PISA and TIMSS from the point of view of the students' relationship to mathematics. Based on this analysis, questionnaires were created for primary, secondary and university students, as well as for their mathematics teachers. The practical part contains an analysis of the obtained completed question-naires and an evaluation of the relationship of pupils to mathematics within the Liberec region and their teachers to the teaching of mathematics.
Klíčová slova
Postoj žáka k matematice, dotazníkové šetření, učitelovo pojetí výuky, Likertova škála
Klíčová slova v angličtině
Pupil's attitude towards mathematics, questionnaire survey, teacher's concept of teaching, Lik-ert scale
Rozsah průvodní práce
96 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na analýzu výsledků mezinárodních šetření PISA a TIMSS z hlediska vztahu žáků k matematice. Na základě této analýzy byly vytvořeny dotazníky určené pro žáky základních, středních a vysokých škol a rovněž pro jejich učitele matematiky. Praktická část obsahuje analýzu získaných vyplněných dotazníků a zhodnocení vztahu žáků k matematice v rámci Libereckého kraje a jejich učitelů k výuce matematiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the analysis of the results of the international surveys PISA and TIMSS from the point of view of the students' relationship to mathematics. Based on this analysis, questionnaires were created for primary, secondary and university students, as well as for their mathematics teachers. The practical part contains an analysis of the obtained completed question-naires and an evaluation of the relationship of pupils to mathematics within the Liberec region and their teachers to the teaching of mathematics.
Klíčová slova
Postoj žáka k matematice, dotazníkové šetření, učitelovo pojetí výuky, Likertova škála
Klíčová slova v angličtině
Pupil's attitude towards mathematics, questionnaire survey, teacher's concept of teaching, Lik-ert scale
Zásady pro vypracování
Abstrakt
Existuje řada studií, které se zaměřují na oblibu matematiky u žáků různých škol. Tyto studie se pokoušejí hledat různé faktory, které žákův vztah k matematice ovlivňují. K těmto faktorům patří vnější a vnitřní motivace, hodnocení učitelem a sebehodnocení, klima třídy, osobnost učitele a styl řízení hodiny nebo vztah rodičů k matematice apod. S ohledem na to, že se z velké části pohybujeme v na hranici psychologie, je do jisté míry obtížné vše podchytit.
Cíle práce
V teoretické části shrnout dosavadní poznatky o výsledcích výzkumů týkajících se obliby matematiky a faktorech, které tuto oblibu ovlivňují.
V praktické části připravit a zrealizovat výzkumné šetření tematicky zaměřené na oblibu matematiky mezi žáky různých věkových kategorií. Při přípravě výzkumného šetření a tvorbě nástroje zohlednit výsledky rešeršní práce z teoretické části. Vybrat a zkonstruovat vhodný nástroj ke sběru dat. Získaná data statisticky vyhodnotit a na základě výsledků statistické analýzy provést jejich řádnou diskuzi.
Metody: Zpracování tématu dle literatury, výběr vhodných metod ke sběru dat, analýza výsledků výzkumného šetření.
Zásady pro vypracování
Abstrakt
Existuje řada studií, které se zaměřují na oblibu matematiky u žáků různých škol. Tyto studie se pokoušejí hledat různé faktory, které žákův vztah k matematice ovlivňují. K těmto faktorům patří vnější a vnitřní motivace, hodnocení učitelem a sebehodnocení, klima třídy, osobnost učitele a styl řízení hodiny nebo vztah rodičů k matematice apod. S ohledem na to, že se z velké části pohybujeme v na hranici psychologie, je do jisté míry obtížné vše podchytit.
Cíle práce
V teoretické části shrnout dosavadní poznatky o výsledcích výzkumů týkajících se obliby matematiky a faktorech, které tuto oblibu ovlivňují.
V praktické části připravit a zrealizovat výzkumné šetření tematicky zaměřené na oblibu matematiky mezi žáky různých věkových kategorií. Při přípravě výzkumného šetření a tvorbě nástroje zohlednit výsledky rešeršní práce z teoretické části. Vybrat a zkonstruovat vhodný nástroj ke sběru dat. Získaná data statisticky vyhodnotit a na základě výsledků statistické analýzy provést jejich řádnou diskuzi.
Metody: Zpracování tématu dle literatury, výběr vhodných metod ke sběru dat, analýza výsledků výzkumného šetření.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2010) Úvod do pedagogického výzkumu. Paido.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Grada.
Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování. Academia.
Smetáčkova, I. (2018). Obliba školní matematiky a její souvislost s externím hodnocením a sebehodnocením. In Scientia in educatione. 9 (2).
Johansone, I., & Malak, B. (2008). Translation and National Adaptations of the TIMSS 2007. Assessment and Questionnaires. In J. F. Olson, M. O. Martin, & I. V. S. Mullis (Eds.), TIMSS 2007 Technical Report. MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College. Dostupné z http://www.timss.org/.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2010) Úvod do pedagogického výzkumu. Paido.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Grada.
Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování. Academia.
Smetáčkova, I. (2018). Obliba školní matematiky a její souvislost s externím hodnocením a sebehodnocením. In Scientia in educatione. 9 (2).
Johansone, I., & Malak, B. (2008). Translation and National Adaptations of the TIMSS 2007. Assessment and Questionnaires. In J. F. Olson, M. O. Martin, & I. V. S. Mullis (Eds.), TIMSS 2007 Technical Report. MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College. Dostupné z http://www.timss.org/.