Diplomová práce pojednává o možnostech rozvíjení logického myšlení žáků v hodinách matematiky na druhém stupni základních škol. Zpočátku v práci shrnujeme dosavadní poznatky související s logickým myšlením a jeho rozvojem, poté uvádíme tři možné prostředky, pomocí nichž lze logické myšlení rozvíjet. V praktické části představujeme vlastní sbírku úloh přispívající k rozvoji logického myšlení. Tyto úlohy ověřujeme ve výzkumné části. V závěru práce popisujeme dotazníkové šetření, které zjišťuje, jakými prostředky rozvíjejí učitelé matematiky logické myšlení žáků.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of developing pupils' logical thinking in mathematics classes at the secondary schools. At the beginning of the thesis, we summarize the previous knowledge related to logical thinking and its development, then we present three possibilities by which logical thinking can be developed. In the practical part, we devise own collection of tasks that develop logical thinking. We verify these tasks in the research part. At the end of the thesis, we describe a questionnaire survey that investigates the means by which mathematics teachers develop students' logical thinking.
Klíčová slova
myšlení, logické myšlení, rozvoj logického myšlení, matematika, sbírka úloh,
heuristické strategie, konstruktivistická výuka
Klíčová slova v angličtině
thinking, logical thinking, development of logical thinking, mathematics, collection of tasks, heuristic strategies, constructivist teaching
Rozsah průvodní práce
124 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o možnostech rozvíjení logického myšlení žáků v hodinách matematiky na druhém stupni základních škol. Zpočátku v práci shrnujeme dosavadní poznatky související s logickým myšlením a jeho rozvojem, poté uvádíme tři možné prostředky, pomocí nichž lze logické myšlení rozvíjet. V praktické části představujeme vlastní sbírku úloh přispívající k rozvoji logického myšlení. Tyto úlohy ověřujeme ve výzkumné části. V závěru práce popisujeme dotazníkové šetření, které zjišťuje, jakými prostředky rozvíjejí učitelé matematiky logické myšlení žáků.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of developing pupils' logical thinking in mathematics classes at the secondary schools. At the beginning of the thesis, we summarize the previous knowledge related to logical thinking and its development, then we present three possibilities by which logical thinking can be developed. In the practical part, we devise own collection of tasks that develop logical thinking. We verify these tasks in the research part. At the end of the thesis, we describe a questionnaire survey that investigates the means by which mathematics teachers develop students' logical thinking.
Klíčová slova
myšlení, logické myšlení, rozvoj logického myšlení, matematika, sbírka úloh,
heuristické strategie, konstruktivistická výuka
Klíčová slova v angličtině
thinking, logical thinking, development of logical thinking, mathematics, collection of tasks, heuristic strategies, constructivist teaching
Zásady pro vypracování
Cíle práce: V teoretické části shrnout dosavadní poznatky související s rozvojem logického myšlení a vymezit základní pojmy. S tím souvisí rešeršní činnost odborných periodik (českých a zahraničních). V praktické části vytvořit sbírku úloh, které přispívají k rozvoji logického myšlení a jsou využitelné při běžné výuce matematiky. Popsat, jak lze tyto úlohy při výuce využívat. Navrhnout a realizovat vhodný pedagogický experiment k ověření vytvořených úloh. Zrealizovat a vyhodnotit dotazníkové šetření. To bude mapovat, jakými prostředky rozvíjejí učitelé matematiky logické myšlení žáků.
Metody: Rešerše odborné literatury, vymezení základních pojmů, tvorba úloh vhodných k rozvoji logického myšlení, dotazníkové šetření.
Zásady pro vypracování
Cíle práce: V teoretické části shrnout dosavadní poznatky související s rozvojem logického myšlení a vymezit základní pojmy. S tím souvisí rešeršní činnost odborných periodik (českých a zahraničních). V praktické části vytvořit sbírku úloh, které přispívají k rozvoji logického myšlení a jsou využitelné při běžné výuce matematiky. Popsat, jak lze tyto úlohy při výuce využívat. Navrhnout a realizovat vhodný pedagogický experiment k ověření vytvořených úloh. Zrealizovat a vyhodnotit dotazníkové šetření. To bude mapovat, jakými prostředky rozvíjejí učitelé matematiky logické myšlení žáků.
Metody: Rešerše odborné literatury, vymezení základních pojmů, tvorba úloh vhodných k rozvoji logického myšlení, dotazníkové šetření.
Seznam doporučené literatury
BUDÍNOVÁ, Irena. Matematika pro bystré a nadané žáky, 2. díl. 1. vydání. Praha: EDIKA, 2017. ISBN 978-80-266-1157-8
HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 2. vydání. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990. ISBN 80-08-01344-3