Cílem diplomové práce je navrhnout a vytvořit dotazník, který bude zjišťovat názory učitelů na jednotlivé vybrané učebnice matematiky pro první stupeň ZŠ. Po získání dat z dotazníku vytvořit evaluační kritéria pro analýzu vybraných učebnic matematiky z pohledu výuky matematiky. S tím je spojená teorie a hodnocení učebnic a teorie pro dotazníkové šetření v pedagogickém výzkumu. Na základě rešeršní činnosti odborných publikací, periodik a odpovědí z dotazníkového šetření vybrat vhodné zástupce učebnic matematiky. Vybrané učebnice analyzovat pomocí vytvořených evaluačních kritérií a vybrat nejlépe hodnocenou učebnici z pohledu výuky matematiky.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to design and develop a questionnaire to determine teachers' opinions on the selected textbooks. After obtaining the data from the questionnaire, to create evaluation criteria for analysing the selected mathematics textbooks from the perspective of mathematics teaching. Related to this is the theory and evaluation of textbooks and the theory for questionnaire survey in educational research. To select appropriate representatives of mathematics textbooks based on the research activities of professional publications, periodicals and questionnaire survey responses. Analyze the selected textbooks using the developed evaluation criteria and select the best evaluated textbook from the perspective of mathematics teaching.
Klíčová slova
Učebnice matematiky pro první stupeň, evaluace učebnic, kritéria evaluace, dotazníkové šetření, výuka matematiky
Cílem diplomové práce je navrhnout a vytvořit dotazník, který bude zjišťovat názory učitelů na jednotlivé vybrané učebnice matematiky pro první stupeň ZŠ. Po získání dat z dotazníku vytvořit evaluační kritéria pro analýzu vybraných učebnic matematiky z pohledu výuky matematiky. S tím je spojená teorie a hodnocení učebnic a teorie pro dotazníkové šetření v pedagogickém výzkumu. Na základě rešeršní činnosti odborných publikací, periodik a odpovědí z dotazníkového šetření vybrat vhodné zástupce učebnic matematiky. Vybrané učebnice analyzovat pomocí vytvořených evaluačních kritérií a vybrat nejlépe hodnocenou učebnici z pohledu výuky matematiky.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to design and develop a questionnaire to determine teachers' opinions on the selected textbooks. After obtaining the data from the questionnaire, to create evaluation criteria for analysing the selected mathematics textbooks from the perspective of mathematics teaching. Related to this is the theory and evaluation of textbooks and the theory for questionnaire survey in educational research. To select appropriate representatives of mathematics textbooks based on the research activities of professional publications, periodicals and questionnaire survey responses. Analyze the selected textbooks using the developed evaluation criteria and select the best evaluated textbook from the perspective of mathematics teaching.
Klíčová slova
Učebnice matematiky pro první stupeň, evaluace učebnic, kritéria evaluace, dotazníkové šetření, výuka matematiky
V teoretické části shrnout základy teorie související s evaluací učebnic a možnostmi sběru dat v pedagogickém výzkumu. S tím souvisí rešeršní činnost odborných publikací a periodik (českých a zahraničních). Na základě výsledků rešeršní činnosti vybrat vhodné zástupce učebnic pro praktickou část. V praktické části provést zhodnocení vybraných učebnic matematiky. Pro toto zhodnocení navrhnout či využít vhodná evaluační kritéria z pohledu výuky matematiky. Navrhnout a zorganizovat formu průzkumu, který bude vhodným způsobem mapovat názory učitelů matematiky na vybrané učebnice a zjišťovat jak s danými učebnicemi učitelé při výuce pracují.
Požadavky: Základní poznatky o hodnocení učebnice jako edukačního média.
Zásady pro vypracování
Cíle práce
V teoretické části shrnout základy teorie související s evaluací učebnic a možnostmi sběru dat v pedagogickém výzkumu. S tím souvisí rešeršní činnost odborných publikací a periodik (českých a zahraničních). Na základě výsledků rešeršní činnosti vybrat vhodné zástupce učebnic pro praktickou část. V praktické části provést zhodnocení vybraných učebnic matematiky. Pro toto zhodnocení navrhnout či využít vhodná evaluační kritéria z pohledu výuky matematiky. Navrhnout a zorganizovat formu průzkumu, který bude vhodným způsobem mapovat názory učitelů matematiky na vybrané učebnice a zjišťovat jak s danými učebnicemi učitelé při výuce pracují.
Požadavky: Základní poznatky o hodnocení učebnice jako edukačního média.
Seznam doporučené literatury
JOHNASSON, M.: (2003) Textbook in mathematics education a study of textbooks as the potentially implemented curriculum. Lulea University of Technology Sweden. ISBN: 1412968127.
MOLNÁR, J. (2007) Učebnice matematiky a klíčové kompetence. UP Olomouc. ISBN 978-80-244-1722-6.
PRŮCHA, J.: (1998) Teorie a analýzy edukačního media. Brno: Paido, ISBN 80-85931-49-4.
Seznam doporučené literatury
JOHNASSON, M.: (2003) Textbook in mathematics education a study of textbooks as the potentially implemented curriculum. Lulea University of Technology Sweden. ISBN: 1412968127.
MOLNÁR, J. (2007) Učebnice matematiky a klíčové kompetence. UP Olomouc. ISBN 978-80-244-1722-6.
PRŮCHA, J.: (1998) Teorie a analýzy edukačního media. Brno: Paido, ISBN 80-85931-49-4.