Tato bakalářská práce popisuje evropské politiky, které záměrně vyvíjely proces dekulturace a následně proces kulturní asimilace původních obyvatel Severní a Jižní, respektive Latinské, Ameriky. Tento proces, který se započal evropským objevením Ameriky, má v současnosti viditelné negativní dopady. V bakalářské práci přibližuji způsob života indiánů v předkolumbovské době. Zaměřuji se na dobu po příchodu Evropanů na dané území. Věnuji se evropské společenské debatě o "indiánské otázce", dále evropské conquistě, epidemiím nemocí a různým podobám střetů civilizací. Z těchto střetů vzešlo otroctví, mestizace, odsuny, války, rezidenční školy či etnoemancipační hnutí. Tyto evropské politiky zásadně ovlivnily současné socioekonomické postavení původních obyvatel. Jednání Evropanů vůči domorodým obyvatelům Severní a Jižní Ameriky lze označit za genocidu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis describes European policies that deliberately developed the process of deculturation and subsequent cultural assimilation of the indigenous peoples of the North and South, respectively Latin, America. This process, which began with the European discovery of the Americas, is currently having visible negative effects. In this thesis I present how Indians lived in pre-Columbian times. Focus is given to the time after European arrival in the area. I address the European societal debate on the "Indian question", the European conquest, disease epidemics and various forms of clashes of civilizations. From these clashes arose slavery, mestizoism, expulsions, wars, residential schools or ethno-emancipation movements. These European policies have profoundly affected the current socio-economic status of indigenous peoples. The actions of Europeans towards the indigenous peoples of the Americas can be described as genocide.
Klíčová slova
genocida, indián, dekulturace, conquista, kulturní asimilace, střet civilizací,
Nový svět, původní obyvatelé
Klíčová slova v angličtině
genocide, Indian, deculturation, conquista, cultural assimilation,
clash of civilizations, New World, indigenous people
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce popisuje evropské politiky, které záměrně vyvíjely proces dekulturace a následně proces kulturní asimilace původních obyvatel Severní a Jižní, respektive Latinské, Ameriky. Tento proces, který se započal evropským objevením Ameriky, má v současnosti viditelné negativní dopady. V bakalářské práci přibližuji způsob života indiánů v předkolumbovské době. Zaměřuji se na dobu po příchodu Evropanů na dané území. Věnuji se evropské společenské debatě o "indiánské otázce", dále evropské conquistě, epidemiím nemocí a různým podobám střetů civilizací. Z těchto střetů vzešlo otroctví, mestizace, odsuny, války, rezidenční školy či etnoemancipační hnutí. Tyto evropské politiky zásadně ovlivnily současné socioekonomické postavení původních obyvatel. Jednání Evropanů vůči domorodým obyvatelům Severní a Jižní Ameriky lze označit za genocidu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis describes European policies that deliberately developed the process of deculturation and subsequent cultural assimilation of the indigenous peoples of the North and South, respectively Latin, America. This process, which began with the European discovery of the Americas, is currently having visible negative effects. In this thesis I present how Indians lived in pre-Columbian times. Focus is given to the time after European arrival in the area. I address the European societal debate on the "Indian question", the European conquest, disease epidemics and various forms of clashes of civilizations. From these clashes arose slavery, mestizoism, expulsions, wars, residential schools or ethno-emancipation movements. These European policies have profoundly affected the current socio-economic status of indigenous peoples. The actions of Europeans towards the indigenous peoples of the Americas can be described as genocide.
Klíčová slova
genocida, indián, dekulturace, conquista, kulturní asimilace, střet civilizací,
Nový svět, původní obyvatelé
Klíčová slova v angličtině
genocide, Indian, deculturation, conquista, cultural assimilation,
clash of civilizations, New World, indigenous people
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat genocidou původních obyvatel obou Amerik s důrazem na komparaci situace původních obyvatel Severní a Jižní (resp. Latinské) Ameriky. Autorka provede stručnou typologii původních obyvatel obou amerických kontinentů s důrazem na společenské uspořádání, politickou organizaci, způsob subsistence a demografii. Následně popíše formy kontaktů a střetů s evropskými dobyvateli. Bude se věnovat kolonizačním strategiím a jejich dopadům na původní obyvatele a různým podobám následných demografických katastrof. Stručně se bude věnovat i demografickému vývoji původních populací a jejich socioekonomickému postavení v koloniální společnosti. Autorka bude postupovat v souladu s pokyny vedoucí bakalářské práce a bude text průběžně konzultovat.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat genocidou původních obyvatel obou Amerik s důrazem na komparaci situace původních obyvatel Severní a Jižní (resp. Latinské) Ameriky. Autorka provede stručnou typologii původních obyvatel obou amerických kontinentů s důrazem na společenské uspořádání, politickou organizaci, způsob subsistence a demografii. Následně popíše formy kontaktů a střetů s evropskými dobyvateli. Bude se věnovat kolonizačním strategiím a jejich dopadům na původní obyvatele a různým podobám následných demografických katastrof. Stručně se bude věnovat i demografickému vývoji původních populací a jejich socioekonomickému postavení v koloniální společnosti. Autorka bude postupovat v souladu s pokyny vedoucí bakalářské práce a bude text průběžně konzultovat.
Seznam doporučené literatury
DELORIA JR, Vina. Native American Testimony: Chronicle Indian White Relations from Prophecy Present 19422000 (rev Edition). Penguin Books, 1999.
CHURCHILL, Ward. Kill the Indian, save the man: the genocidal impact of American Indian residential schools. San Francisco: City Lights, 2004.
MADLEY, Benjamin. An American Genocide: The United States and the California Indian Catastrophe, 1846-1873. Yale University Press, 2016.
STANNARD, David E. American holocaust: the conquest of the New World. New York: Oxford University Press, 1992.
THORNTON, Russell. American Indian holocaust and survival: A population history since 1492. University of Oklahoma Press, 1987.
WACHTEL, Nathan. The vision of the vanquished: the Spanish conquest of Peru through Indian eyes, 1530-1570. The Harvester Press, 1977.
Seznam doporučené literatury
DELORIA JR, Vina. Native American Testimony: Chronicle Indian White Relations from Prophecy Present 19422000 (rev Edition). Penguin Books, 1999.
CHURCHILL, Ward. Kill the Indian, save the man: the genocidal impact of American Indian residential schools. San Francisco: City Lights, 2004.
MADLEY, Benjamin. An American Genocide: The United States and the California Indian Catastrophe, 1846-1873. Yale University Press, 2016.
STANNARD, David E. American holocaust: the conquest of the New World. New York: Oxford University Press, 1992.
THORNTON, Russell. American Indian holocaust and survival: A population history since 1492. University of Oklahoma Press, 1987.
WACHTEL, Nathan. The vision of the vanquished: the Spanish conquest of Peru through Indian eyes, 1530-1570. The Harvester Press, 1977.