Diplomová práce se zabývá vymezením propojování formálního a neformálního vzdělávání v České republice.
V teoretické části se věnuje problematice pojmosloví a poukazuje na časté omyly v jejich dosavadním zaměňování, ať už v případě ustálených slovních spojení neformální vzdělávání a informální učení, tak i ve významu jednotlivých forem vzdělávání, které řada studií zaměňuje za metody a následně je daným formám vzdělávání přisuzuje jako takové "metody", jež dané formy vzdělávání definují.
Práce jasně vymezuje jednotlivé formy vzdělávání, představuje vybrané vzdělávací metody a zároveň stanovuje, kdy se jedná o propojování formálního
a neformálního vzdělávání.
V neposlední řadě poukazuje na nedostatečně probádanou oblast informálního učení, a to dokonce v případě, kdy je i této formě vzdělávání přisuzován velký vzdělávací potenciál.
V praktické části práce je představena přehledová studie propojování formálního a neformálního vzdělávání v České republice a ve vybraných zemích euroatlantické oblasti po roce 2000. Jedná se o výběr nejvýraznějších organizací a realizovaných projektů, které naplňují znaky propojování formálního a neformálního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The scope of my thesis is to deal with the issue of defining the process of linking formal and non-formal education in Czech Republic.
Theoretical part discuses terminology and points out frequent mistakes in it's using in the case of non-formal education and informal learning - in the meanings of different forms of education, which many studies confuse with the methods and then given forms of education attributes as such "methods" that define those forms of education.
This thesis thoroughly defines different forms of education, introduces selected educational methods and also establishes when formal and non-formal education is linked.
Furthermore it highlights the lack of research aimed on the area of informal learning, despite the fact that this form of education is understood to have an impactful educational potential.
The practical part of the thesis creates an overview study of cases of linking formal and non-formal education in Czech Republic and selected countries of Euro-Atlantic region, starting from the year 2000. It offers a selection of the most prominent organisations and implemented projects that exhibits the attributes of linking formal and non-formal education.
Klíčová slova
Neformální vzdělávání, formální vzdělávání, dobrá praxe, škola, vyučování
Klíčová slova v angličtině
Non-formal education, formal education, best practice, school, teaching
Rozsah průvodní práce
140 s. (272043 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vymezením propojování formálního a neformálního vzdělávání v České republice.
V teoretické části se věnuje problematice pojmosloví a poukazuje na časté omyly v jejich dosavadním zaměňování, ať už v případě ustálených slovních spojení neformální vzdělávání a informální učení, tak i ve významu jednotlivých forem vzdělávání, které řada studií zaměňuje za metody a následně je daným formám vzdělávání přisuzuje jako takové "metody", jež dané formy vzdělávání definují.
Práce jasně vymezuje jednotlivé formy vzdělávání, představuje vybrané vzdělávací metody a zároveň stanovuje, kdy se jedná o propojování formálního
a neformálního vzdělávání.
V neposlední řadě poukazuje na nedostatečně probádanou oblast informálního učení, a to dokonce v případě, kdy je i této formě vzdělávání přisuzován velký vzdělávací potenciál.
V praktické části práce je představena přehledová studie propojování formálního a neformálního vzdělávání v České republice a ve vybraných zemích euroatlantické oblasti po roce 2000. Jedná se o výběr nejvýraznějších organizací a realizovaných projektů, které naplňují znaky propojování formálního a neformálního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The scope of my thesis is to deal with the issue of defining the process of linking formal and non-formal education in Czech Republic.
Theoretical part discuses terminology and points out frequent mistakes in it's using in the case of non-formal education and informal learning - in the meanings of different forms of education, which many studies confuse with the methods and then given forms of education attributes as such "methods" that define those forms of education.
This thesis thoroughly defines different forms of education, introduces selected educational methods and also establishes when formal and non-formal education is linked.
Furthermore it highlights the lack of research aimed on the area of informal learning, despite the fact that this form of education is understood to have an impactful educational potential.
The practical part of the thesis creates an overview study of cases of linking formal and non-formal education in Czech Republic and selected countries of Euro-Atlantic region, starting from the year 2000. It offers a selection of the most prominent organisations and implemented projects that exhibits the attributes of linking formal and non-formal education.
Klíčová slova
Neformální vzdělávání, formální vzdělávání, dobrá praxe, škola, vyučování
Klíčová slova v angličtině
Non-formal education, formal education, best practice, school, teaching
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
Sestavit přehledovou studii významných projektů realizovaných v oblasti propojování formálního a neformálního vzdělávání v České republice a ve vybraných zemích v euroatlantické oblasti po roce 2000.
Uvést významné příklady dobré praxe a realizované dopadové studie v případě realizovaných edukačních programů v oblasti propojování formálního a neformálního vzdělávání v České republice a ve vybraných zemích v euroatlantické oblasti.
Požadavky:
Pravidelné konzultace s vedoucí práce.
Sestavení adekvátní rešerše zdrojů k tématu diplomové práce.
Sestavení přehledové studie propojování formálního a neformálního vzdělávání v ČR a vybraných zemích euroatlantické oblasti po roce 2000 a uvedení příkladů dobré praxe "propojení formálního a neformálního vzdělávání" a diskuze k jejich přínosům pro edukanty.
Metody:
rešerše, textová analýza, rozhovor
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
Sestavit přehledovou studii významných projektů realizovaných v oblasti propojování formálního a neformálního vzdělávání v České republice a ve vybraných zemích v euroatlantické oblasti po roce 2000.
Uvést významné příklady dobré praxe a realizované dopadové studie v případě realizovaných edukačních programů v oblasti propojování formálního a neformálního vzdělávání v České republice a ve vybraných zemích v euroatlantické oblasti.
Požadavky:
Pravidelné konzultace s vedoucí práce.
Sestavení adekvátní rešerše zdrojů k tématu diplomové práce.
Sestavení přehledové studie propojování formálního a neformálního vzdělávání v ČR a vybraných zemích euroatlantické oblasti po roce 2000 a uvedení příkladů dobré praxe "propojení formálního a neformálního vzdělávání" a diskuze k jejich přínosům pro edukanty.
Metody:
rešerše, textová analýza, rozhovor
Seznam doporučené literatury
CLARIJS, R., ed., 2008. Leisure & non-formal education: a European overview of after- and out-of-school education. Praha: EAICY. ISBN 978-80-254-1698-3.
HAKOVÁ, J., ed., 2011. Sborovna. Praha: Prázdninová škola Lipnice. ISBN 978-80-260-1276-4.
HAVLÍČKOVÁ, D., ŽÁRSKÁ, K., 2012. Kompetence v neformálním vzdělávání. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. ISBN 978-80-87449-18-9.
MARA, D., 2021. Theoretical and Practical Approaches to Non-Formal Education: Interdisciplinary Examinations into Various Instructional Models. Irvine: Brown Walker Press. ISBN: 9781599426129.
NOVOSÁDOVÁ, M., PŘÍŠOVSKÁ L., 2019. Úvod do neformálního vzdělávání. Praha: Dům zahraniční spolupráce (DZS). ISBN 978-80-88153-68-9.
PÁVKOVÁ, J., 2008. Pedagogika volného času. vyd. 4. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-423-6.
Seznam doporučené literatury
CLARIJS, R., ed., 2008. Leisure & non-formal education: a European overview of after- and out-of-school education. Praha: EAICY. ISBN 978-80-254-1698-3.
HAKOVÁ, J., ed., 2011. Sborovna. Praha: Prázdninová škola Lipnice. ISBN 978-80-260-1276-4.
HAVLÍČKOVÁ, D., ŽÁRSKÁ, K., 2012. Kompetence v neformálním vzdělávání. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. ISBN 978-80-87449-18-9.
MARA, D., 2021. Theoretical and Practical Approaches to Non-Formal Education: Interdisciplinary Examinations into Various Instructional Models. Irvine: Brown Walker Press. ISBN: 9781599426129.
NOVOSÁDOVÁ, M., PŘÍŠOVSKÁ L., 2019. Úvod do neformálního vzdělávání. Praha: Dům zahraniční spolupráce (DZS). ISBN 978-80-88153-68-9.
PÁVKOVÁ, J., 2008. Pedagogika volného času. vyd. 4. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-423-6.