Tato diplomová práce se zabývá zkoumáním rozvoje matematické gramotnosti studentů prostřednictvím netradičních úloh, které pokrývají různé vzdělávací oblasti. Teoretická část analyzuje matematickou gramotnost, výukové metody, jejich vztah k Rámcovému vzdělávacímu programu a identifikuje kritická místa ve výuce. Praktická část se soustředí na experimentální výzkum, kde jsou využívány netradiční matematické úlohy. Výsledky poskytují učitelům a výzkumníkům cenné poznatky pro úspěšnou integraci těchto úloh do výuky matematiky a podporu celkového rozvoje matematické gramotnosti studentů.
Anotace v angličtině
This master's thesis investigates the development of students' mathematical literacy through non-traditional tasks covering various educational domains. The theoretical part analyzes mathematical literacy, teaching methods, the relationship to the Framework Educational Program, and identifies key aspects in education. The practical part focuses on experimental research, utilizing non-traditional mathematical tasks. The results provide valuable insights for teachers and researchers for the successful integration of these tasks into mathematics education and the overall support of students' mathematical literacy development.
Klíčová slova
Matematická gramotnost, výuka matematiky, netradiční úlohy, list matematických úloh, vzdělávací oblasti, Rámcový vzdělávací program, kritická místa ve výuce, experimentální výzkum.
Klíčová slova v angličtině
Mathematical literacy, mathematics education, unconventional tasks, list of mathematical tasks, educational domains, Framework Educational Program, critical points in education, experimental research.
Rozsah průvodní práce
126 s. (153 323 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá zkoumáním rozvoje matematické gramotnosti studentů prostřednictvím netradičních úloh, které pokrývají různé vzdělávací oblasti. Teoretická část analyzuje matematickou gramotnost, výukové metody, jejich vztah k Rámcovému vzdělávacímu programu a identifikuje kritická místa ve výuce. Praktická část se soustředí na experimentální výzkum, kde jsou využívány netradiční matematické úlohy. Výsledky poskytují učitelům a výzkumníkům cenné poznatky pro úspěšnou integraci těchto úloh do výuky matematiky a podporu celkového rozvoje matematické gramotnosti studentů.
Anotace v angličtině
This master's thesis investigates the development of students' mathematical literacy through non-traditional tasks covering various educational domains. The theoretical part analyzes mathematical literacy, teaching methods, the relationship to the Framework Educational Program, and identifies key aspects in education. The practical part focuses on experimental research, utilizing non-traditional mathematical tasks. The results provide valuable insights for teachers and researchers for the successful integration of these tasks into mathematics education and the overall support of students' mathematical literacy development.
Klíčová slova
Matematická gramotnost, výuka matematiky, netradiční úlohy, list matematických úloh, vzdělávací oblasti, Rámcový vzdělávací program, kritická místa ve výuce, experimentální výzkum.
Klíčová slova v angličtině
Mathematical literacy, mathematics education, unconventional tasks, list of mathematical tasks, educational domains, Framework Educational Program, critical points in education, experimental research.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl určit nejčastější chyby a problémy žáků v dané oblasti matematiky dle úvodní netradiční úlohy. Následně proběhne ověření těchto problémů ve vhodném vstupním testu. Navazovat bude tvorba několika modelových situací s gradací a dostatkem netradičních úloh, pomocí kterých bude snaha o nápravu objevených problémů žáků. V závěru budou žáci podrobeni výstupnímu testu, kde se potvrdí či vyvrátí zlepšení. Na žácích ve třídě bude tedy sledován jejich posun v konkrétní oblasti.
Cílem diplomové práce je zpracovat problematiku nejčastějších chyb a problémů v dané oblasti matematiky. Připravit a analyzovat test, kde se výskyt těchto chyb potvrdí. Následně vytvořit netradiční modelové situace s gradací, ve kterých bude problémové učivo procvičováno. Na závěr sestavit test, ve kterém bude ověřen posun ve znalostech a schopnostech žáků ve zkoumané konkrétní oblasti.
V teoretické části bude pojednáno o kritických místech ve výuce matematiky, motivaci, motivačním prostředí, metodách výuky, atp.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl určit nejčastější chyby a problémy žáků v dané oblasti matematiky dle úvodní netradiční úlohy. Následně proběhne ověření těchto problémů ve vhodném vstupním testu. Navazovat bude tvorba několika modelových situací s gradací a dostatkem netradičních úloh, pomocí kterých bude snaha o nápravu objevených problémů žáků. V závěru budou žáci podrobeni výstupnímu testu, kde se potvrdí či vyvrátí zlepšení. Na žácích ve třídě bude tedy sledován jejich posun v konkrétní oblasti.
Cílem diplomové práce je zpracovat problematiku nejčastějších chyb a problémů v dané oblasti matematiky. Připravit a analyzovat test, kde se výskyt těchto chyb potvrdí. Následně vytvořit netradiční modelové situace s gradací, ve kterých bude problémové učivo procvičováno. Na závěr sestavit test, ve kterém bude ověřen posun ve znalostech a schopnostech žáků ve zkoumané konkrétní oblasti.
V teoretické části bude pojednáno o kritických místech ve výuce matematiky, motivaci, motivačním prostředí, metodách výuky, atp.
Seznam doporučené literatury
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
Netradiční úlohy. Matematická gramotnost v mezinárodním výzkumu PISA. Praha: ÚIV, 2006. ISBN 80-211-0522-4.
KALOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
HOUSKA, J. Netradiční úlohy ve výuce matematiky. Metodický portál: Články [online]. 18. 02. 2009, [cit. 2011-06-08]. Dostupné z WWW: Odborný článek: Netradiční úlohy ve výuce matematiky (rvp.cz) . ISSN 1802-4785.
GALLOVÁ, M., GUNČAGA, J., CHANASOVÁ, Z., MOLDOVÁ CHOVANCOVÁ, M., New challenges in education. Ružomberok: Verbum, 2012. ISBN 978-80-561-0065-3.
ŽILKOVÁ, K., Teória a prax geometrických manipulácií v primárnom vzdělávaní. Praha: Poweprint 2013. ISBN 978-80-87415-84-9
Seznam doporučené literatury
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
Netradiční úlohy. Matematická gramotnost v mezinárodním výzkumu PISA. Praha: ÚIV, 2006. ISBN 80-211-0522-4.
KALOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
HOUSKA, J. Netradiční úlohy ve výuce matematiky. Metodický portál: Články [online]. 18. 02. 2009, [cit. 2011-06-08]. Dostupné z WWW: Odborný článek: Netradiční úlohy ve výuce matematiky (rvp.cz) . ISSN 1802-4785.
GALLOVÁ, M., GUNČAGA, J., CHANASOVÁ, Z., MOLDOVÁ CHOVANCOVÁ, M., New challenges in education. Ružomberok: Verbum, 2012. ISBN 978-80-561-0065-3.
ŽILKOVÁ, K., Teória a prax geometrických manipulácií v primárnom vzdělávaní. Praha: Poweprint 2013. ISBN 978-80-87415-84-9
Přílohy volně vložené
PDF - žákovská řešení (vstupní test, 4x listy matematických úlohy, výstupní test, předvýzkum)