Diplomová práce se zabývá aplikací metody AZA u žáků ve 4. a 5. ročníku ZŠ. Charakterizuje cílovou skupinu žáku, tzn. dítě mladšího školního věku. Vymezuje základní pojmy související s mezipředmětovými vztahy a vyučovacími metodami. Zaměřuje se především na aktivizující metody, mezi které můžeme metodu AZA zařadit. Součástí diplomové práce je soubor aktivit využívající metodu AZA a metodické doporučení k jejich zavedení v běžné praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the application of the AZA method for children in the 4th and 5th grade of primary school. It characterizes the target group - children of primary school age. Defines basic concepts related to cross curriculum relations and teaching methods. It mainly focuses on activating methods, among which we can include the AZA method. Part of the thesis is a set of activities using the AZA method and methodological recommendations for their implementation in school practice.
Klíčová slova
metoda AZA, aktivizující výukové metody, mezipředmětové vztahy, žák mladšího školního věku, aktivity napomáhající získávat, třídit a porovnávat informace
Klíčová slova v angličtině
the AZA method, activating methods, cross curricular teaching, child of primary school age, activities helping to gain, sort and compare information
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá aplikací metody AZA u žáků ve 4. a 5. ročníku ZŠ. Charakterizuje cílovou skupinu žáku, tzn. dítě mladšího školního věku. Vymezuje základní pojmy související s mezipředmětovými vztahy a vyučovacími metodami. Zaměřuje se především na aktivizující metody, mezi které můžeme metodu AZA zařadit. Součástí diplomové práce je soubor aktivit využívající metodu AZA a metodické doporučení k jejich zavedení v běžné praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the application of the AZA method for children in the 4th and 5th grade of primary school. It characterizes the target group - children of primary school age. Defines basic concepts related to cross curriculum relations and teaching methods. It mainly focuses on activating methods, among which we can include the AZA method. Part of the thesis is a set of activities using the AZA method and methodological recommendations for their implementation in school practice.
Klíčová slova
metoda AZA, aktivizující výukové metody, mezipředmětové vztahy, žák mladšího školního věku, aktivity napomáhající získávat, třídit a porovnávat informace
Klíčová slova v angličtině
the AZA method, activating methods, cross curricular teaching, child of primary school age, activities helping to gain, sort and compare information
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Rozpracovat využití a didaktické postupy práce metodou AZA ve 4. a 5. ročníku základní školy Postup práce: 1. Studium odborné literatury (celostní vzdělávání, mezipředmětové vztahy, didaktické metody, osobnost žáka 1. stupně ZŠ aj.). 2. Vytvoření praktických metodických postupů začlenění metody AZA do výuky ve 4. a 5. ročníku ZŠ. 3. Ověření účinnosti postupů. 4. Návrh metodických úprav, formulace závěrů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Rozpracovat využití a didaktické postupy práce metodou AZA ve 4. a 5. ročníku základní školy Postup práce: 1. Studium odborné literatury (celostní vzdělávání, mezipředmětové vztahy, didaktické metody, osobnost žáka 1. stupně ZŠ aj.). 2. Vytvoření praktických metodických postupů začlenění metody AZA do výuky ve 4. a 5. ročníku ZŠ. 3. Ověření účinnosti postupů. 4. Návrh metodických úprav, formulace závěrů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1. ANDĚL, P.; VYKOUKALOVÁ, V. 2018. Rozvoj myšlení v souvislostech metodou řetězců asociací a znalostí. Gramotnost, pregramotnost, vzdělávání, vol. 2, no. 1, pp. 85–100. ISSN 2533- 7890. 2. PETTY, G. Moderní vyučování. 2013. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4. 3. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2021. Praha: VÚP. [online]. [vid. 15. 10. 2021]. Available at: < https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy- vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/>. 4. SKUTIL, M. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7. 5. Aktuální učebnice, pracovní sešity a metodické příručky určené pro vzdělávání na 1. stupeň ZŠ.
Seznam doporučené literatury
1. ANDĚL, P.; VYKOUKALOVÁ, V. 2018. Rozvoj myšlení v souvislostech metodou řetězců asociací a znalostí. Gramotnost, pregramotnost, vzdělávání, vol. 2, no. 1, pp. 85–100. ISSN 2533- 7890. 2. PETTY, G. Moderní vyučování. 2013. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4. 3. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2021. Praha: VÚP. [online]. [vid. 15. 10. 2021]. Available at: < https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy- vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/>. 4. SKUTIL, M. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7. 5. Aktuální učebnice, pracovní sešity a metodické příručky určené pro vzdělávání na 1. stupeň ZŠ.