Tato diplomová práce popisuje rozvoj grafomotoriky u žáka s vývojovou dysfázií využitím výtvarných činností. Věnuje se zejména činnostem, které jsou pro žáky prvního stupně zábavné a zajímavé.
Teoretická část se věnuje obecně grafomotorice, jemné a hrubé motorice. Zaměřuje se na vývojovou dysfázii, kdy je popsaná etiologie, symptomy, klasifikace, diagnostika a terapie. Stručně je popsán i systém podpory.
Praktická část je zaměřena na rozvoj grafomotoriky pomocí výtvarných činností. Je popsán rozvoj žáka s vývojovou dysfázií v dílčích oblastech. V poslední části jsou uvedené konkrétní výtvarné činnosti a zhodnocení jejich nápomoci při rozvoji grafomotoriky. Uvedené jsou
i výsledné obrázky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes the development of graphomotor skills in a student with developmental dysphasia using creative activities. It mainly focuses on activities that are fun and interesting for first graders.
The theoretical part is generally devoted to graphomotor, fine and gross motor skills. It focuses on developmental dysphasia, where etiology, symptoms, classification, diagnosis and therapy are described. The support system is also briefly described.
The practical part is focused on the development of graphomotor skills using creative activities. The development of a student with developmental dysphasia in partial areas is described. In the last part, concrete creative activities and an evaluation of their help in the development of graphomotor skills are presented. They are listed and the resulting images.
development, graphomotor skills, fine and gross motor skills, developmental dysphasia, creative activities, parents, school, support measures
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce popisuje rozvoj grafomotoriky u žáka s vývojovou dysfázií využitím výtvarných činností. Věnuje se zejména činnostem, které jsou pro žáky prvního stupně zábavné a zajímavé.
Teoretická část se věnuje obecně grafomotorice, jemné a hrubé motorice. Zaměřuje se na vývojovou dysfázii, kdy je popsaná etiologie, symptomy, klasifikace, diagnostika a terapie. Stručně je popsán i systém podpory.
Praktická část je zaměřena na rozvoj grafomotoriky pomocí výtvarných činností. Je popsán rozvoj žáka s vývojovou dysfázií v dílčích oblastech. V poslední části jsou uvedené konkrétní výtvarné činnosti a zhodnocení jejich nápomoci při rozvoji grafomotoriky. Uvedené jsou
i výsledné obrázky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes the development of graphomotor skills in a student with developmental dysphasia using creative activities. It mainly focuses on activities that are fun and interesting for first graders.
The theoretical part is generally devoted to graphomotor, fine and gross motor skills. It focuses on developmental dysphasia, where etiology, symptoms, classification, diagnosis and therapy are described. The support system is also briefly described.
The practical part is focused on the development of graphomotor skills using creative activities. The development of a student with developmental dysphasia in partial areas is described. In the last part, concrete creative activities and an evaluation of their help in the development of graphomotor skills are presented. They are listed and the resulting images.
development, graphomotor skills, fine and gross motor skills, developmental dysphasia, creative activities, parents, school, support measures
Zásady pro vypracování
Cíl: cílem diplomové práce je popsat a analyzovat rozvoj grafomotoriky u žáka s vývojovou dysfázií prostřednictvím výtvarných úkolů.
Požadavky: studium odborné literatury, případová studie – dlouhodobé pozorování konkrétního žáka, návrh, ověření a reflexe sady úkolů rozvíjejících grafomotoriku, výzkumné šetření – rozhovor s učitelkou/asistentem pozorovaného žáka.
Metody: analýza odborné literatury a školní dokumentace, případová studie, rozhovor s pedagogem, asistentem pedagoga, speciálním pedagogem, dlouhodobé pozorování, metodické zpracování grafomotorických úkolů.
Zásady pro vypracování
Cíl: cílem diplomové práce je popsat a analyzovat rozvoj grafomotoriky u žáka s vývojovou dysfázií prostřednictvím výtvarných úkolů.
Požadavky: studium odborné literatury, případová studie – dlouhodobé pozorování konkrétního žáka, návrh, ověření a reflexe sady úkolů rozvíjejících grafomotoriku, výzkumné šetření – rozhovor s učitelkou/asistentem pozorovaného žáka.
Metody: analýza odborné literatury a školní dokumentace, případová studie, rozhovor s pedagogem, asistentem pedagoga, speciálním pedagogem, dlouhodobé pozorování, metodické zpracování grafomotorických úkolů.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. 2011. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80251-0977-9.
MLČÁKOVÁ, Renata. 2009. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2630-4.
ROESELOVÁ Věra. 1996. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ISBN 80-902267-1-X.
SKUTIL, Martin. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
SLOWÍK Josef. 2016. Speciální pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-802.4717-333.
THOROVÁ, Kateřina. 2015. Vývojová psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
UŽDIL, Josef. 1978. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: Výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: SPN. ISBN 14-245-78.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. 2011. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80251-0977-9.
MLČÁKOVÁ, Renata. 2009. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2630-4.
ROESELOVÁ Věra. 1996. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. ISBN 80-902267-1-X.
SKUTIL, Martin. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
SLOWÍK Josef. 2016. Speciální pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-802.4717-333.
THOROVÁ, Kateřina. 2015. Vývojová psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
UŽDIL, Josef. 1978. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: Výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: SPN. ISBN 14-245-78.