Tato bakalářská práce zkoumá etické a profesionální hodnoty v oblasti vzdělávání, se zaměřením na roli učitele. Práce se zabývá otázkou učitelského prezentování názorů a zkoumá základní práva, etické zásady a pedagogické aspekty. Bakalářská práce se zaměřuje na etické kodexy a charakteristiky ideálního učitele, řeší problémy spojené s výkonem profese a zkoumá hranice mezi pedagogem a žákem. Práce analyzuje konkrétní příklady určité indoktrinace ve školách a prezentace názorů. V neposlední řadě se věnuje rozhovoru s učitelkou ze základní školy, která reaguje na etický kodex pedagoga a na diskuzi ohledně kontroverzních témat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is dedicated to the exploration of the ethical and professional values in education, with a focus on the role of the teacher. The thesis addresses the issue of teachers presenting their opinions and explores basic rights, ethical principles, and pedagogical aspects. It also focuses on the ethical codes and characteristics of an ideal teacher, addressing the problems associated with the profession and exploring the boundaries between teachers and students. The thesis analyzes specific examples of certain indoctrination in schools and the presentation of opinions. Finally, it examines an interview with an elementary school teacher who responds to the educator's code of ethics and to the debate over controversial issues.
Klíčová slova
etika, etický kodex, kodex učitele, kontroverzní témata, hodnoty a postoje, prezentace názorů, žák, učitel
Klíčová slova v angličtině
ethics, code of ethics, teacher's code, controversial topics, values and attitudes, presentation of opinions, students, teachers
Rozsah průvodní práce
55 s. (96 472 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce zkoumá etické a profesionální hodnoty v oblasti vzdělávání, se zaměřením na roli učitele. Práce se zabývá otázkou učitelského prezentování názorů a zkoumá základní práva, etické zásady a pedagogické aspekty. Bakalářská práce se zaměřuje na etické kodexy a charakteristiky ideálního učitele, řeší problémy spojené s výkonem profese a zkoumá hranice mezi pedagogem a žákem. Práce analyzuje konkrétní příklady určité indoktrinace ve školách a prezentace názorů. V neposlední řadě se věnuje rozhovoru s učitelkou ze základní školy, která reaguje na etický kodex pedagoga a na diskuzi ohledně kontroverzních témat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is dedicated to the exploration of the ethical and professional values in education, with a focus on the role of the teacher. The thesis addresses the issue of teachers presenting their opinions and explores basic rights, ethical principles, and pedagogical aspects. It also focuses on the ethical codes and characteristics of an ideal teacher, addressing the problems associated with the profession and exploring the boundaries between teachers and students. The thesis analyzes specific examples of certain indoctrination in schools and the presentation of opinions. Finally, it examines an interview with an elementary school teacher who responds to the educator's code of ethics and to the debate over controversial issues.
Klíčová slova
etika, etický kodex, kodex učitele, kontroverzní témata, hodnoty a postoje, prezentace názorů, žák, učitel
Klíčová slova v angličtině
ethics, code of ethics, teacher's code, controversial topics, values and attitudes, presentation of opinions, students, teachers
Zásady pro vypracování
Autorka nejprve popíše a vysvětlí principy profesní etiky českého učitele v kontextu Etického kodexu profesní komory a Ústavy ČR. Využije dostupnou odbornou literaturu. Dále se zaměří a analyzuje problematiku prezentace vlastních postojů učitelům žákům na 2. stupni ZŠ. Autorka se bude držet metodologických a organizačních pokynů vedoucího práce a bude pravidelně konzultovat postup.
Zásady pro vypracování
Autorka nejprve popíše a vysvětlí principy profesní etiky českého učitele v kontextu Etického kodexu profesní komory a Ústavy ČR. Využije dostupnou odbornou literaturu. Dále se zaměří a analyzuje problematiku prezentace vlastních postojů učitelům žákům na 2. stupni ZŠ. Autorka se bude držet metodologických a organizačních pokynů vedoucího práce a bude pravidelně konzultovat postup.
Seznam doporučené literatury
DOROTÍKOVÁ, Soňa. Profesní etika učitelství. Praha: Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, 2003. 105 s. Školský management. Řízení školy a pedagogického procesu. ISBN 80-7290-102-8.
GÖBELOVÁ, Taťána. Profesní hodnoty a etické principy v práci učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2015. 119 s. ISBN 978-80-7464-808-3.
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Triton, 2003. 223 s. ISBN 80-7254-329-6.
ANZENBACHER, Arno, 2001, c1994. Úvod do etiky. Vyd. v tomto překl. 3., v nakl. Academia 2. Praha: Academia. ISBN 80-200-0953-1
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 807178463X.
KOPŘIVA, Karel, 2000. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-429-X.
GOSIOROVSKÝ, Ivan a Ladislav ZAPLETAL. Vybrané kapitoly z profesní etiky: (etika v profesi manažera, podnikatelská etika, profesní učitelská etika). Strážnice: Veřejnosprávní vzdělávací institut o.p.s., Strážnice, 2017. ISBN 978-80-905919-3-6.
PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
MIČICOVÁ, Barbora. Profesní komory pedagogů/pedagogických pracovníků ve vybraných evropských zemích [online]. Praha: Kancelář Poslanecké sněmovny, 2017, 11 s. ISSN 2533-4131. Dostupné z: 1/ BELGIE (psp.cz)
Pedagogická komora [online]. Praha [cit. 2023-04-26]. Dostupné z: https://www.pedagogicka-komora.cz/
Seznam doporučené literatury
DOROTÍKOVÁ, Soňa. Profesní etika učitelství. Praha: Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, 2003. 105 s. Školský management. Řízení školy a pedagogického procesu. ISBN 80-7290-102-8.
GÖBELOVÁ, Taťána. Profesní hodnoty a etické principy v práci učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2015. 119 s. ISBN 978-80-7464-808-3.
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Triton, 2003. 223 s. ISBN 80-7254-329-6.
ANZENBACHER, Arno, 2001, c1994. Úvod do etiky. Vyd. v tomto překl. 3., v nakl. Academia 2. Praha: Academia. ISBN 80-200-0953-1
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 807178463X.
KOPŘIVA, Karel, 2000. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-429-X.
GOSIOROVSKÝ, Ivan a Ladislav ZAPLETAL. Vybrané kapitoly z profesní etiky: (etika v profesi manažera, podnikatelská etika, profesní učitelská etika). Strážnice: Veřejnosprávní vzdělávací institut o.p.s., Strážnice, 2017. ISBN 978-80-905919-3-6.
PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
MIČICOVÁ, Barbora. Profesní komory pedagogů/pedagogických pracovníků ve vybraných evropských zemích [online]. Praha: Kancelář Poslanecké sněmovny, 2017, 11 s. ISSN 2533-4131. Dostupné z: 1/ BELGIE (psp.cz)
Pedagogická komora [online]. Praha [cit. 2023-04-26]. Dostupné z: https://www.pedagogicka-komora.cz/