Bakalářská práce se zaměřuje na projevy nadaného dítěte v předškolním věku s důrazem na identifikaci a analýzu těchto projevů. Práce se soustředí na jednoho chlapce, který je blízkým rodinným členem autorky, což umožňuje detailní sledování jeho vývoje a projevů nadání z různých perspektiv. Výzkumná metoda kombinuje teoretický přehled s empirickým výzkumem, který zahrnuje analýzu videozáznamů, pozorování a rozhovory s matkou a respondentem.
Cílem práce je zjistit projevy nadání u předškolního dítěte. Práce může přispět k porozumění vývoje nadaných dětí (chlapců) v rodinném prostředí a pro edukační praxi mateřské školy.
Práce zahrnuje kvalitativní výzkumný design formou video analýzy při spontánní a řízené činnosti dítěte. Díky osobní blízkosti k respondentovi a dlouhodobému pozorování jeho chování autorka disponuje jedinečným pohledem na jeho rozvoj a schopnosti. Výsledky práce přinášejí důkladný vhled do tématu nadání u předškolních dětí a mohou obohatit výzkumy i praktické přístupy v oblasti edukace a výchovy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the manifestations of the gifted child in preschool age with emphasis on the identification and analysis of these manifestations. The thesis focuses on one boy who is a close family member of the author, which allows a detailed observation of his development and manifestations of giftedness from different perspectives. The research method combines a theoretical overview with empirical research, which includes analysis of video recordings, observations and interviews with the mother and the respondent.
The aim of the study is to identify the manifestations of giftedness in the preschool child. The work can contribute to the understanding of the development of gifted children (boys) in the family environment and for the educational practice of the kindergarten.
The thesis includes a qualitative research design in the form of video analysis during spontaneous and guided activities of the child. Through personal proximity to the respondent and long-term observation of his behaviour, the author has a unique perspective on his development and abilities. The results of the work provide a thorough insight into the topic of giftedness in preschool children and can enrich research and practical approaches in the field of education and upbringing.
Klíčová slova
nadání, nadané dítě v předškolním věku, inteligence, video analýza, charakteristika nadaného dítěte, rozvoj nadání, projevy nadaného dítěte
Klíčová slova v angličtině
giftedness, gifted child in preschool, intelligence, video analysis, characteristics of a gifted child, development of giftedness, manifestations of the gifted child
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na projevy nadaného dítěte v předškolním věku s důrazem na identifikaci a analýzu těchto projevů. Práce se soustředí na jednoho chlapce, který je blízkým rodinným členem autorky, což umožňuje detailní sledování jeho vývoje a projevů nadání z různých perspektiv. Výzkumná metoda kombinuje teoretický přehled s empirickým výzkumem, který zahrnuje analýzu videozáznamů, pozorování a rozhovory s matkou a respondentem.
Cílem práce je zjistit projevy nadání u předškolního dítěte. Práce může přispět k porozumění vývoje nadaných dětí (chlapců) v rodinném prostředí a pro edukační praxi mateřské školy.
Práce zahrnuje kvalitativní výzkumný design formou video analýzy při spontánní a řízené činnosti dítěte. Díky osobní blízkosti k respondentovi a dlouhodobému pozorování jeho chování autorka disponuje jedinečným pohledem na jeho rozvoj a schopnosti. Výsledky práce přinášejí důkladný vhled do tématu nadání u předškolních dětí a mohou obohatit výzkumy i praktické přístupy v oblasti edukace a výchovy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the manifestations of the gifted child in preschool age with emphasis on the identification and analysis of these manifestations. The thesis focuses on one boy who is a close family member of the author, which allows a detailed observation of his development and manifestations of giftedness from different perspectives. The research method combines a theoretical overview with empirical research, which includes analysis of video recordings, observations and interviews with the mother and the respondent.
The aim of the study is to identify the manifestations of giftedness in the preschool child. The work can contribute to the understanding of the development of gifted children (boys) in the family environment and for the educational practice of the kindergarten.
The thesis includes a qualitative research design in the form of video analysis during spontaneous and guided activities of the child. Through personal proximity to the respondent and long-term observation of his behaviour, the author has a unique perspective on his development and abilities. The results of the work provide a thorough insight into the topic of giftedness in preschool children and can enrich research and practical approaches in the field of education and upbringing.
Klíčová slova
nadání, nadané dítě v předškolním věku, inteligence, video analýza, charakteristika nadaného dítěte, rozvoj nadání, projevy nadaného dítěte
Klíčová slova v angličtině
giftedness, gifted child in preschool, intelligence, video analysis, characteristics of a gifted child, development of giftedness, manifestations of the gifted child
Zásady pro vypracování
Rešerše odborné literatury
Realizace kvalitativního výzkumu formou video analýzy při spontánní a řízené činnosti dítěte
Porovnání a zhodnocení video analýzy
Vyvození závěrů
Cíl práce: Zjistit projevy nadaného dítěte v předškolním věku.
Zásady pro vypracování
Rešerše odborné literatury
Realizace kvalitativního výzkumu formou video analýzy při spontánní a řízené činnosti dítěte
Porovnání a zhodnocení video analýzy
Vyvození závěrů
Cíl práce: Zjistit projevy nadaného dítěte v předškolním věku.
Seznam doporučené literatury
DOČKAL, V. Zaměřeno na talenty aneb Nadání má každý. Praha: Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-840-3.
FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3.
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3857-4.
HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2005. ISBN 80-7290-213-X.
LANDAU, E. Odvaha k nadání. Praha: Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.
LAZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa – jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: IRIS, 2001. ISBN 80-89018-53-X.
MONKS, F. J., YPENBURG, I. H. Nadané dítě. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247- 0445-5.
MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5089-7.
STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
Seznam doporučené literatury
DOČKAL, V. Zaměřeno na talenty aneb Nadání má každý. Praha: Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-840-3.
FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3.
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3857-4.
HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2005. ISBN 80-7290-213-X.
LANDAU, E. Odvaha k nadání. Praha: Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.
LAZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa – jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: IRIS, 2001. ISBN 80-89018-53-X.
MONKS, F. J., YPENBURG, I. H. Nadané dítě. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247- 0445-5.
MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5089-7.
STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.